recht op % pensioen?

Markje
Topic Starter
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

recht op % pensioen?

#1 , 19 dec 2018 09:15

Ik ben gepensioneerd en heb een pensioen van de overheid.
Ik ben in 2000 hertrouwd met een Filipijnse vrouw, die de Belgische nationaliteit heeft en waar ik nu ook nog met samenleef.
Er komt eens een tijd van gaan en dan blijft ze achter als weduwe.
Heeft zij dan recht op een overleving of weduwe pensioen en bedraagt dat 80% van het bruto pensioen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 20 dec 2018 07:41

Beste

Het overlevingspensioen van een statutair (= vast benoemde) ambtenaar wordt niet berekend op basis van 80 % van het huidige pensioen. Maar er gebeurt een nieuwe berekening.
Het rustpensioen voor een statutair ambtenaar mag niet meer bedragen dan 75 % van de referentiewedde. Voor de berekening van het overlevingspensioen, wordt dit teruggebracht tot 50 % van de referentiewedde.
Dit betekent dat het bruto overlevingspensioen 1/3 lager kan liggen dan het bruto rustpensioen.

U bent hertrouwd, waaruit ik afleidt dat u voordien gehuwd was en mogelijk wettelijk gescheiden bent van uw eerste echtgenote.
In dit geval kan uw vorige echtgenote ook rechten openen op een stuk overlevingspensioen, inderdaad zelfs na een wettelijke scheiding.

Uw huidige echtgenote zal dan mogelijk het overlevingspensioen moet delen met uw vorige echtgenote(n). De verdeling gebeurt op basis van het aantal jaren huwelijk. Uw huidige echtgenote heeft wel minstens recht op de helft van het overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Markje
Topic Starter
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2018 13:33

Dank u , voor uw toelichting.
Is dat ook van toepassing voor mij op het pensioen van mijn eerste echtgenote?
Dat zou pas leuk zijn.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 02 jan 2019 12:51

Beste

U bent hertrouwd. Hierdoor kan u geen recht openen op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot, op basis van de tewerkstelling van uw eerste echtgenote, in het stelsel van de werknemers en in dit van de zelfstandigen.

U kunt evenmin recht openen op een (deel van het) overlevingspensioen van uw eerste echtgenote, indien zij een statutair ambtenaar is/was.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Markje
Topic Starter
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jan 2019 11:40

Nogmaals dank u,
Maar ik versta het niet goed waarschijnlijk.
Ik ben hertrouwd en mijn ex echtgenote kan een deel eisen van het weduwe pensioen van mijn huidige echtgenote.

Maar mijn ex is ook hertrouwd.

Hierdoor kan zij dus geen recht openen op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote, op basis van de tewerkstelling van de eerste echtgenoot.

is dat juist?

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 03 jan 2019 12:19

Beste

Indien uw ex hertrouwd is, verliest zij haar recht op uw overlevingspensioen. In dat geval ontvangt uw huidige echtgenote het volledige overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”