pensioenuitstel ?

Mvdk5310
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioenuitstel ?

#1 , 14 jan 2019 12:43

Hallo

Ik werk momenteel 4/5 (met RVA toeslag) ga op 1 augustus 2019 op pensioen (62 jaar) en neem alle vakantie voordien op. Ik ben overeengekomen dat, indien er nog geen vervanger zou zijn op 1 augustus ik mijn pensioen wil uitstellen. Kan ik dan minder gaan werken (vb 2 dagen per week) en mijn RVA toeslag behouden voor 1/5 ? heeft dit minder werken een weerslag op mijn pensioenbedrag of ben ik beter dat ik toch pensioen neem en dan een nieuw contract aanga met beperkte dagen werken ?

Martine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 15 jan 2019 12:48

Beste

Zolang uw pensioen nog niet is ingegaan, kan u dit steeds uitstellen. Zodra het pensioen wordt uitbetaald, is het veel moeilijker om de pensioendatum te verschuiven.

Iedere dag dat u werkt na 1 augustus 2019 (in de veronderstelling dat u dan niet met pensioen bent gegaan) levert u een klein stukje extra pensioen op (afhankelijk van o.a. uw loon).
De dagen die gedekt zijn door een premie van de RVA leveren u met zekerheid extra pensioen op wanneer u nog geen volledige beroepsloopbaan bewijst (= 14.040 voltijdse dagen). Hebt u al een volledige beroepsloopbaan, dan worden deze dagen gebruikt om te verwisselen met dagen uit het verleden die minder pensioen opleveren.

Uw vraag over 2 dagen werken in een 4/5-stelsel kan ik niet beantwoorden, omdat ze geen betrekking heeft of de pensioenreglementering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”