pensioen voorheffing

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

pensioen voorheffing

#1 , 27 nov 2018 12:52

Mijn voorheffing op mijn pensioen zou 0 euro moeten zijn wegens diverse reden . De belastingsdienst geeft mij terug wat ik aan voorheffing betaal . Een bedrag van +2000 euro per jaar . Het duurt soms tot 2 jaar tot ik mijn voorheffing terugkrijg . Bezoek aan vroegere werkgever (staatsdienst) geeft niet thuis inzake dit gegeven . Ook een persoonlijk bezoek aan FOD pensioenen geeft niet thuis . Welke dienst kan ik raadplegen om dit belachelijk gratis krediet aan vadertje staat te doen stoppen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 27 nov 2018 12:55

Dat is bij veel mensen zo, dat is de wetgeving.

Enkel in het kieshokje zou men in theorie ervoor kunnen zorgen dat zoiets kunnen stoppen

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#3 , 27 nov 2018 14:19

In kieshokje kun je enkel andere zakkenvullers kiezen .
Maar er moet toch dienst zijn die mijn voorheffing kan aanpassen om en min of meer balans te geven . Ik wil nu op restaurant gaan en niet achter mijn dood .

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 27 nov 2018 14:33

er wordt elk jaar een tabel in het Staatsblad gepubliceerd met de MINIMUM bedragen van bedrijfsvoorheffing. Daar kan geen enkele dienst iets aan veranderen, of je wat nu wil of niet

De ambtenaren mogen de wet niet verkrachten, en bovendien staan er zware boetes op voor de organisatie die te weinig bedrijfsvoorheffing zou inhouden
https://financien.belgium.be/sites/defa ... 170101.pdf

Mathieu Rutten

#5 , 27 nov 2018 14:57

Beste,

De pensioendiensten zijn wettelijk verplicht om bedrijfsvoorheffing in te houden volgens welbepaalde schalen opgelegd door de Federale Overheid. Hierbij houden zij rekening met enkel de Belgische pensioenen en eventuele verminderingen wegens kinderlast, invaliditeit, inwonende ouders ouder dan 65 jaar....
Het is aan de belastingdienst om achteraf rekening te houden met andere verminderingen en/of aftrekposten of indirecte subsidiëring.

Dura lex sed lex.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 27 nov 2018 15:04

"Dura lex sed lex"

Voor degenen die het niet zouden verstaan : de wet is hard, maar het is de wet


De minister of parlementariërs die dat van die bedrijfsvoorheffing zouden kunnen regelen zullen wel heel veel stemmen halen, en het jaar nadien is het gat in de begroting nog een pak groter daardoor

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#7 , 27 nov 2018 15:34

Misschien in buitenland gaan wonen en uitschrijven . Zo word mijn bruto pensioen ook het netto pensioen .Er zijn natuurlijk ook nadelen aan .
De FOD pensioenen heeft me vandaag naar gewestelijk belastingskantoor gestuurd . Dat bezoek zal ook geen veranderingen teweegbrengen .

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 27 nov 2018 15:43

INDIEN je aan alle voorwaarden voldoet, kan je naar Portugal verhuizen dan betaal je geen eurocent( *) op je belgisch pensioen

http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... lastingen/



(*) de voorheffingen zal je wel altijd aan je rekker hebben, ook al verhuis je naar Portugal. Maar heb je bv een pensioen van 3000 euro per maand, dan zal je daar finaal geen eurocent belastingen op betalen nadat de aanslag is gepleegd via het aanslagbiljet

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#9 , 27 nov 2018 16:18

Portugal is niet zo mijn ding . Dacht eerder aan Rusland . Geen bilaterale betrekkingen . Geen informatie over pensioenen in eigen land .(wederzijds).
Dacht zelfs dat bij uitschrijven geen belastingsbrieven worden verzonden omdat je geen adres meer hebt .
Ken veel mensen die uit belgie zijn vertrokken wegens belasting op pensioen . Zelfs naar turkije .

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 27 nov 2018 16:19

op die manier ben je nog altijd wel je bedrijfsvoorheffing kwijt

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#11 , 27 nov 2018 17:33

jf waarvoor de pensioenen van de FPD vrijgesteld zijn van bedrijfsvoorheffing
Albanië

Australië

Bosnie-Herzegovina

Bulgarije

Ivoorkust

Cyprus *

Spanje

Frankrijk

Hongarije

Ierland

Israël
Italië

Japan

Kirgizië

Koeweit

Kosovo

Maleisië

Moldavië

Nederland

Noorwegen

Nieuw-Zeeland

Pakistan
Polen

Portugal

Senegal

Servië-Montenegro

Slovenië

Tadzjikistan

Tunesië

Turkije *

Turkmenistan


























* Vrijstelling als de gerechtigde van Turkse nationaliteit is.

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 27 nov 2018 18:04

wel opletten, vrijstelling bedrijfsvoorheffing is nog niet vrijstelling van belastingen in het land waar je gaat wonen

mogelijk is het enkel portugal waar je geen cent moet betalen

Terug naar “Pensioenen”