Pensioen van huisvrouw na echtscheiding

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Pensioen van huisvrouw na echtscheiding

#1 , 29 okt 2018 16:14

Beste,

Mijn ouders, beide bijna aan pensioensleeftijd, zijn recent gescheiden. Mijn moeder is tijdens het huwelijk voornamelijk huisvrouw geweest en heeft dus bijna geen wettelijk pensioen kunnen opbouwen. Enkel de laatste 10 jaar van het huwelijk heeft ze af en toe kort interim werk gedaan.

Nu ze gescheiden zijn stelt zich natuurlijk de vraag hoe zij gaat kunnen overleven. Naar wat ik begrepen heb is er een rustpensioen voor de uit de echt gescheiden echtgenoot, maar ik begrijp niet helemaal hoe de berekening werkt. Stel dat mijn vader een pensioen zal krijgen van ~1600 euro per maand, aan wat voor pensioen kunnen we ons dan verwachten voor mijn moeder, zeer grof geschat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 29 okt 2018 17:02

Is uw vader werknemer, zelfstandige of ambtenaar?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 30 okt 2018 08:22

Beste,

Het is niet mogelijk om hierop een bedrag te zetten.

Vooreerst is er een verschil tussen een feitelijke en een wettelijke scheiding. Ik vermoed dat uw ouders wettelijk gescheiden zijn.

Enkel indien uw vader een loopbaan als werknemer of als zelfstandige heeft, kan er recht zijn op een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote. Het pensioenstelsel van de vast benoemde ambtenaren voorziet niet in een dergelijk pensioen.

Verder moet uw moeder aan een aantal voorwaarden voldoen:
1) ze mag niet hertrouwen;
2) ze mag nooit uit de ouderlijke macht ontzet geweest zijn;
3) ze mag geen veroordelingen hebben opgelopen waardoor ze niet gerechtigd zou geweest zijn om van uw vader te erven (vóór de scheiding).

Het pensioenbedrag dat u moeder zal ontvangen, bestaat vooreerst uit haar eigen pensioen(tje). Dit wordt verder aangevuld met een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenote.
Dit laatste wordt niet berekend op basis van de ganse beroepsloopbaan van uw vader, maar enkel op basis van de periode van het huwelijk (van de dag van het wettelijk huwelijk tot aan de dag van de overschrijving van de echtscheiding in de akten van de burgerlijke stand). Uw moeder krijgt voor deze periode een pensioen dat overeen komt met de helft van het gezinspensioen dat uw vader voor deze periode zou kunnen ontvangen. Het eigen pensioen(tje) van uw moeder wordt er nog wel van afgetrokken.

Uw vader blijft zijn pensioen als alleenstaande volledig ontvangen. Hij heeft dus geen financieel nadeel aan een eventuele toekenning van een pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot aan uw moeder.

Bij een eventueel overlijden van uw vader, blijft uw moeder het pensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot verder ontvangen. Vermits zij niet meer gehuwd zijn, is er geen recht op een overlevingspensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Vader_Hasselt
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2018 13:11

En wat indien er in een EOT volgende tekst is opgenomen?:

Het wettelijk pensioen:

- Elke echtgenoot zorgt voor zijn/haar eigen pensioenopbouw.
- Geen enkele echtgenoot is gehouden tot het betalen van een bijdrage aan de andere echtgenoot bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Dit staat zo in mijn EOT beschreven....

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 30 okt 2018 13:22

Daarmee verander je de wetgeving op de pensioenen niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#6 , 30 okt 2018 16:07

Beste,

Ik had wel eens graag geweten wie u deze formulering heeft ingefluisterd.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 okt 2018 09:40

Is uw vader werknemer, zelfstandige of ambtenaar?
Hij is het grootste deel van zijn carriere werknemer geweest. Pas de laatste paar jaar is hij ingeschreven als zelfstandige.

