Pensioen na loopbaan verkoper in loon & premiestelsel

Lilianne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioen na loopbaan verkoper in loon & premiestelsel

#1 , 21 jan 2019 16:36

Als verkoper krijg ik een matig vast loon. Op de gerealiseerde verkopen wordt een bonusvergoeding toegepast. Deze is legaal en wordt onzinning zwaar belast. Ik ben al vele jaren verkoper in dit verloningssysteem. Vermits de beide inkomsten belast zijn , mag ik toch verwachten dat zowel vast loon als de bonusvergoeding doorheen de jaren meetellen voor de pensioenberekening ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 22 jan 2019 07:49

Beste

Het feit dat u wel dan niet belastingen betaalt, heeft geen enkele invloed op uw eventuele rechten op pensioen. Uw inkomsten komen in aanmerking voor uw pensioen indien er sociale zekerheidsbijdragen op betaald zijn.

Werkt u als zelfstandige, dan komen uw inkomsten in aanmerking indien u in regel bent met uw driemaandelijkse bijdragen via uw sociaal verzekeringsfonds.
Bent u actief als werknemer, dan komen uw inkomsten in aanmerking voor uw pensioen als uw werkgever RSZ-bijdragen heeft ingehouden op uw inkomsten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 22 jan 2019 19:05

Er is wel een loonplafond waarop het pensioen wordt berekend, elke eurocent die je boven dat plafond verdient daar krijg je NIKS voor.


https://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/ca ... fault.aspx

Reclame

Lilianne
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2019 09:08

Bedankt voor de reakties. Het loonplafond is duidelijk en nu is het me ook duidelijker waarom de bonusvergoeding niet in aanmerking komt voor de berekening.

Terug naar “Pensioenen”