verschil in pensioenbedrag voor arbeider of bediende

lika
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verschil in pensioenbedrag voor arbeider of bediende

#1 , 17 jan 2019 10:32

Ik doe al 20 jaar bediendenwerk onder arbeiderscontract, gewoon omdat het mn werkgever beter uitkomt.
Ik vraag me nu af, indien mn contract gewijzigd zou worden in een bediendencontract (dit nog steeds om hetzelfde werk te doen),
of dit verschil uitmaakt op m pensieonsbedrag.
Verder vroeg ik me ook af wat het verschil is tussen wettelijk en bijkomend pensioen?

mvg
Lika

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 jan 2019 12:07

Beste,

Het wettelijk pensioen wordt berekend op basis van effectieve en/of forfaitaire lonen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen bedienden of arbeiders, het gaat om een werknemerspensioen. Zowel bedienden als arbeiders zijn werknemers. Het aanvullend pensioen komt bovenop het wettelijk pensioen en is opgebouwd door bijdragen betaald door de werkgever of deels door werkgever en deels door werknemer. Enkel voor zelfstandigen is het aanvullend pensioen opgebouwd door de zelfstandige zelf. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”