pensioen wegens medische ongeschiktheid

petercobra
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen wegens medische ongeschiktheid

#1 , 22 nov 2018 14:17

Hoi ik heb 1 vrouw en 2 kinderen ten laste

ik heb 5 jaar in prive gewerkt en 25 jaar als ambtenaar en zal waarschijnlijk op ziekenpensioen komen te staan.

op my pension geeft dit aan dat ik 1300€ zou krijgen en met berekening zou het zo een 1500€ zijn. Dit is zonder vrouw en kinderen ten laste .

ik heb een bruto loon van 3500 euro per maand en houd daar 2350 tot 2500€ netto aan over . ik ben onlangs nog gestegen in graad.

ik heb gehoord dat een pensioen regeling op ziekenpensioen een raming is van laatste 5 jaar . Je zou het ook zelf kunnen berekenen.
Kan mij iemand zeggen hoeveel dat gaat zijn en hoe ik dat kan bereken. Nominaal pensioen? laatste 5 jaar bruto. welke supplement komen er nog bij en wat gaat er nog af.

ik weet dat van het bruto bedrag nog 3.5% gezondheidszorg af gaat en 0.5 overlijdens kosten en blijkbaar ook nog een 2% sociale bijdragen

En daarna moet nog gekeken worden via een tabel hoeveel bedrijfsvoorheffing er af moet.

Kan mij iemand zeggen hoe ikzelf het bruto bedrag kan berekenen en waar ik die tabellen kan vinden .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 27 nov 2018 08:46

Beste Petercobra

Het pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid wordt op dezelfde manier berekend als een gewoon pensioen als statutair ambtenaar. (Contractuele ambtenaren verkrijgen geen pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid, maar een invaliditeitsuitkering zoals gewone werknemers.)

De formule voor de berekening van een rustpensioen als ambtenaar is:
RP = RW x D x T

RP = het nominaam pensioenbedrag = uw bruto pensioen
RW = de referentiewedde = de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar
D = aantal aanneembare dienstjaren
T = tantième (= loopbaanbreuk waarin uw pensioen wordt berekend; voor de meeste ambtenaren is dit 1/60).

Aan de hand van deze formule kan je proberen een raming te maken van je toekomstig pensioenbedrag. Pas op, dit is geen gemakkelijke klus omdat er toch heel wat regeltjes gelden bij de bepaling van de referentiewedde, het aantal aanneembare diensten, en de tantièmes kunnen wijzigingen naargelang de uitgeoefende functies.

Indien dit bedrag lager is dan het minimumpensioen, kan je mogelijk een supplement minimum worden toegekend. De website van de FPD ambtenaren vermeldt deze bedragen. Maar ook hier moet je opletten. Eventuele inkomsten van je huwelijkspartner kunnen mogelijk worden afgetrokken van dit supplement (niet van je pensioen).

Tot slot is er mogelijk nog een recht op een supplement "zware handicap". Het is Medex (= "de pensioencommissie") die bepaalt op je aan de voorwaarden voldoet voor deze premie.

Hou er ook rekening mee dat je enkel recht verkrijgt op je pensioen als ambtenaar. Voor je pensioen als werknemer moet je wachten tot je de officiële pensioenleeftijd bereikt, wat mogelijk 67 jaar is). Met 30 jaar loopbaan voldoe je niet aan de voorwaarden om dit pensioen vervroegd te kunnen krijgen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”