pensioen

sabina1966
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

pensioen

#1 , 04 nov 2018 16:19

Beste ,
Onze situatie : Mijn echtgenoot is zelfstandig en ik ben thuis gebleven voor de kinderen (zelf ontslag gegeven ) , met de gedachte terug te gaan werken als kinderen groot zijn . Ik werd in 2014 door ziekte 66% invalide verklaard door FOD . Geen vervangingsinkomen mogelijk omdat mijn echtgenoot net boven het min. grensbedrag 20 000 euro per jaar als zelfstandige verdiende . Vanaf 1 augustus dit jaar ontvang ik 1100 euro per jaar .
Op hoeveel pensioen hebben wij of elk apart recht op de pensioengerechtigde leeftijd ?
Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 05 nov 2018 16:35

Beste,

Heeft u ooit bijdragen betaald als medewerkende echtgenote? Ik vermoed van niet gezien u geen uitkering als zelfstandige ten laste van het ziekenfonds ontvangt. Mocht dit toch het geval zijn dan dient u dringend contact op te nemen met uw ziekenfonds om uw situatie te bespreken.

Uw tegemoetkoming ten laste van de FOD geeft geen recht op pensioenopbouw gezien niet aansluitend op een tijdvak van verzekering.

Op pensioengerechtigde leeftijd zal uw man gerechtigd worden op een pensioen aan gezinsbedrag tot u zelf 65 jaar wordt. Op dat ogenblik zal nagegaan worden of uw eigen pensioenopbouw al dan niet meer opbrengt dan het verschil tussen het gezinspensioen en het bedrag pensioen aan tarief alleenstaande. Zij twee pensioenen alleenstaande voordeliger dan zal u allebei een pensioen krijgen uitbetaald aan tarief alleenstaande.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”