Erfenis en IGO

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

Erfenis en IGO

#1 , 23 sep 2018 11:03

Mijn schoonzuster heeft een IGO van 240 € per maand.

Nu erft ze een bedrag van een nonkel waarbij na verkoop van onroerende goederen de erfenis ongeveer 22.000 € zou kunnen bedragen.

Bij een gesprek bij de pensioendienst werd een berekening gemaakt en zou ze door de erfenis een bedrag van ongeveer 190 € verliezen door het aanvaarden van de erfenis, gedurende een periode van 10 jaar.

Het komt er dus op neer dat de erfenis kleiner zal zijn dan de inlevering IGO.

De bediende van de pensioendienst maakte (volgens mij terecht) de opmerking dat een mogelijke weigering van de erfenis ten nadele was van de RSZ.

Het aanvaarden van de erfenis is financieel echter een nadeel voor mijn schoonzuster.

Onze vraag is dus : kan zij de erfenis weigeren en haar uitkering dus behouden of kan er door de pensioendienst een bestraffing toegepast worden (omdat ze de RSZ hierdoor benadeeld) ?
(het kan toch niet de bedoeling zijn dat mijn schoonzuster op het einde van de 10 jaar rit financieel bestraft is)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 sep 2018 13:27

Beste,

Mijn inzien klopt hier het een en ander niet. Er zijn vrijstellingen. Heeft mevrouw nog andere roerende goederen en komt deze erfenis er bovenop, waardoor zij in de 10% aanrekening komt.....

Mevrouw kan niet verplicht worden om zich in een nadelige positie te plaatsen. Het weigeren van een erfenis omwille van nadelig kan mijn inzien niet aangegrepen worden om een IGO niet toe te kennen. Erven kan mijn inzien ook niet aanzien worden als een uitkering uit de sociale zekerheid. IGO is en blijft een bijstandsuitkering en is dan ook geen onderdeel van de RSZ.

Wat zegt de Federale Pensioendienst in deze:

"Wanneer echter de langstlevende gerechtigde die dezelfde hoofdverblijfplaats deelt aantoont dat zij geen enkel goed uit de nalatenschap toebedeeld kreeg, of de nalatenschap verwierp, kan in haar hoofde een definitieve beslissing genomen worden, waarbij geen rekening wordt gehouden met de goederen van de overledene."

Ik vrees in deze dan ook dat de voorstelling van de situatie, waarschijnlijk ongewild, niet correct of op zijn minst onvolledig is.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 23 sep 2018 16:33

(het kan toch niet de bedoeling zijn dat mijn schoonzuster op het einde van de 10 jaar rit financieel bestraft is)

Kan u uw rekeningsom even toelichten?

Reclame

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 24 sep 2018 00:03

Mijn schoonzuster trekt op dit ogenblik bovenop haar minimumpensioen een IGO van 240 €. (ze is alleenstaand)
Nu zou ze eventueel erven.
Enkele weken geleden (toen we nog niet het juiste bedrag kenden) waren we op de pensioendienst en zou bij ongeveer 20.000 € erfenis de IGO-uitkering met 190 € per maand verminderen gedurende een periode van 10 jaar. (met alle verminderingen in de berekening toegepast) Spijtig genoeg kregen we geen copie van de berekening.
Toen ik opwierp dat ze mogelijk nadeel deed met de erfenis te aanvaarden (190x12 x10 jaar = 22800) werd er opgemerkt dat ze door de erfenis te verwerpen ze de staat tekort deed.
Ik lees dus bovenaan dat mijn schoonzuster niet verplicht kan worden om zich in een nadelige positie te plaatsen. Dat was ook mijn opmerking op dat moment. Maar we kregen dus bovenstaande opmerking (de staat tekort doen) te horen.
Mijn vraag blijft dus : kan er een boete opgelegd worden hiervoor ?

Mathieu Rutten

#5 , 24 sep 2018 06:16

Beste,

Hier kan ik heel kort in zijn.

NEEN.

Ik ga zelfs verder. Laat je in deze geen schuldgevoel aanpraten. Je zelf benadelen is nooit goed.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

zibarrie
Berichten: 133

#6 , 24 sep 2018 17:46

Mijn schoonzuster trekt op dit ogenblik bovenop haar minimumpensioen een IGO van 240 €. (ze is alleenstaand)
Nu zou ze eventueel erven.
Enkele weken geleden (toen we nog niet het juiste bedrag kenden) waren we op de pensioendienst en zou bij ongeveer 20.000 € erfenis de IGO-uitkering met 190 € per maand verminderen gedurende een periode van 10 jaar. (met alle verminderingen in de berekening toegepast) Spijtig genoeg kregen we geen copie van de berekening.
Toen ik opwierp dat ze mogelijk nadeel deed met de erfenis te aanvaarden (190x12 x10 jaar = 22800) werd er opgemerkt dat ze door de erfenis te verwerpen ze de staat tekort deed.
Ik lees dus bovenaan dat mijn schoonzuster niet verplicht kan worden om zich in een nadelige positie te plaatsen. Dat was ook mijn opmerking op dat moment. Maar we kregen dus bovenstaande opmerking (de staat tekort doen) te horen.
Mijn vraag blijft dus : kan er een boete opgelegd worden hiervoor ?

