IGO (pensioen)

Marcelo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

IGO (pensioen)

#1 , 05 jan 2019 15:15

Door aangifte verkoop van mijn onroerend goed is de IGO (een deel van mijn pensioen) definitief afgenomen.
Dit is voor 10 jaar. Dan zou ik IGO na 10 jaar terug moeten aanvragen? Of wordt dit ambtshalve terug toegekend na 10 jaar?
Eigenlijk zou ik definitief afstand willen doen van mijn recht op IGO. Binnen 10 jaar of zelfs vroeger, IGO hoeft niet meer voor mij.
Kan ik de Pensioendienst laten weten dat ik geen IGO meer wil? En dat ze dit ambtshalve IGO niet meer moeten toekennen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 07 jan 2019 08:52

Beste

De verkoop van je woning wordt gedurende 10 jaar in aanmerking genomen om je bestaansmiddelen vast te stellen, en om zo te bepalen of je al dan niet opnieuw recht kan hebben op een IGO.
Bij de verkoop van je woning wordt er gedurende deze periode van 10 jaar ook rekening gehouden met een "verleving" van een gedeelte van het bedrag. Hierdoor is het in sommige situaties mogelijk om reeds binnen deze periode van 10 jaar terug recht te verkrijgen op een IGO, afhankelijk van je andere bestaansmiddelen.

Indien je IGO werd stopgezet, kan dit enkel terug worden opgestart na een nieuwe aanvraag. Doe je geen nieuwe aanvraag, dan start de IGO na 10 jaar niet op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Marcelo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2019 10:04

Beste Felix,

Dank voor uw antwoord.

Dus met andere woorden, bij een verkoop of een wegschenking van een woning heb je gedurende 10 jaar geen recht meer op IGO. Afhankelijk van het bedrag kan het zijn dat je bijvoorbeeld reeds na 8 jaar terug recht hebt op (een deel) van de IGO.
Maar als ik niets aanvraag zal de IGO niet automatisch toegekend worden zoals in ons voorbeeld na 8 jaar of zelfs na het verstrijken van de 10 jaar?

M.a.w. als je als betrokkene bij de Pensioendienst geen aanvraag indient zal er geen IGO meer toegekend worden?
Ambtshalve wordt er dan nooit meer een IGO toegekend?

Met vriendelijke groeten,
Marcelo

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 07 jan 2019 12:30

Beste

Ik deed mijn communicatie waarschijnlijk niet duidelijk genoeg.

Bij een verkoop of wegschenking van een eigendom, wordt er gedurende 10 jaar rekening gehouden met de opbrengst van de verkoop of met de waarde van het weggeschonken onroerend goed.
Dit bedrag wordt als een bestaansmiddel aanzien (de opbrengst van een verkoop kan je gebruiken in je levensonderhoud).
Hierdoor bestaat de kans, rekening houdende met je andere bestaansmiddelen, dat je totale bestaansmiddelen (bestaande + opbrengst verkoop) te hoop komen om nog recht te behouden op een IGO.

Het is dus mogelijk dat je door de verkoop van een woning je recht op IGO verliest.

De IGO wordt ambtshalve niet toegekend. Vooral omdat tijdens de periode van stopzetting nog andere gebeurtenissen kunnen plaatsvinden die ook een invloed hebben op een eventueel recht op IGO (je kan nog een eigendom verkocht hebben, je kan geërd hebben, je kan hertrouwd zijn met iemand die een hoog inkomen heeft, ...). Iedere nieuwe opstart zal steeds moeten gebeuren via een nieuwe aanvraag. Geen aanvraag = geen nieuw bestaansmiddelenonderzoek = geen IGO.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”