Hoger pensioenbedrag in januari 2019

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

Hoger pensioenbedrag in januari 2019

#1 , 17 jan 2019 12:33

Bij nazicht na ontvangst pensioenbedrag deze maand, zie ik dat er minder voorheffing wordt afgehouden, dan de vorige maanden in 2018. Dus een hoger nettobedrag ontvangen. Is dit een nieuwe maatregel ? Natuurlijk fijn om meer te ontvangen, maar zit hier een addertje onder gras en moet ik nadien een hogere belastings-aanslag verwachten ?
Bij voorbaat dank voor Uw reacties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rp4172
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2019 16:46

Geen addertje te vrezen. Mindere voorheffing volgt uit de verhoging van de belastingvrije som en de aanpassing van de belastingsschijven waardoor men gemakkelijker in een lagere schijf terecht komt. Dus minder afhouding. Het nettopensioenbedrag verhoogt dus.
Door andere elementen kan eventueel later nog extra belasting moeten worden betaald. Het huidig direct voordeel wordt echter zeker niet achteraf terug afgenomen.

vriendelijke groet

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 17 jan 2019 17:36

Dat is dan een fijne extra voor mij, dank U vriendelijk voor Uw antwoord !

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 jan 2019 19:49

De taks shift begint zichtbaar te worden. Elk jaar in januari verhoogde het pensioen wegens aanpassing en indexering van de barema's aan de belastingtarieven. Maar dan ging het, in ons geval, over zo'n 15 € meer in januari to. december. Nu is dat verschil 61 € - per maand.
De tarieven zijn fors aangepast , de schijf van 30 % is afgeschaft. Er is een verhoogde vrijstelling, met verbeterde berekening. Voor koppels : verhoogde huwelijksquotiënt. Voor werknemers : verhoogde forfait van beroepskosten.

Op zich allemaal kleine ingrepen, maar de totaliteit laat het beste vermoeden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Granny M
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 17 jan 2019 20:32

Kijk, zo heb ik weer wat bijgeleerd Wanton Ik geraakte niet binnen bij de Pensioendienst gisteren... Ook U bedankt voor Uw 8861e bericht, op naar de 10.000 dit jaar !

Terug naar “Pensioenen”