Ziekte pensioen

Itheun
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziekte pensioen

#1 , 21 dec 2018 15:08

Beste,

Ik had een specifieke vraag ivm de verplichte vroegtijdige pensioenstelling ingeval medische ongeschiktheid.

Ik ben 33 jaar oud, getrouwd en heb 2 kindjes jonger dan 5 jaar ten laste. Ik werkte tussen 1/10/2007 tot 30/11/2012 als werknemer in de privé en vanaf 17/12/2012 tot heden als ambtenaar bij FOD Financiën.

In oktober 2017 ben ik ernstig ziek geworden (verlamming onderste en bovenste ledematen - invaliditeitsscore van 16 op 18 punten). Mijn ziekte dagen waren opgebruikt eind februari 2018, waarna ik op disponibiliteit (60% van mijn maandwedde) gevallen ben.

Ik vermoed dat ik binnen afzienbare tijd zal opgeroepen worden voor de pensioen commissie door Medex. Hoewel ik cognitief in orde ben, ik nog steeds op een computer kan werken en mijn functionele chef graag wilt dat ik terug zou komen werken (en al aangepast werk voor mij in gedachten heeft), bestaat de kans dat de pensioen commissie mij in vroegtijdig pensioen ingeval medische ongeschiktheid zal plaatsen.

Meer dan deeltijds werken (50%) zal er echter niet inzitten, gezien mijn handicap.

Ik heb enkele specifieke vragen:

1) Heb ik naast het maandelijks pensioen bedrag (incl supplement ingevolge beperkte zelfredzaamheid) nog recht op een maandelijkse invaliditeitsuitkering?

2) Is er al zicht op de uitvoering van het wetsvoorstel van de Minister van Pensioenen, waarbij verplichte vroegtijdige pensioenstelling ingeval medische ongeschiktheid, niet langer leidt tot een pensioenuitkering, maar ten laste valt van het Riziv

3) Is het afkopen van mijn studiejaren (4 jaar Licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen) een wijze beslissing, rekening houdend met bovenstaande vervroegde pensionering; ik las immers het volgende: 'Betalen om je studiejaren te laten meetellen brengt evenmin iets op wanneer je een laag pensioeninkomen hebt, d.w.z. een pensioen tussen 15 518,54 euro en 17 027,20 euro per jaar. Dan wordt een regularisatie van studiejaren voor een groot stuk weg belast en is ze dus vaak niet zinvol'. Klopt dit? Indien ik de oefening maak op mypension.be, krijg ik wel een hogere pensioenuitkering wanneer ik mijn studiejaren afkoop..

4) Of loont het misschien de moeite om ontslag te nemen als statutair ambtenaar, omdat ik dan recht krijg op een hogere (Riziv)uitkering ?

5) Als Medex van oordeel is dat je effectief aangetast bent door een ernstige en langdurige ziekte heb je recht op wachtgeld dat gelijk is aan je laatste wedde op het moment dat je nog werkte. Dit recht gaat in met terugwerkende kracht vanaf de eerste dag van de lopende periode van disponibiliteit. Is dit aan te raden? Of zal de vervroegde in pensioen stelling dan alleen maar sneller in gang gezet worden?

6) Ik las op de website FOD Economie dat er sociale tarieven voor energie gelden als men van de FOD Sociale Zekerheid Directie Personen met een Handicap een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % ontvangt. Indien ik op verplicht pensioen gesteld wordt, vervalt dan ook het recht op sociale tarieven energie, omdat ik dan een (weliswaar zeer lage) pensioenuitkering geniet?

7) Dient mijn vrouw onder een bepaalde inkomensgrens te blijven om van de financiële voordelen gebruik te kunnen maken (ik overweeg om haar via mijn VAPH assistentiebudget enkele dagen per week in dienst te nemen)?

Alvast bedankt voor uw advies

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 02 jan 2019 13:08

Beste

Vermits u voltijds statutair ambtenaar bent, hebt u naast uw eventueel pensioen als ambtenaar geen recht op een invaliditeitsuitkering.
Uw pensioen als werknemer zal u pas worden toegekend vanaf het ogenblik dat u de officiële pensioenleeftijd bereikt. Voorlopig is deze voor u vastgesteld op 67 jaar.

Het wetsontwerp van de minister van pensioenen is nog niet verschenen in het Belgisch Staatsblad. De laatste beleidsnota van de minister laat echter vermoeden dat het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid niet wordt vervangen door een RIZIV-systeem. Wel zal Medex een statutair ambtenaar pas met pensioen kunnen sturen na 2 jaar ziekte. Let op, er zijn uitzonderingen waarbij dit nog steeds onmiddellijk kan.

De afkoop van studiejaren is vrij duur, maar kan u een groter pensioenbedrag geven.
Ik vrees echter dat door uw beperkte loopbaan als ambtenaar u slechts een zeer klein pensioen verkrijgt. Dit bedrag wordt mogelijk opgetrokken naar het minimumbedrag.
Indien dit het geval is, heeft de regularisatie van uw studiejaren weinig zin. Zelfs na de regularisatie zal uw pensioenbedrag waarschijnlijk lager zijn dan het minimumbedrag.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”