oppensioenstelling wegens medisch ongeschikt

sandram
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

oppensioenstelling wegens medisch ongeschikt

#1 , 08 jan 2019 10:59

kinderverzorgster in onderwijs (16 jaar dienst)van 47 jaar ,alleenstaande met een kind ten laste.ik ben medisch ongeschikt verklaart voor aal functies en wordt dus op pensioen tijdelijk gezet.Vorig jaar al laten uitrekenen zou amper 784 euro zijn.Nu staat er ook in de breif van Medex dat mijn ziekte erkend is als langdurig en ernstig.Heeft dit een fiscaal gevolg voor mijn pensioen? Mag ik ergens in de prive een aantal uren werken en hoeveel?
Zijn er andere zaken waar ik recht op heb?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 09 jan 2019 08:55

Beste

Op zich heeft de oppensioenstelling wegens lichamelijke ongeschiktheid geen fiscale voor- of nadelen.

Je pensioenbedrag wordt eventueel nog aangevuld met een supplement minimum. Hierbij wordt echter rekening gehouden met je eventuele andere beroepsinkomsten.

Je mag ook nog een (andere) toegelaten beroepsactiviteit uitoefenen. Maar, hou rekening met volgende zaken:
1) De inkomsten uit deze toegelaten beroepsactiviteit worden afgetrokken van je eventuele supplement minimum.
2) Je moet je beroepsinkomsten beperken. Ga je als werkneemster aan de slag, dan mag je € 12.258 bruto per jaar bijverdienen (vakantiegeld, evt eindejaarspremie of 13e maand, ....) inbegrepen. Ga je boven dit bedrag, dan moet je hetzelfde percentage van je pensioen van het betrokken jaar terugbetalen als het percentage waarmee je de inkomensgrens overschreed. Je moet dus meer pensioen terugbetalen dan je teveel verdiende.
3) Een toegelaten arbeid is ook een belastbaar inkomen, zodat dit fiscale gevolgen heeft.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”