Pensioen

Teng
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 03 jan 2019 19:43

Hoi, ik ben na 27 jaar huwelijk gescheiden.
Mijn ex vrouw (Belg) heeft voor dat er kinderen waren voltijds gewerkt (seizoensarbeid in Ned.)en toen de kinderen groot waren heeft ze gewerkt met dienste checks 16 uur per week .
De kinderen hebben vast werk ,we hoeven daar dus niet voor op te komen.
Zelf ben ik grensarbeider ( Belg) en zal mijn opgebouwd pensioen voor de helft naar mijn ex gaan, gedurende 27 jaar.
Heb ik ook recht op een gedeelte van haar opgebouwd pensioen? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 04 jan 2019 09:42

Beste

Onderstaande informatie geldt enkel voor Belgische pensioenen.

In geval van een wettelijke scheiding zal uw ex-echtgenote een persoonlijk pensioen ontvangen voor de periode dat ze zelf werkte. Voor de periode van het huwelijk zal de pensioenkas ook onderzoeken of zij recht heeft op een pensioen as uit de echtgescheiden echtgenote, dat berekend wordt op basis van uw loopbaan.
Belangrijk om weten is, dat uw pensioen hierdoor niet wordt verminderd.

Bij uw pensionering zal de pensioenkas ook nagaan of u een pensioen kan ontvangen op basis van de tewerkstelling van uw echtgenote voor de huwelijksperiode. De kans dat u effectief iets krijgt is eerder klein, tenzij u tijdens deze periode een beroepsinkomen had dat veel lager was dan het inkomen van uw echtgenote.

In geval van feitelijke scheiding wordt er een volledig andere berekening gemaakt. In principe heeft uw ex-echtgenote dan recht op de helft van het gezinspensioen. In dergelijke situatie ontvangt u wel minder pensioen.

Om recht te hebben op een pensioen als wettelijk of feitelijk gescheiden echtgenoot, mag uw ex-echtgenote niet hertouwd zijn (wat in principe niet mogelijk is bij een feitelijke scheiding). Daarnaast moet zij ook aan een aantal andere voorwaarden voldoen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Teng
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2019 14:36

Hoi Felix,
door het feit dat ik als Belg twee jaar werkloos ben geweest krijg ik zo goed als geen pensioen, dus enkel vanuit Nederland. Omdat jou informatie enkel voor Belgische pensioenen telt heb ik er weinig aan. Toch bedankt voor de gedane moeite.
Gr. Teng.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”