Overlevingspensioen gecombineerd met gaan werken

vanhout.anne
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen gecombineerd met gaan werken

#1 , 23 sep 2018 12:24

Beste,

Mijn echtgenoot is in augustus overleden, de pensioendienst heeft me ondertussen laten weten dat ik recht heb op een overlevingspensioen. Ik werk 50% en dus heb ik contact opgenomen met de pensioendienst om te checken hoeveel het overlevingspensioen zou bedragen aangezien er een grensbedrag is. Nu heb ik echter tegenstrijdige informatie ontvangen:
- 1 persoon van de pensioendienst vertelde me dat mijn werkgever een formulier zou moeten invullen waarin staat hoeveel mijn bruto inkomen bedraagt. Moest mijn totaal bruto inkomen bijvoorbeeld 20% meer bedragen dan het grensbedrag, zou ik 80% van het volledige overlevingspensioen ontvangen.
- De controle-dienst vertelde me echter dat ik het volledige overlevingspensioen zal ontvangen en dat er één keer per jaar een controle wordt gedaan op wat ik het jaar voordien verdiend heb - wat ik dan boven het grensbedrag heb ontvangen voor het overlevingspensioen, zou teruggevorderd worden.

Graag had ik geweten wat de juiste informatie is.

Daarnaast werd me door een bekende gezegd dat er weinig bedrijfsvoorheffing van het overlevingspensioen ingehouden wordt en dat ik dus waarschijnlijk bij de jaarlijkse belastingsaangifte veel zou moeten bijbetalen. Klopt dit?

Alvast bedankt en mvg,
Anne Van Hout

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 24 sep 2018 08:13

Beste Anne

Ik vrees dat iedereen wat gelijk heeft.

In principe wordt het volledige overlevingspensioen uitbetaald. Na afloop van een kalenderjaar wordt nagegaan of je beroepsinkomsten in het betrokken kalenderjaar het grensbedrag hebben overschreden of niet. Deze controle gebeurt op basis van informatie van de FOD Financiën (= belastingen).
Indien bij deze controle blijkt dat je het grensbedrag overschreed, moet je een gedeelte van je ontvangen overlevingspensioen van het betrokken kalenderjaar terugbetalen. Dit terug te betalen gedeelte komt overeen met het percentage waarmee het grensbedrag werd overschreden. Voorbeeld:
Verdiende je 25 % teveel, dan moet je 25 % van je pensioenbedrag van het volledige kalenderjaar terugbetalen. Verdiende je 32 % teveel, dan moet je 32 % terugbetalen.

Deze werkwijze wordt toegepast door de pensioenkassen van de werknemers (FPDwerknemers) en deze van de zelfstandigen (RSVZ).

De pensioenkas van de ambtenaren (FPDambtenaren) vraagt vooraf een inschatting te geven. Geef je aan dat je teveel zal verdienen, dan houden ze reeds een gedeelte van je overlevingspensioen in, om te voorkomen dat je later een groot bedrag moet terugbetalen. Blijkt achteraf dat je toch niet teveel verdiende, dan wordt het ingehouden gedeelte alsnog uitbetaald.

Als loon- en weddetrekkende wordt er bij de bepaling van je beroepsinkomsten rekening gehouden met je brutoloon (dus voor iedere afhouding), verhoogt met je vakantiegeld, verhoogt je eindejaarspremie of 13e maand, verhoogt met mogelijke premies, ...

Je zal inderdaad veel belastingen moeten opleggen bij de afrekening van je belastingen (= bij de betaling van het aanslagbiljet). Dit heeft twee verschillende oorzaken:
1) De pensioenkas houdt niet teweinig belastingen in, maar houdt slechts belastingen in op het pensioenbedrag alleen, dus zonder rekening te houden met je eventuele loon. Ook je werkgever zal enkel belastingen inhouden op je loon, en houdt hierbij geen rekening met het bedrag van je overlevingspensioen.
Maar, je belastingen worden berekend op het totale bedrag; een bedrag dat in een hogere belastingschijf ligt dan je pensioen of je loon alleen.
2) Op het pensioen bestaat een belastingvrijstelling, m.a.w. je betaalt geen belastingen op een gedeelte van je pensioen.
Maar, deze vrijstelling geldt enkel indien je pensioen je enige inkomen is. Zodra je je pensioen aanvult met een ander inkomen, vermindert deze vrijstelling enorm snel. Door de uitoefening van een toegelaten arbeid, verlies je dus de belastingvrijstelling op je pensioen.

Om je een idee te geven waaraan je je mag verwachten: indien je fiscale toestand enkel bestaat uit je overlevingspensioen en je beroepsinkomsten uit een toegelaten arbeid (je hebt geen andere inkomsten, je hebt geen eigendommen die je niet zelf bewoont, je hebt geen lening meer die je fiscaal in rekening kan brengen, je hebt geen kinderen (meer) ten laste, ...) voorzie dan ongeveer 1/3 van je beroepsinkomsten om aan de belastingen "te geven".

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#3 , 24 sep 2018 11:37

Beste,

Zoals Felix reeds aangeeft, zijn beide antwoorden correct. Ik zou hier toch een kanttekening/aanvulling bij willen maken. Als je vooraf reeds weet dat je de grens zal overschrijden, zou ik dit persoonlijk ook zo melden. Immers als je moet terugbetalen dan zal dat in een ander jaar gebeuren als waarin het teveel werd uitbetaald en belast. Fiscaal zal het dan ook een probleem kunnen vormen. Indien je in de loop van het jaar de indruk krijgt of merkt dat je de grens zal overschrijden, heb je ook nog de mogelijkheid om met je werkgever af te spreken om eventueel verlof zonder wedde te nemen om deze problemen te vermijden. Ik wens ook te wijzen op de fiscale benadering van een overlevingspensioen gecumuleerd met een toegelaten arbeid. Hou ook altijd goed voor ogen dat je je overlevingspensioen maar gedurende maximum 12 al dan niet opeenvolgende maanden mag cumuleren met een vervangingsinkomen uit ziekte of werkloosheid waarbij je overlevingspensioen wordt verminderd tot het bedrag IGO. Je kan dus beter ietwat te weinig krijgen dat achteraf wordt terug- of bijbetaald. Het zal dan immers om achterstallen gaan die belasting zullen worden tegen tarief van het jaar voordien.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”