uitbetaling aanvullend pensioen

jean paul
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

uitbetaling aanvullend pensioen

#1 , 18 okt 2018 07:00

beste,
graag een inlichting over mijn aanvullend pensioen dat momenteel 2277.49 euro bruto bedraagt en beheerd wordt door ALLIANZ BENELUX(is via een pensioenplan
voor stoffering en de houtbewerking)
Moet ik dit aanvullend pensioen zelf opvragen of gebeurt dit automatisch bij de aanvang van mijn vervroegd pensioen dat start op 1 januari 2019.
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 18 okt 2018 07:35

Beste

Je moet dit aanvullend pensioen zelf aanvragen.
Ieder pensioenfonds heeft hiervoor eigen formulieren en regels (wanneer aanvragen, wat mee te sturen, ...).
Deze documenten en regels vind je op de website van je pensioenfonds.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

jean paul
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2018 12:46

beste, op de site van fsma lees ik het volgende over het aanvullend pensioen:
Zodra u uw wettelijk pensioen aanvraagt bij de Federale Pensioendienst, zal uw pensioeninstelling hier automatisch van op de hoogte worden gebracht.
Is dit misschien voor een andere categorie dan van een werknemer
bedankt voor een eventueel antwoord

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 18 okt 2018 13:43

Beste

Bij de meeste pensioenfondsen moet de aanvraag nog steeds gebeuren. Het aanvullend pensioen kan in principe niet meer uitbetaald worden vóór de ingangsdatum van uw wettelijk rustpensioen.

De aanvraag van uw wettelijk rustpensioen is onvoldoende. U hebt immers altijd de mogelijkheid om na de officiële aanvraag uw pensioen verder uit te stellen of zelfs te weigeren.
Daarom vragen de meeste pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen een afschrift van de pensioenbeslissing (deze bevat de ingangsdatum van uw wettelijk pensioen) of een afschrift van uw eerste betaling van uw wettelijk pensioen.
Bij de meeste inrichters van aanvullende pensioenen moeten deze documenten bij de aanvraag worden gevoegd.

De door de FSMA beschreven procedure wordt nog niet door alle inrichters vlot toegepast.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakeberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”