Pensioen/belastingen

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Pensioen/belastingen

#1 , 21 sep 2018 14:22

Is het normaal dat een alleenstaande met 1175€ maandelijks pensioen daar het jaar nadien 820€ belastingen moet op betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 sep 2018 14:28

Heeft hij nog andere inkomsten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2018 15:49

Heeft hij nog andere inkomsten?

Naar mijn weten geen andere inkomsten, wel eigen huis.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 21 sep 2018 16:49

Hij geeft toch niet per abuis het KI aan van het huis dat hij zelf bewoont?
Zoveel moeten bijbetalen is niet evident voor wie enkel een pensioentje geniet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2018 22:58

Hij geeft toch niet per abuis het KI aan van het huis dat hij zelf bewoont?
Zoveel moeten bijbetalen is niet evident voor wie enkel een pensioentje geniet.

Mag je dan het KI niet aangeven als je het huis zelf bewoont? Dit blijkt hier inderdaad het geval te zijn. KI is rond de 1100 euro.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 21 sep 2018 23:03

Hij geeft toch niet per abuis het KI aan van het huis dat hij zelf bewoont?
Zoveel moeten bijbetalen is niet evident voor wie enkel een pensioentje geniet.

Mag je dan het KI niet aangeven als je het huis zelf bewoont? Dit blijkt hier inderdaad het geval te zijn. KI is rond de 1100 euro.
Dat is dus de reden. Dat moet je enkel vermelden als je nog een hypotheeklening hebt lopen.
Als het huis afbetaald is moet je het KI niet invullen in de belastingaangifte.
Dat moet je enkel doen voor tweede, derde, enz huis dat je verhuurt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#7 , 22 sep 2018 05:54

Beste,

Wat zegt FOD Financiën:

n welke gevallen moet ik het onroerend inkomen van mijn eigen woning aangeven?
1ste mogelijkheid:

U had in 2017 geen enkele lening voor uw eigen woning (de woning die u in 2017 heeft betrokken).

In uw belastingaangifte mag u het kadastraal inkomen van de door u betrokken woning niet vermelden. U moet in dat geval de codes 1100/2100 en/of 1101/2101 leeg laten.

2de mogelijkheid:

U had in 2017 enkel een vanaf 1 januari 2005 gesloten lening voor uw eigen woning (de woning die u in 2017 heeft betrokken). Het ging hier om de enige lening die u voor die woning hebt gesloten.

In uw belastingaangifte mag u het kadastraal inkomen van de door u betrokken woning niet vermelden. U moet in dat geval de codes 1100/2100 en/of 1101/2101 leeg laten.

3de mogelijkheid:

U had in 2017 enkel een vóór 1 januari 2005 gesloten lening (of een herfinanciering van een dergelijke lening) voor uw eigen woning (de woning die u in 2017 heeft betrokken).

U moet het kadastraal inkomen van uw eigen woning aangeven naast de code 1100/2100 en/of 1101/2101.

4de mogelijkheid:

In 2017 had u een hypothecaire lening, afgesloten vanaf 1 januari 2005, waarvan de bestedingen recht geven op de aftrek voor enige woning. Op het moment dat u deze lening aanging, had u nog een vóór 1 januari 2005 gesloten lening die betrekking had op dezelfde woning, waarvan de interesten in aanmerking komen voor de interestaftrek of waarvan de kapitaalaflossingen in aanmerking komen voor de verhoogde vermindering bouwsparen.

Als u gekozen heeft voor de aftrek voor enige woning (dus voor de nieuwe lening) mag u het kadastraal inkomen van de door u betrokken woning niet vermelden in uw belastingaangifte.

Als u niet heeft gekozen voor de aftrek voor enige woning (u heeft dus gekozen voor de oude lening), moet u het kadastraal inkomen van de door u betrokken woning vermelden naast de code *100 en/of *101

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige met pensioen.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 sep 2018 08:52

Bedankt voor alle info hier. Wat kan ik nu doen om deze aanslag te corrigeren?

Mathieu Rutten

#9 , 22 sep 2018 11:11

Beste,

http://www.bibf.be/Uploads/Documents/Pa ... NL_PMS.pdf

Persoonlijk zou ik er voor opteren om een afspraak te maken met uw plaatselijk belastingkantoor om uw dossier te bespreken. Mogelijk dat de dienst bereid is het dossier recht te zetten, noemt het een ambtshalve rechtzetting.....Als dit toch niet mocht lukken, kan u nog altijd een andere procedure volgen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#10 , 23 sep 2018 18:49

Beste bisbro,

mag ik vragen alle nummer met de bedragen die op uw aanslag staan, door te geven, eventueel via een persoonlijk bericht (PB)
Eén en ander is zeker niet correct. Een gepensioneerde die enkel zijn pensioen als inkomsten heeft - KI van eigen woning valt weg en wordt nul - betaalt geen belastingen als het belastbaar bedrag minder bedraagt dan 15568 €.
Dus u zou geen enkele euro mogen betalen. Dat wil ik wel eens nazien = daarom graag alle bedragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#11 , 24 sep 2018 07:52

Beste

Bij de berekening van de belastingen, moet je niet alleen rekening houden met het maandelijks pensioen, maar ook met het vakantiegeld.

Het gemiddelde inkomen per maand wordt dan (1.175 + 64 =) 1.239 euro.
Op dit bedrag moeten belastingen worden betaald, maar omdat er waarschijnlijk al bedrijfsvoorheffing werd ingehouden bij de uitbetaling van het vakantiegeld, zal de te betalen belastingen niet zo hoog zijn.

Er moeten dus nog andere factoren zijn die het te betalen bedrag aan belastingen mee bepalen. Dit kan inderdaad een foutief ingevuld KI zijn, maar dan moet dit al ingevuld zijn als woning die men niet zelf bewoond. Of het moet een zeer hoog KI zijn.
Andere mogelijkheden zijn:
- mogelijk vakantiegeld dat werd ontvangen, omdat betrokkene het jaar voordien nog als werknemer
heeft gewerkt;
- een kleine groepsverzekering die werd uitbetaald;
- ontvangen achterstallen;
- onderhoudsgeld dat werd ontvangen;
- ...

Betrokkene kan daarom best informatie opvragen over de bedragen en gebruikte codes in het aanslagbiljet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 26 sep 2018 16:53

Ik heb na PB met bispro de reden gevonden. Hij heeft 2 jaar geleden het identieke huis naast het zijne bijgekocht en daar één woning van gemaakt. Maar voor het kadaster zijn het er nog twee. Dus het KI van die tweede woning komt onder code 1106. En dat geeft dit bedrag aan belastingen. Met zijn inkomsten uit pensioen en derg. is het resultaat immers NUL.
Ik ken een dame met hetzelfde probleem. Het is niet simpel om dit te wijzigen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 okt 2018 17:31

Hartelijk bedankt aan allen die mij hier hebben geholpen. Vooral Wanton heeft mij op het juiste spoor gezet en na contact daaromtrent met de belastingdienst zal ik nu 144€ terug krijgen ipv 820 te moeten betalen.

Terug naar “Pensioenen”