overlevingspensioen

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

overlevingspensioen

#1 , 15 jan 2019 10:30

2 echtgenoten nog in leven .
1 met ambtenaar pensioen met 2065 euro netto pensioen .(vroegtijdig uit dienst wegens medische reden +document 66pr invalide)(29 dienstjaren)
Vrouw volledig ten laste .
Vrouw voldoet aan leeftijd .(boven 50)

Bij navraag wat voor pensioen ze zou hebben bij overlijden komt uit de bus 997 euro/bruto pensioen /maand .
Omdat dit niet het minimum is word het opgetrokken tot 1190,42 ./maand

Kunnen mensen die weduwe vallen hun huishuur +kostprijs leven daarvan betalen ? Hoe kan ze rusthuis hiervan betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 jan 2019 11:13

Daar kan ze het rusthuis niet mee betalen.
De rusthuizen zitten vol met mensen die een te klein pensioen hebben.
Ze moeten dan in eerste instantie bijpassen met hun spaarpot.
Als die er niet (meer) is en er zijn kinderen dan moeten die hun onderhoudsplicht waarnemen.
En als de kinderen zelf te weinig inkomsten hebben of er zijn geen kinderen dan helpt het OCMW .
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mathieu Rutten

#3 , 15 jan 2019 11:56

Beste,

Indien mevrouw een eigen loopbaan heeft gehad of nog zal hebben, kan zij het overlevingspensioen ten laste van de overheid op pensioengerechtigde leeftijd cumuleren met een eigen rustpensioen tot maximum 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van haar echtgenoot.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

eddievdpeer
Berichten: 20

#4 , 15 jan 2019 12:07

Geachte heer Rutten,

U heeft me enkele jaren eens geholpen met informatie betreft mijn pensioen en nu zou ik graag nog eens uw hulp willen vragen.
Mijn web pagina wordt niet vernieuwd met de laatste maandelijkse informatie betreft mijn betalingen wat ik een beetje vreemd vind. Normaal is het altijd up to date.
Mag ik u vragen om eens te zien wat er misloopt. Ik had al een berichtje gestuurd via de web pagina maar ik heb nog geen antwoord ontvangen.

Met dank,
Eduard
45.04.14-025.43

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 15 jan 2019 12:13

De vrouw heeft geen eigen rustpensioen opgebouwd .

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#6 , 15 jan 2019 14:18

Als ik dat goed versta ? Een ambtenaar met bv 2500 euro pensioen .Zijn vrouw word weduwe . Ze heeft nooit gewerkt en geniet enkel overlevingspensioen . Ze heeft max 55pr van zijn pensioen . Ze gaat dan altijd max 1190 euro hebben ? Ik vraag mij af hoeveel weduwe/weduwenaars er met deze 1190 euro rondlopen ?

Mathieu Rutten

#7 , 15 jan 2019 14:42

Beste,

Wat is eigenlijk uw punt?

U gooit toch wel enkele zaken op een hoopje. Misschien in eerste instantie eens nagaan hoe het pensioenbedrag van de ambtenaar is samengesteld. Is er een toeslag zware handicap? Niet te vergeten dan dat de ambtenaar deze toeslag heeft die uiteraard vervalt als hij overlijdt. Het gaat hier ook om een pensioen op basis van minstens het gewaarborgd minimum met gezinslast.
Het Gewaarborgd Minimumpensioen voor een gehuwde bedraagt tussen de 1707,04 euro en 2400,15 euro per maand.
U zou zich wel eens schromelijk kunnen vergissen. Er zijn heel wat alleenstaanden en langstlevende echtgenoten met een pensioen van 1190 euro per maand.


Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#8 , 15 jan 2019 16:18

Ik bedoelde juist wat je schreef in je laatste zin .

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#9 , 15 jan 2019 20:20

Is het bedrag van minimum niet opgetrokken tot 1220 euro (aanpassing in 2018) ?

Terug naar “Pensioenen”