pensionering en ziekte

eblankae
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

pensionering en ziekte

#1 , 25 sep 2018 15:26

Ik ben in ziekteverlof tot 1 juni 2019.
Mijn pensioendatum is ook 1 juni 2019. Ik wordt 65 op 3 mei 2019.
Ik heb nog 80 dagen verlof die ik moet opnemen voor mijn pensioen. Verlof wordt niet uitbetaald.

Mijn vraag:
Kan men mijn ontslag geven terwijl ik met ziekteverlof ben?
Heb ik het recht na 1 juni 2019 eerst mijn verlof op te nemen en dan met pensioen te gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2018 15:39

Als je al geruime tijd dus voor 1/05/2018 ziek was zou ik mijn verlof niet opnemen, dit is wat ik zou doen natuurlijk.
Ik ben geen pensioen deskundige maar die gaan je wel een antwoord geven !
En 80 dagen geen betaald verlof ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#3 , 26 sep 2018 09:46

Beste,

Gelieve te acteren dat het recht op ziekte- en/of invaliditeitsuitkering eindigt op de wettelijke pensioenleeftijd, tot 2025 op 65 jaar, vanaf 2025 tot 2030 op 66 jaar en vanaf 2030 op 67 jaar.

Wat gebeurt er met het vakantiegeld in geval van langdurige ziekte?
Indien de werknemer gedurende een lange periode afwezig is wegens ziekte zal hij niet steeds in de mogelijkheid zijn om zijn vakantie op te nemen voor 31 december van het vakantiejaar. Daar deze dagen niet overgedragen mogen worden, zal de werkgever op het einde van het jaar (uiterlijk op 31 december) het vakantiegeld moeten uitbetalen. Dit vakantiegeld bestaat uit:

het normale loon voor de nog niet opgenomen dagen, op basis van het loon van de maand december;
indien het dubbel vakantiegeld nog niet of nog niet volledig betaald werd, een toeslag van 92% van het loon van december, gedeeld door respectievelijk 24, 20, 16, 12, 8 of 4 (afhankelijk van het regime van de bediende: 6, 5, 4, 3, 2 of 1 arbeidsdagen per week), vermenigvuldigd met het aantal niet opgenomen dagen. We merken hier op dat de vermenigvuldiging vermoedelijk moet gebeuren met het aantal dagen waarvoor nog geen dubbel vakantiegeld betaald is (niet steeds gelijk aan het aantal niet opgenomen dagen!).
Opmerking: op het enkel vakantiegeld voor de niet-opgenomen dagen zijn geen socialezekerheidsbijdragen verschuldigd. De RSZ heeft ons hierover het volgende laten weten:

“Op basis van artikel 19, §1, derde lid van het koninklijk besluit van 28 november 1969 zijn socialezekerheidsbijdragen verschuldigd op het bedrag van het normaal loon voor de vakantiedagen. Een arrest van 28 maart 1984 van de 4de Kamer van het Arbeidshof te Antwerpen, waarin de RSZ berust, stelt echter dat het enkel vakantiegeld dat wordt uitbetaald aan werknemers die arbeidsongeschikt zijn wegens ziekte of ongeval, en die niet in staat zijn hun vakantiedagen op te nemen, niet overeenstemt met het normale loon voor de vakantiedagen.

Er zijn dus geen socialezekerheidsbijdragen verschuldigd op het wettelijk enkel vakantiegeld (berekend op gewoon en op variabel loon) dat wordt uitbetaald aan bedienden die ziek blijven tot het einde van het jaar en hun vakantie dus niet kunnen opnemen.

Het bedrag van dit enkel vakantiegeld wordt in het geheel niet in de Dmfa-aangifte vermeld. De niet opgenomen vakantiedagen zelf worden met de prestatiecode 50 (ziekte of ongeval van gemeen recht), 60 (arbeidsongeval) of 61 (beroepsziekte) vermeld.

Opgelet, op het dubbel vakantiegeld blijft de bijzondere bijdrage ten laste van de werknemer verschuldigd gelijk aan 13,07%.”

Securex Sociaal Secretariaat - Legal 01-01-2018

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”