Herzienning IGO pensioen correct? hulp gevraagd

csmkn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herzienning IGO pensioen correct? hulp gevraagd

#1 , 02 okt 2018 16:25

Dag

Ik heb een vraag omtrent het IGO pensioen. Het is een vrij complexe situatie, ik beschrijf het hieronder:

Ik heb het stauut "student", maar, ben sinds 2 jaar werkstudent. Ik voorzie dus in mijn eigen levensonderhoud (werk wel onder een studentencontract).


Sinds augustus 2018 ben ik (tijdelijk) ingetrokken in het ouderlijk huis van mijn vriendin aangezien wij zelf geen studio konden vinden om samen te huren. Zij is trouwens ook nog student en is ten laste van haar moeder. Ik heb mijn domiciliering ook op het adres waar ik nu verblijf (woning van de moeder van mijn vriendin dus).

Nu, haar oma woont ook op dit adres en krijgt een IGO pensioen. Vandaag kwam een brief toe dat haar recht op het IGO pensioen opnieuw was herzien omdat zij nu samenwoont met mij. Het bedrag dat zij nu krijgt is slechts de helft van wat ze normaal kreeg.

Nu vraag ik mij af of dit wel klopt.. Ik ben geen wettelijk samenwonende of gehuwde, ik heb het statuut "student" en heb de laatste 2 jaar wel gewerkt als "werkstudent" (altijd 1 jarige studentenarbeidsovereenkomst) en heb mijn studie nooit onderbroken of gewerkt onder een ander statuut, en ik verdien niet meer, dikwijls minder, dan wat je krijgt als leefloon op jaarbasis.. Als ik mijn situatie bekijk heb ik geen bestaansmiddelen..

Kan iemand verduidelijken of de herziening correct is op basis van bovenstaande gegevens?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 02 okt 2018 22:30

Beste,
Principe : de samenwoonst blijkt voortaan enkel uit de inschrijving in het bevolkingsregister. Ambtelijke of administratieve stukken zijn niet langer geldig.
Samenwoonst met bloed- of aanverwanten in rechte lijn
De genieter van een IGO die gaat samenwonen met ouders (vader of moeder), grootouders of eigen (klein)kinderen wordt beschouwd als een alleenstaande.
Met andere woorden, wanneer een IGO-genieter samenwoont met alleen bloed- of aanverwanten in rechte opgaande of neergaande lijn en hun wettelijk samenwonenden , blijft hij beschouwd als zijnde een alleenstaande. Dus bij de berekening krijgt hij/zij het verhoogde basisbedrag en wordt er enkel rekening gehouden met de eigen pensioenen en eigen inkomsten. M.a.w. de deler = 1. Uitzondering : het aantal minderjarige kinderen of meerderjarige kinderen waarvoor kinderbijslag wordt genoten, voor beide categorieën beperkt tot de eerste graad ten aanzien van betrokkene, zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende, worden eveneens in de deler opgenomen voor zover deze kinderen in het bevolkingsregister op hetzelfde adres van betrokkene zijn ingeschreven.

Samenwoonst met één of meerdere personen ( andere dan echtgenoot of wettelijk samenwonende)
Wie samenwoont met één of meerdere personen (andere dan bloed- of aanverwanten in rechte opgaande en neergaande lijn, een huwelijkspartner of wettelijk samenwonende) en niet in een rust- of verzorgingstehuis is opgenomen, wordt niet beschouwd als deel uitmakend van een gezin.
In dit geval krijgt betrokkene het basisbedrag (hij woont samen en de vaste kosten worden geacht gedeeld te worden). Enkel de eigen pensioenen en bestaansmiddelen worden in aanmerking genomen (er is immers geen gezinsverband). De deler is altijd 1.

Zolang u geen wettelijke samenlevingsovereenkomst afsluit of huwt met uw vriendin ontvangt de bomma het basisbedrag en niet het verhoogd basisbedrag.

csmkn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2018 00:39

Beste,
Principe : de samenwoonst blijkt voortaan enkel uit de inschrijving in het bevolkingsregister. Ambtelijke of administratieve stukken zijn niet langer geldig.
Samenwoonst met bloed- of aanverwanten in rechte lijn
De genieter van een IGO die gaat samenwonen met ouders (vader of moeder), grootouders of eigen (klein)kinderen wordt beschouwd als een alleenstaande.
Met andere woorden, wanneer een IGO-genieter samenwoont met alleen bloed- of aanverwanten in rechte opgaande of neergaande lijn en hun wettelijk samenwonenden , blijft hij beschouwd als zijnde een alleenstaande. Dus bij de berekening krijgt hij/zij het verhoogde basisbedrag en wordt er enkel rekening gehouden met de eigen pensioenen en eigen inkomsten. M.a.w. de deler = 1. Uitzondering : het aantal minderjarige kinderen of meerderjarige kinderen waarvoor kinderbijslag wordt genoten, voor beide categorieën beperkt tot de eerste graad ten aanzien van betrokkene, zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende, worden eveneens in de deler opgenomen voor zover deze kinderen in het bevolkingsregister op hetzelfde adres van betrokkene zijn ingeschreven.

