Overlevingspensioen

Lieve s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen

#1 , 16 dec 2018 16:32

Ik heb een vraag, ik kom in aanmerking voor weduwepensioen en ga er voor 30uren bij werken, hoeveel word ik hierop belast
of als ik ft blijf werken is dan dit voordeliger voor mij.
Ik zou moeten beslissen voor eind volgende week.

Met vriendelijke groeten
Lieve S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lieve s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2018 16:34

Ik heb een vraag, ik kom in aanmerking voor weduwepensioen en ga er voor 30uren bij werken, hoeveel word ik hierop belast
of als ik ft blijf werken is dan dit voordeliger voor mij.
Ik zou moeten beslissen voor eind volgende week.

Met vriendelijke groeten
Lieve S

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 16 dec 2018 20:36

De combinatie loon-overlevingspensioen zorgt voor een hoge belasting.
Ze houden heel erg weinig af van het overlevingspensioen.

Gaat het over het overlevingspensioen of over de overgangsuitkering (bent u jonger dan 47?)
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Lieve s
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2018 19:30

Beste het gaat over een overlevingspensioen. Ik ben 48 jaar. Haal ik dan profijt uit als ik voltijds blijf werken. Ik heb 2 studerende kinderen.

Met vriendelijke groeten
Lieve s

caroline1234
Berichten: 145

#5 , 18 dec 2018 13:53

Ik werk parttime bij ( 20 uur per week ) en ik moet elke maand 300 euro apart leggen voor de belastingen. Ik denk dat je altijd wel profijt haalt als je erbij gaat werken. Of het de moeite waard is moet je voor je zelf uitmaken. Ik doe mijn job enorm graag en dat is mij al veel geld waard. Bij de belastingsdienst kunnen ze dat toch rap uitrekenen?

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 18 dec 2018 16:56

Je kan eventueel vragen aan je werkgever om te berekenen tot welke inkomensgrens je het voordeligst blijft werken. Of je kan de belastingen (anoniem) simuleren via http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do

Maar zoals bovenstaande reactie aantoont, de keuze tussen blijven werken of niet, hangt niet enkel van het financiële aspect af.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 19 dec 2018 09:01

Beste

In tegenstelling tot wat Evi zegt, wordt er niet te weinig ingehouden op het overlevingspensioen.

De pensioenkas houdt bedrijfsvoorheffing (belastingen aan de bron) in op basis van tabellen die jaarlijks in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd.
Deze inhouding is voldoende, in die zin dat je meestal slechts weinig dient bij de betalen, indien je overlevingspensioen je enige inkomen is.
De pensioenkas houdt dus voldoende belastingen in, berekend op je pensioen.

Je werkgever doet hetzelfde. Ook hij houdt voldoende bedrijfsvoorheffing in op basis van het loon dat hij aan u uitbetaald.

Maar door het spel van de belastingreglementering zal je bij de eindafrekening toch heel wat centen op tafel moeten leggen om je belastingen te betalen, bij een combinatie van pensioen en arbeid.

Eerst en vooral, betaal je belastingen op je totaal belastbaar inkomen. Het totaal van je overlevingspensioen en je beroepsinkomen ligt hoger, waardoor je in een hoger belastingpercentage terecht komt.

Voorbeeld met fictieve bedragen:
Op een overlevingspensioen van 100 euro moet je 15 euro belastingen betalen.
Op een beroepsinkomen van 100 euro moet je 20 euro belastingen betalen.
Maar op een totaal inkomen van 200 euro moet je 50 euro belastingen betalen. Dit betekent dat je op het einde van het jaar al voor iedere maand 15 euro moet opleggen.

Verder krijg je een belastingvermindering indien je pensioen het enige inkomen is waarover je beschikt. Maar, zodra dit pensioeninkomen wordt gecombineerd met een ander inkomen, vermindert deze belastingvermindering zeer snel.

Je komt door de combinatie pensioen / werk niet alleen in een hogere belastingschijf terecht, maar je verliest ook een belastingvermindering.

De belastingen die je moet betalen, is niet alleen afhankelijk van je inkomen, maar van je volledige fiscale toestand: heb je nog kinderen ten laste, heb je een invaliditeit, heb je aftrekposten die je in aanmerking brengt, zijn er andere inkomsten, ...
Hierdoor is het niet mogelijk om te zeggen hoeveel belastingen je zal moeten betalen.

Een regel die redelijk dicht de situatie benadert, is dat je in geval van een overlevingspensioen ongeveer 1/3 van je loon als werkneemster aan de belastingen geeft.
Dit aandeel vermindert indien er belastingverminderingen kunnen worden toegestaan (bvb. kinderen ten laste, hypotheeklening die wordt ingebracht, ...).

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”