lening en mijn pensioen

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

lening en mijn pensioen

#1 , 05 dec 2018 13:24

Ik heb in belgie nog een lening lopen , en ik ga op 01/01/2019 in pensioen .

Nu betaal ik 450 per maand af , wat moet ik betalen als ik in pensioen ben rustpensioen .

Ik zal een 1300 hebben net ongeveer .

Kunnen ze iets doen als ik minder betaal ?

Wat mogen ze opeisen van mijn pensioen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 05 dec 2018 13:55

lening ineens volledig opeisbaar stellen.

Plus kosten.

Beslag leggen.

Wat bent u van plan? Waarvoor diende die lening ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 dec 2018 13:59

Als dat een hypotheeklening is kunnen ze beslag leggen op het onroerende goed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

adizal

#4 , 05 dec 2018 14:00

U kan met uw bank verantwoordelijke overleggen om eventueel een nieuwe lening aan te gaan voor het nog te betalen bedrag.
De reden waarvoor u een lening heeft of waarvoor ze diende, daar heeft niemand zaken mee....

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 05 dec 2018 14:04

......….De reden waarvoor u een lening heeft of waarvoor ze diende, daar heeft niemand zaken mee....
Groot gelijk Adizal.

Maar zoals Roharro al vermeldde, kan de behandeling nogal verschillen naargelang het bijvoorbeeld om een hypotheeklening gaat of niet.

En als gepensioneerde een nieuwe lening aangaan om een duurdere lening terug te betalen? Vraag maar, ik wens u veel succes.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 05 dec 2018 14:12

TS heeft een contract getekend.
Kende hij/zij zijn/haar ouderdom niet bij aangaan lening?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

adizal

#7 , 05 dec 2018 14:13

......….De reden waarvoor u een lening heeft of waarvoor ze diende, daar heeft niemand zaken mee....
Groot gelijk Adizal.

Maar zoals Roharro al vermeldde, kan de behandeling nogal verschillen naargelang het bijvoorbeeld om een hypotheeklening gaat of niet.

En als gepensioneerde een nieuwe lening aangaan om een duurdere lening terug te betalen? Vraag maar, ik wens u veel succes.
Dacht niet dat TS een duurdere lening wou aangaan...
Hij stelt de vraag, of hij minder moet afbetalen nu hij op pensioen gaat.
In die zin nee, maar indien de afbetaling boven zijn budget gaat, zou hij kunnen overwegen om een nieuwe lening te doen op het nog te betalen bedrag.
Of dit wel of niet gaat over een hypotheeklening is niet ter sprake gekomen en daar kan ik dus niks over bevestigen.

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#8 , 05 dec 2018 14:33

Het is geen Hyphotheek lening hoor , gewone lening

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 05 dec 2018 15:12

Ik heb in belgie nog een lening lopen , en ik ga op 01/01/2019 in pensioen .
Nu betaal ik 450 per maand af , wat moet ik betalen als ik in pensioen ben rustpensioen .
Als dit gewone afbetaling is van een lening, is er geen enkele reden waarom u zou moeten minder betalen omdat u in pensioen bent.
Ik zal een 1300 hebben net ongeveer .
Kunnen ze iets doen als ik minder betaal ?
Wat mogen ze opeisen van mijn pensioen
Als je je lening niet correct afbetaalt, kan de kredietmaatschappij u in gebreke stellen, eventueel loonbeslag instellen, eventuele borghouders aanspreken, de auto waarop de lening slaat in beslag nemen, een deurwaarder langssturen, ... allemaal afhankelijk van het soort lening en wat in het contract staat.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

kuku
Topic Starter
Berichten: 103

#10 , 05 dec 2018 15:21

ook in buitenland ?

bosprocureur
Berichten: 6857

#11 , 05 dec 2018 15:26

ook in buitenland ?
:D :D

Ik weet dat we in de Kerstperiode zijn.

Maar neem gerust van mij aan, kredietinstellingen zijn echt geen kerstekinderen, zij zullen u wel weten te vinden, ook in het buitenland.

Het duurt iets langer, het is wat (veel) duurder, maar hun geld, daar gaan ze echt achter aan.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 05 dec 2018 15:27

Ja. Tenzij u zich heeft verstopt in de oerwouden van Centraal Afrika.
Maar dan leggen ze gewoon beslag onder derden op uw pensioen bij de instelling die uw Belgisch pensioen uitbetaalt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 dec 2018 16:01

Ik wist niet dat men leningen kon afsluiten tot na je pensioenleeftijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 dec 2018 16:55

Ik wist niet dat men leningen kon afsluiten tot na je pensioenleeftijd.
Dat kan zeker. Deze week nog een lening uitgeschreven voor een 80+er die een nieuwe chauffageketel nodig had.

adizal

#15 , 05 dec 2018 17:37

Ik wist niet dat men leningen kon afsluiten tot na je pensioenleeftijd.
En als je nu met een klein pensioen van €1300 of €1400 een dure advocaat nodig hebt om je rechten te behalen.

Terug naar “Pensioenen”