Mypension gaf een andere datum

EDCAR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mypension gaf een andere datum

#1 , 26 nov 2018 17:57

Ik raadpleeg MyPension al sinds begin 2017 op regelmatige basis en op zeker moment werd mijn 'vroegste' pensioenleeftijd aangekondigd als "1/07/2019" met later ook vermelding van mijn "voorlopige pensioenbedrag".
Op basis van die gepubliceerde gegevens heb ik dan via de C.M. mijn pensioen aanvraag ingediend in augustus 2018.
De C.M. vond alles ok en de tijdslijn voor aanvraag m.a.w. max. 12 maanden vóór de gepubliceerde datum was ook correct volgens de C.M. medewerker.
In de ontvangen confirmatie van de aanvraag staat ook de datum van 1/07/2019 vermeld.

Op 23 november 2018 werd er mij per brief nu gemeld dat mijn 'vroegste' pensioenleeftijd "1/07/2020" is!
Hoe kan nu plotseling de datum die gepubliceerd was op MyPension met 12 maanden verlengd worden??
Is dit wettelijk mogelijk/toegelaten?

Ik heb trouwens al een aantal zaken opgestart rekening houdend met mijn initieel gepubliceerde pensioendatum (1/7/2019) en die nu allemaal plots op
de helling komen te staan (o.a. geplande opvang ouders, opzeg groepsverzekering, werk gerelateerde planning, enz...)

Iemand dezelfde ervaring?
En vooral, hoe nu hierop reageren en dit terug laten rechtzetten: instantie? welke informatie?...

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 26 nov 2018 18:53

Wat is uw geboortejaar, en hoelang bent u al aan het werk?

Mathieu Rutten

#3 , 26 nov 2018 21:09

Beste,

Een eerste opmerking. CM is niet bevoegd om pensioenaanvragen in te leiden. CM kan wel met uw identiteitskaart en met uw code voor u een aanvraag om pensioen inleiden alsof u gebruik heeft gemaakt van de computer van CM.

wanneer bent u geboren, dag, maand, jaar?
welk was uw eerste jaar van tewerkstelling of gelijkstelling en hoeveel dagen bewees u in het eerste jaar?
heeft u legerdienst vervuld? zo ja wanneer?
heeft u in het buitenland gewerkt? Zo ja gedurende welke periode?
Heeft u in Nederland gewoond?
Bent u zelfstandige geweest, zo ja gedurende welke jaren en over welke kwartalen?
Bent u ambtenaar geweest?

U weet zelf ook dat u pas schikkingen kan treffen als u zeker bent van uw pensioeningang en het bedrag. CM had u hier zeker op moeten wijzen, ik vermoed dat CM dit ook heeft gedaan.

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom u geen aanvraag heeft ingeleid via de geëigende kanalen.

Ik raad u vooralsnog aan om contact op te nemen met de pensioendienst van CM om te onderzoeken of het om een voorlopige dan wel definitieve beslissing gaat en/of alle tijdvakken werden gevalideerd.

Vermits er sprake is van 01.07.2019, heb ik het stille vermoeden dat het om een loopbaan als zelfstandige gaat. Dit wil zeggen dat er pas een recht kan ontstaan per 01.07.2019 indien u de bijdragen betaalt tot en met het 2de kwartaal 2019 en dat er pas een toekenning kan zijn per 01.07.2019 indien het vermoeden bestaat dat u tot dan voldoet aan uw bijdrageplicht.

Ik kijk dan ook echt uit naar uw antwoord.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 27 nov 2018 08:25

Beste Edcar

Mypension is een informatieplatform van de pensioendienst die vrij betrouwbaar is, maar ... niet onfeilbaar.
Mypension meldt daarom het volgende: "Deze raming is louter informatief. Deze raming opent geen recht op pensioen."

Bij de raming van de vroegst mogelijke pensioendatum en van het pensioenbedrag, maakt Mypension gebruik van de gegevens uit de drie grootste pensioenstelsels (werknemers, zelfstandigen, vast benoemde ambtenaren). Maar, de gegevens worden niet geïnterpreteerd.

Pas wanneer de pensioenkas uw dossier behandeld (bvb. naar aanleiding van een pensioenaanvraag) worden de gegevens geïnterpreteerd. In een aantal dossiers kan dit tot gevolg hebben dat het eindresultaat niet overeen komt met datgene wat Mypension vermeldt.
Je hebt hiertegen tegen verhaal, omdat Mypension louter informerend en richtinggevend is.

Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom het officiële resultaat niet gelijk loopt met Mypension. Collega Rutten geeft de mogelijkheid van een tewerkstelling als zelfstandige weer. Een andere mogelijkheid is dat je tijdens een bepaald kalenderjaar wel 104 dagen telt, maar dat je toch niet voldoet aan de voorwaarde van gewoonlijke en hoofdzakelijke tewerkstelling. In de meeste gevallen komt dit voor wanneer het loon zeer laag is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

EDCAR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2018 08:51

Bedankt voor de feedback

C.M. heeft een pensioendienst waar je info kan verkrijgen en zij hebben dan ook mijn inleiding gedaan op basis van mij I.D. en mijn goedkeuring.
Het was duidelijk voor alle partijen dat de inleiding kon gebeuren in augustus gezien er vermeld stond (al vele maanden) dat mijn pensioen kan aanvatten op 1/7/2019 en je 'ten vroegste 12 maanden' voor deze datum een aanvraag mag inleiden.
Ik heb in Sept ook nog een gesprek gehad met de pensioendienst van ACV (ivm studiejaren) en wij hebben samen ingelogd op MyPension en er stond nog steeds 1/7/2019 als pensioendatum

Als nu blijkt dat deze info eigenlijk geen waarde heeft dan is dit zeer bedenkelijk want wat is dan het nut van de site MyPension?
Als je belt naar de infolijn, zeggen ze altijd "Meneer, ken je MyPension? Daar vindt je alle info die aangeven wanneer op pensioen en welk pensioenbedrag je zal ontvangen. Blijkbaar klopt dat dit niet dan?

Mijn situatie:
Geboren: 24/02/1956
Afgestudeerd: 06/1978
Ingeschreven bij de RVA 07/1978, rekening houdend met:
- inbegrepen de verplichte wachtperiode na studie beëindiging; onbetaald maar wel ingeschreven bij RVA
- 50 dagen werklozensteun, na wachtperiode
-verplichte legerdienst aanvang op ... -->Hier wacht ik nog op een officieel document van de Generale staf van het leger, gezien ik niet meer beschik over mijn leger stamboekuittreksel/militiegetuigschrift
>> Volgens MyPension site: legerdienst van 01/79 tot 10/79
>> Volgens mij: legerdienst van 11/78 tot 09/79

Vanaf 11/2079 tot 09/2013: onderbroken in loondienst als bediende in verschillende bedrijven en functies .
Nooit in het buitenland gewerkt.
Nooit ambtenaren statuut
Vanaf 09/2013 tot 04/2017: actief als zelfstandige
Vanaf 04/2017 tot heden: werkloos, ingeschreven bij de VDAB/RVA


Mvgroeten

Mathieu Rutten

#6 , 28 nov 2018 10:58

Beste,

Indien u sedert 1979 ononderbroken minstens 104 dagen voltijds als werknemer of 2 kwartalen als zelfstandige per jaar bewijst en u voorafgaand aan uw zelfstandige activiteit voltijds werkte en nu werkloosheidsvergoedingen geniet op basis van een voltijdse tewerkstelling voldoet u per 01.05.2019 aan de voorwaarden van een rustpensioen.

De datum 01.7. wordt voorgesteld gezien my pension ten onrechte uitgaat van een zelfstandige activiteit(minstens 2 kwartalen). Opgelet vrijgestelde kwartalen geven geen recht op pensioenopbouw.

Er wordt geteld vanaf 1979 gezien u in 1978 geen 104 dagen aantoont.

U kan best een attest RVA opvragen waaruit blijkt dat werkloosheidsvergoedingen geniet met opgave van het aantal vergoede dagen en hoedanigheid van werkloze. Dit document kan u dan uploaden via my pension en vragen om de gegevens in de beroepsloopbaan(individuele rekening) aan te passen en de vroegste ingangsdatum opnieuw te bepalen.

Gelieve te acteren dat my pension enkel kan verder gaan op gekende gegevens.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#7 , 28 nov 2018 11:49

Beste,

Als u mij uw rijksregisternummer bezorgt, dan ben ik bereid om uw dossier met de juiste personen te bespreken en uw dossier desgevallend te laten verbeteren.

