vervroegd pensioen swt

cap60
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vervroegd pensioen swt

#1 , 13 nov 2018 10:32

Ik ben op SWT en kan door de nieuwe wet vervroegd op pensioen op 61jaar vanaf 2019.
Ik heb geen maandelijkse bijdrage van de werkgever omdat ik dat bedrag in 1 keer heb laten uitbetalen nl. kapitaliseren.
Het pensioen is goedgekeurd en ze zeggen dat ik van dat bedrag niets moet terug geven aan ex- werkgever omdat daar al belastingen zijn op betaald.Hopelijk klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 14 nov 2018 12:33

Beste

Om met rustpensioen te kunnen gaan mag u geen werkloosheidsuitkering en geen bijpassing van de werkgever meer ontvangen.
De werkloosheidsuitkering moet je laten stoppen door middel van het formulier "Model 74bis" dat je van de pensioenkas krijgt.
Om de betalingen van je werkgever te laten stoppen, moet je zelf de nodige stappen ondernemen.

Wanneer de tussenkomst van je werkgever in kapitaal (een eenmalige betaling) werd uitbetaald, ontvang je geen tussenkomst van je werkgever meer. In principe voldoe je dus aan de voorwaarden om je rustpensioen te laten uitbetalen.

Momenteel wordt er inderdaad van uitgegaan dat je dit niet moet terugbetalen, tenzij de CAO (op basis waarvan je met brugpensioen bent gegaan) hierover iets vermeldt.
(Men zou kunnen beweren dat de wetgever over het hoofd heeft gezien dat er inderdaad een beperkt aantal SWT-ers/bruggepensioneerden zijn, die de tussenkomst van de werkgever in kapitaal hebben ontvangen.)

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”