Wanneer wordt je op invaliditeit gezet door het FOD?

Hope1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wanneer wordt je op invaliditeit gezet door het FOD?

#1 , 11 jan 2019 16:24

Hallo allen

Graag had ik willen weten of iemand mij een antwoord kan geven op volgende vraag
Ik ben verleden jaar op 13/3/2018 door de adviserende geneesheer voor een jaar op invaliditeit gezet. Vandaag ben ik terug op controle moeten gaan en op amper 7 minuten was ik terug buiten met de melding dat hij opnieuw de invaliditeit voor een jaar zou aanvragen en dat dit kijkende naar mijn situatie uiteraard goedgekeurd gaat worden
Maar dan ga ik mijn 2e jaar als invalide in via ziekenfonds
Vanaf wanneer wordt dat vervangen door invaliditeit door het FOD? Of kan je geurende enkele jaren zo telkens met een jaar verder gezet worden op invaliditeit

Alvast bedankt voor het meedenken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 12 jan 2019 14:41

Beste,

Je ontvangt invaliditeitsuitkeringen als je verder arbeidsongeschikt erkend wordt na een jaar primaire ongeschiktheid. Het gaat hier om een arbeidsgerelateerde sociale zekerheidsuitkering uitbetaald door het ziekenfonds.
Een uitkering ten laste van de FOD handicap staat hier volledig los van. Deze uitkering is van een heel andere orde en wordt al dan niet toegekend na aanvraag en is inkomens-/bestaansmiddelen afhankelijk. Je kan bij de FOD uiteraard altijd vragen om je invaliditeit vast te stellen. Deze invaliditeit zal dan bepaald worden in punten zelfredzaamheid die je mogelijk rechten geeft op andere voordelen zoals bv. het recht op een uitkering uit de Vlaamse Zorgverzekering. Je kan best eens je licht opsteken bij de sociale dienst van je ziekenfonds/zorgkas waar je bij bent aangesloten. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Hope1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2019 11:36

Beste Thieu

Dank je wel voor het verduidelijken van het verschil. Dan ga ik de volgende keer als ik bij de sociale dienst moet zijn van het ziekenfonds, bij haar hierover even mijn licht opsteken

Groetjes Tessy

Reclame

Terug naar “Pensioenen”