Mathieu Rutten

#8 , 31 okt 2018 09:58

Beste,

Ik sluit me aan bij het antwoord van Felix. Met een kleine aanvulling in zoverre als nodig. Uw moeder kan enkel rechten openen op een rustpensioen eigen loopbaan en loopbaan wettige scheiding voor de wettelijke pensioenleeftijd als zij voldoet aan de voorwaarden van leeftijd en loopbaan, waarbij de jaren afgeleide rechten wettige scheiding niet meetellen om te bepalen of men aan de loopbaanvoorwaarde voldoet. Anders zal het pas op 65 jaar zijn, vanaf 2025, 66 jaar en 2030, 67 jaar. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#9 , 06 nov 2018 09:01

Beste

De informatie die we gaven is een wettelijke bepaling. Deze kan niet ongedaan worden gemaakt met een clausule bij een scheiding (ook niet bij onderlinge toestemming).

Zodra de betrokkene aan de nodige voorwaarden inzake loopbaan en leeftijd voldoet, zal de pensioenkas de wetgeving toepassen.
De door u aangehaald clausule heeft waarschijnlijk eerder betrekking op te betalen onderhoudsgelden. De weergegeven clausule duidt aan dat (naast de wettelijke bepalen) geen van de ex-huwelijkspartners een onderhoudsgeld moet betalen om het wettelijke pensioen aan te vullen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Vader_Hasselt
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 nov 2018 15:11

@ Felix,

Bedankt voor de verduidelijking.

Hetgeen jij beschrijft, dat was onze bedoeling toen we in 2009 de EOT opgemaakt hebben.

Als ik het dus goed begrijp - mijn pensioenbedrag - dat veranderd niet?

Ik bedoel, hetgeen mijn ex(en) gaan krijgen - gebaseerd op mijn loopbaan - wordt NIET in mindering gebracht van mijn pensioen?

Bedankt,

Vader

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 06 nov 2018 15:39

Neen want de belastingplichtigen betalen dat (uiteindelijk).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#12 , 06 nov 2018 15:51

Beste,

Kort en goed neen. Dit is zo in de pensioenwetgeving voorzien. Daarom dat ik vroeg wie je zo een zever had ingefluisterd, duidelijk iemand die zijn zaken niet kent.

Het is nog altijd zo dat een pensioen is opgebouwd uit werken en gelijkstelling en het lijkt me niet meer dan billijk dat de niet-werkende echtgenote voor de huwelijksjaren hierin wordt betrokken.

Dit heeft niets met belastingplichtige te maken.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 06 nov 2018 16:09

.....

Dit heeft niets met belastingplichtige te maken.
????
Wat niet gedekt is door werknemers- en werkgeversbijdragen valt ten laste van de Schatkist.

"De lasten van de sociale zekerheid worden niet alleen door de werkgevers en de werknemers gedragen. De federale overheid betaalt jaarlijks een forfaitaire som aan de RSZ."

https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... 3-stelsels

In het bijzonder de financiële implicaties van gelijkgestelde periodes waarvoor geen bijdragen werden betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#14 , 06 nov 2018 16:18

Beste,

Ik ga hier geen polemiek over voeren. Ik wil je ook niet aanvallen, integendeel. Ik wou alleen maar stellen dat echtgenotes die zich aan hun gezin gewijd hebben, ook rechten hebben, maar goed ook.
Mag ik er u op wijzen dat voor gelijkgestelde periodes ook geen pensioenbijdragen worden afgedragen en dat er zelfs werkloosheidsuitkeringen worden uitbetaald zonder dat hiervoor bijdragen voor sociale zekerheid in België werden afgedragen en zo kunnen wij oneindig verder gaan. Vandaar dat het ook SOCIALE ZEKERHEID heet, met de nadruk op sociaal, maar vooral op zekerheid. Mijn excuses als je je zou beledigd voelen, dat was zeker niet de bedoeling.

Groetjes,


Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 06 nov 2018 16:24

Mijn opmerking houdt absoluut geen waarde-oordeel in. Gewoon feitenrelaas om aan te te tonen waarom TS niet zelf voor pensioen van ex moet zorgen.

De Overheid zou op dit vlak gescheiden echtgenotes die zich volledig aan het gezin gewijd hebben en daardoor zelf geen pensioen hebben eigenlijk niet mogen discrimineren op grond van het pensioenstelsel van hun ex.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Pensioenen”