Samenwoonst met één of meerdere personen ( andere dan echtgenoot of wettelijk samenwonende)
Wie samenwoont met één of meerdere personen (andere dan bloed- of aanverwanten in rechte opgaande en neergaande lijn, een huwelijkspartner of wettelijk samenwonende) en niet in een rust- of verzorgingstehuis is opgenomen, wordt niet beschouwd als deel uitmakend van een gezin.
In dit geval krijgt betrokkene het basisbedrag (hij woont samen en de vaste kosten worden geacht gedeeld te worden). Enkel de eigen pensioenen en bestaansmiddelen worden in aanmerking genomen (er is immers geen gezinsverband). De deler is altijd 1.

Zolang u geen wettelijke samenlevingsovereenkomst afsluit of huwt met uw vriendin ontvangt de bomma het basisbedrag en niet het verhoogd basisbedrag.
Dank voor de uitleg. er is echter nog onduidelijkheid omtrent het deel van "meerderjarige kinderen die kinderbijslag genieten". Volgens de IGO voorwaarden hoeven dit niet perse aanverwante kinderen/bloedverwanten te zijn. Bedoelen ze hier enkel pleegkinderen mee etc.? Ik ben meerderjarig kind en ontvang ook nog kinderbijslag, weliswaar komt de kinderbijslag mij rechtstreeks toe.. En aangezien ik geen nettobestaansmiddelen heb is er toch geen basis om te rekenen?

Wat betreft de "achting van het delen van de vaste kosten": is dit weerlegbaar? De vaste kosten worden bijvoorbeeld niet gedeeld.. Er wordt geen budget gedeeld voor voeding, of eender welke andere kost.. Kan ik het tegendeel bewijzen?


Mijn laatste mogelijkheid, als al het vorige niet voldoende is, is dus een wettelijke samenlevingscontract afsluiten voor mijn vriendin en mijzelf. Indien wij dit doen zal haar oma het verhoogde basisbedrag krijgen. Maar heeft dit gevolgen voor mijn vriendin? Als partner kan ik haar nooit ten laste nemen. Wat met de kinderbijslag en het ten laste zijn van haar mama?

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 03 okt 2018 08:06

Beste

De grootmoeder van uw vriendin krijgt een "hoog" IGO-bedrag omdat zij als alleenstaande wordt aanzien. Zoals collega Thieu Rutten meldt, wordt er geen rekening gehouden met inwonende kinderen en kleinkinderen.
Van zodra u op hetzelfde adres bent gaan wonen, woont de grootmoeder niet meer alleen. De wetgeving voorziet geen andere uitzonderingen dan (klein)kinderen, tenzij voor de aanverwanten.

Merk op dat in de wetgeving enkel wordt gesproken over het aantal personen. Er wordt in deze niet nagegaan of deze inwonenden al dan niet beschikken over eigen inkomsten. Het volstaat dat u op hetzelfde adres woont.
Er wordt ook niet nagegaan of u de kosten wel dan niet deelt. Alhoewel dit echter wel de filosofie achter deze bepaling is.

Indien u een wettelijke samenlevingsovereenkomst afsluit met uw vriendin, wordt u als aanverwant met een kleinkind aanzien, en zal de grootmoeder vanaf de maand volgend terug recht verkrijgen op een hoger IGO-bedrag (je mag de wettelijke samenwoonst dan niet vergeten te melden aan de pensioenkas).
Welke gevolgen een wettelijke samenwoning heeft op de situatie van uw vriendin of op uw eigen (financiële) situatie kan ik niet inschatten. Dit betreft geen pensioenreglementering.

Een andere mogelijkheid bestaat erin bezwaar in te dienen tegen de beslissing van de pensioenkas, en naar de rechtbank te stappen met het argument dat u niet deelt in de kosten van het gezin.
De kans op succes is echter vrijwel nihil, maar uitzonderlijk is er al eens een uitspraak die dit argument toch volgt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#5 , 03 okt 2018 10:08

Beste,

De wetgeving doelt hier op kinderbijslag toegekend uit hoofde van de IGO-genieter.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”