Kan u kort de bezittingen/inkomsten van mevrouw schetsen dan probeer ik uw berekening te verfijnen.

Is er een woning? Zijn er spaargelden waar u weet van heeft? Bepaalde inkomsten behalve het pensioen (en IGO)?

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 24 sep 2018 18:48

bezitting schoonzuster : geen woning. 5000 € spaargelden. Een minimumpensioen + 100 €uro als deel van het pensioen van haar ex-man. (samen met de 240 € IGO ongeveer 1200 € per maand) Geen verdere bezittingen of inkomsten.

Mathieu Rutten

#8 , 24 sep 2018 23:01

Beste,

Gelieve er rekening mee te houden dat dit forum openbaar is en dat iedereen alles kan meelezen. De initiële vraag was kan iemand verplicht worden om een erfenis te aanvaarden én kan men beboet worden als een erfenis wordt geweigerd. Op beide vragen heb ik geantwoord. Nu kan ik enkel nog vervolledigen door te stellen dat in geval van een IGO, iedere wijziging in de financiële situatie onmiddellijk moet meegedeeld worden aan de Federale Pensioendienst. Dus iedere wijziging en het bezit van roerende goederen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen

Mathieu Rutten

#9 , 24 sep 2018 23:01

Beste,

Gelieve er rekening mee te houden dat dit forum openbaar is en dat iedereen alles kan meelezen. De initiële vraag was kan iemand verplicht worden om een erfenis te aanvaarden én kan men beboet worden als een erfenis wordt geweigerd. Op beide vragen heb ik geantwoord. Nu kan ik enkel nog vervolledigen door te stellen dat in geval van een IGO, iedere wijziging in de financiële situatie onmiddellijk moet meegedeeld worden aan de Federale Pensioendienst. Dus iedere wijziging en het bezit van roerende goederen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen

zibarrie
Berichten: 133

#10 , 26 sep 2018 15:16

bezitting schoonzuster : geen woning. 5000 € spaargelden. Een minimumpensioen + 100 €uro als deel van het pensioen van haar ex-man. (samen met de 240 € IGO ongeveer 1200 € per maand) Geen verdere bezittingen of inkomsten.
Bij een IGO toekenning van 240 EUR en geen andere bestaansmiddelen of inkomsten ga ik ervan uit dat de rest dus eigen (of echtscheiding) pensioenen zijn. Het pensioen bedraagt dan een 11711,50 EUR.

Vermits we 90% pensioenen nemen = 10540,34 en dit bedrag aftrekken van maximum IGO bedrag = 13420,34 - 10540,34 = 2880 of 240 EUR igo per maand.

Bij een bezitting van 5000 EUR spaargeld zal er niets wijzigen, er is immers een vrijstelling van de eerste 6200 EUR.

bij een bezitting van 5000 EUR en de 22000 erfenis = 27000 roerende goederen zal er nog een IGO betaling zijn van 212 EUR per maand.

Berekening als volgt van roerende goederen:

eerste 6200 vrijgesteld
2de schijf tot 12400 = 4% in aanmerking = 496 EUR
3de schijf boven 18600 = 10% in aanmerking = 840 EUR
TOTAAL= 1336 "bestaansmiddel" in aanmerking.

Op het TOTAAL bestaansmiddelen is voor een alleestaande nog een vrijstelling van 1000 EURO op het eindtotaal = Dus 1336 - 1000 = 336 in aanmerking

Nieuwe IGO berekening:

Maximum IGO: 13420,34
* pensioenen: - 10540,34
* bestaansmiddelen - 336
----------------------------
nieuw IGO bedrag: 2544 EUR = per maand 212 EUR


Besluit: laat u goed informeren voor u beslissingen neemt.

rik1953
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 27 sep 2018 09:57

Hier zijn we wat mee om een beslissing te nemen. Hartelijk dank !!!!!!

Toch nog deze vraag : bij de berekening op de pensioendienst werd het nettobedrag erfenis omgezet naar een brutobedrag van ongeveer 40.000 €. (22000 = 35% van de waarde wegens 65 % belasting op erfenis) Dus 22.000 gedeeld door 35 x 65 = 40857 €.
Er werd 10 % berekend op deze 40.000. (wat dus een andere uitkomst biedt)
Ben je zeker dat het nettobedrag kan genomen worden ?

Mathieu Rutten

#12 , 28 sep 2018 11:09

Beste,

Ik kan hier zeer formeel over zijn. Het gaat om het brutobedrag, dus het bedrag dat men erft voor betaling successierechten. Dit is ook de reden waarom ik stelde dat er mogelijk iets niet klopte in de redenering en ik louter antwoordde op het feit of een IGO-genieter mocht verzaken aan een erfenis zonder enige benadeling in deze. Zo zie je maar hoe onvolledige informatie van de vraagsteller tot misverstanden kan leiden.
Laat ons daarom afspreken dat men bij een vraagstelling tracht iedere informatie te geven die enigszins relevant kan zijn, uiteraard met respect voor de regels van de GDPR.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Terug naar “Pensioenen”