U kan uw rrnummer desgevallend doorgeven via privébericht.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#8 , 28 nov 2018 15:59

Ik raadpleeg MyPension al sinds begin 2017 op regelmatige basis en op zeker moment werd mijn 'vroegste' pensioenleeftijd aangekondigd als "1/07/2019" met later ook vermelding van mijn "voorlopige pensioenbedrag".
Op basis van die gepubliceerde gegevens heb ik dan via de C.M. mijn pensioen aanvraag ingediend in augustus 2018.
De C.M. vond alles ok en de tijdslijn voor aanvraag m.a.w. max. 12 maanden vóór de gepubliceerde datum was ook correct volgens de C.M. medewerker.
In de ontvangen confirmatie van de aanvraag staat ook de datum van 1/07/2019 vermeld.

Op 23 november 2018 werd er mij per brief nu gemeld dat mijn 'vroegste' pensioenleeftijd "1/07/2020" is!
Hoe kan nu plotseling de datum die gepubliceerd was op MyPension met 12 maanden verlengd worden??
Is dit wettelijk mogelijk/toegelaten?
Hier klopt de uitleg niet helemaal;

Bij een officiële pensioenaanvraag én een weigering vervroegd zal er geen datum op vermeld staan wanneer u wel kan gaan.

De brief die u dus ontvangen lijkt mij dan ook geen beslissing van uw pensioenaanvraag.. Als de CM alleszins het juiste heeft gedaan.
Ga a.u.b. naar de pensioendienst zelf en niet naar mensen die het proberen te zijn. Er worden zoveel fouten gemaakt en u heeft geen poot om op te staan dan.

Hebt u de mogelijkheid een foto/scan te nemen van uw "beslissing"? Laat wel alle persoonlijke gegevens weg, zoals uw adres, naam, rijkregisternr,...
let op: in de voetnoot staat dikwijls ook uw rijkregisternummer (weliswaar tussen allerlei andere nummers, die gebruikt worden door het scanningscentrum).

Mathieu Rutten

#9 , 28 nov 2018 16:19

Beste Zibarie,
Ik raad u aan om mijn laatste tussenkomst te lezen. Ook ik raad betrokkene aan om zich tot de pensioendienst te wenden, dit kan zowel de provinciale pensioendienst zijn als de pensioendienst van de gemeente of een zitdag van de gewestelijke pensioendienst.
Als pensioenambtenaar besprak ik altijd het dossier met de pensioenaanvrager waardoor zulke toestanden meestal vermeden konden worden. Ik wil zeker geen afbreuk doen aan de collega's van de pensioendienst van de ziekenfondsen omdat ik niet weet of betrokkene zijn dossier/beslissing verder heeft laten onderzoeken door de pensioendienst van het ziekenfonds. In deze tussenkomst hebt ik hem enkele tips gegeven. Tenslotte heb ik naar zijn RR-nummer gevraagd, niet uit nieuwsgierigheid maar om de pensioendiensten de mogelijkheid te bieden dit dossier recht te zetten. Ik zal niet in kennis gesteld worden van het resultaat. Nu zijn we maar in het ijle aan het praten en de beslissing die betrokkene heeft ontvangen zal geen uitkomst bieden. Betrokkene is natuurlijk altijd vrij.

Zoals u wellicht reeds gemerkt zal hebben, geef ik altijd een zo objectief en correct mogelijk antwoord me de nodige kennis van zaken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

EDCAR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 nov 2018 09:10

Bedankt voor het advies.

>Beste Mathieu

Ik wil u graag meer info toesturen maar ik kan u niet selecteren om privébericht te versturen (via de tab 'privé berichten')
Systeem geeft aan dat dit is uitgeschakeld in het profiel van sommige gebruikers.
Advies?

Met vriendelijke groeten
Edy

>Beste Zibarrie

U bemerkt terecht op dat in de brief van 23/11/18 de nieuwe pensioendatum niet vereld staat.
De nieuwe datum 1/7/2020 heb ik recent kunnen vaststellen op de site van MyPension, waardoor de eerst gepubliceerde datum van 1/7/2019 niet meer zichtbaar is.De datum van 1/7/2019 staat ook op het ontvangstbewijs.

Met vriendelijke groeten

Edy

Mathieu Rutten

#11 , 29 nov 2018 10:49

Edcar,

Ik heb je mijn mailadres doorgestuurd via privébericht aan jou. Kan je bevestigen als je mijn bericht hebt ontvangen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”