Emigreren naar Spanje

karin1964
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Emigreren naar Spanje

#1 , 18 jan 2019 10:34

Beste, mijn man die op rust werd gesteld wegens ziekte in het onderwijs wil naar Spanje emigreren. Ikzelf ben nog niet pensioengerechtigd (nog 6 jaar werken). Stel dat wij naar Spanje emigreren, ons huis verkopen en ginder iets kopen. Het plan is om geen domicilie aan te houden in België . Blijf ik mijn rechten behouden die ik intussen hier in België heb opgebouwd en zal mij mijn pensioen toekomen binnen 6 jaar ook al woon ik niet meer in België.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 18 jan 2019 10:56

Denk a.u.b 10x na voor dat je u uitschrijft in Belgie .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 18 jan 2019 15:39

Ze kunnen nog altijd terugkeren als ze het beu zijn.
Daar krijgen ze ook hun B pensioen waarmee ze tweemaal zoveel kunnen kopen dan in Belziekske.
Als ze daar graag zijn moeten ze dat maar eens uitproberen.
Er zijn veel gevaarlijker zaken dan zo een verhuis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Tope
Berichten: 916

#4 , 18 jan 2019 20:12

TS schrijft: "Het plan is om geen domicilie aan te houden in België." Is het een goed idee om alle banden met België te verbreken? Wat met de Belgische sociale zekerheid? Kan TS nog steeds zonder problemen terug naar België komen wonen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 jan 2019 20:14

TS schrijft: "Het plan is om geen domicilie aan te houden in België." Is het een goed idee om alle banden met België te verbreken? Wat met de Belgische sociale zekerheid? Kan TS nog steeds zonder problemen terug naar België komen wonen?
In de Europese Unie vormt dat geen enkel probleem.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

willyboy
Berichten: 897

#6 , 18 jan 2019 21:13

Je onttrekken van alle verplichtingen (bijdrage aan sociale zekerheid) en terugkomen en alles is bij het oude ? Ik heb daar mijn twijfels over .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 18 jan 2019 21:16

Het zijn gepensioneerden!!!! Ze onttrekken zich aan geen enkele verplichting.
En de ziekteverzekering is EU-wijd geregeld in toepassing van een EU Richtlijn.
(De Britten gaan dat voordeel in hun grote wijsheid wel kwijtspelen met hun Brexit…..)

eens lezen (zie gepensioneerden): https://europa.eu/youreurope/citizens/h ... dex_nl.htm
>>>>bij eventuele terugkeer naar België vallen ze van dag 1 terug onder Belgische verzekering; er gaat geen enkel recht verloren
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

johan V
Berichten: 174

#8 , 18 jan 2019 22:49

Behoud iedereen dan zo maar zijn rechten die verhuist naar het buitenland zonder adres in Belgie?Ik heb nog gehoord dat mensen die voor de NMBS gewerkt hebben als statutair met een verhuis naar het buitenland een pak van hun rechten verliezen.Ben ik juist ingelicht of blijven die gepensioneerden ook hun rechten behouden(bv in frankrijk of spanje)graag uw advies.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 18 jan 2019 23:11

Ik kan enkel herhalen wat ik reeds schreef.
Over welke rechten gaat het dan wel bij die mannen bij de NMBS? Ik vermoed extra legale zaken?
Alleszins blijven ouderdomspensioenen behouden.
Ze worden uitbetaald zonder inhouding belastingen.
TS zal in Spanje belast worden op zijn B pensioen (veel minder dan in B).
Enkel ambtenarenpensioenen blijven in B belast (maar niet is SP).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Pensioenen”