pensioen en cumul met andere uitkeringen

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

Re: pensioen en cumul met andere uitkeringen

#16 , 01 okt 2018 10:59

beste de bedragen die ik u heb opgegeven voor het pensioen zijn correct en idd ik heb een groepsverzekering deze zou plus minus 13000 euro bedragen daarom zou ik willen wat er zal afgaat
dan kan ik mijn keuze maken of ik wel in pensioen zou gaan of nog niet ik zou op mijn 60ste kunnen gaan
alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#17 , 01 okt 2018 13:57

Beste

Wij begrijpen dat je een keuze wil maken op basis van nauwkeurige informatie. Dit is ook logisch, want je neemt beslissingen die je inkomsten voor de rest van je leven zullen bepalen.

Maar, spijtig genoeg, is dit niet altijd mogelijk.
Collega Thieu Rutten heeft een exacte berekening van de mogelijke inhoudingen gemaakt op basis van enkel uw wettelijk pensioen.
Het feit dat u ook een groepsverzekering hebt, maakt dat het niet altijd meer mogelijk is om exacte informatie te geven.

Dit is het gevolg van de wettelijke regels die bepalen hoe een groepsverzekering in aanmerking moet worden genomen.

De solidariteitsbijdrage en de ZIV-inhouding worden niet enkel bepaald op basis van je wettelijk pensioen, maar er wordt ook rekening gehouden met je groepsverzekering.
Deze inhoudingen worden al doorgevoerd op het bedrag van je groepsverzekering bij de uitbetaling hiervan, maar werden mogelijk niet of niet volledig ingehouden op je wettelijk pensioen.

Laat je je groepsverzekering uitbetalen in maandelijkse renten, dan zal het maandelijks brutobedrag van deze rente bij je bruto wettelijk pensioen worden bijgeteld. Op deze manier kan men het percentage van de solidariteitsbijdrage bepalen. Deze bedraagt maxium 2 %. Tevens bepaalt het totale brutobedrag ook of er al dan niet 3,55 % ZIV moet worden ingehouden.
Zodra de percentages vastliggen, wordt het bruto rente van je groepsverzekering terug verwijderd, en worden de vastgestelde percentages enkel ingehouden op je bruto wettelijk pensioenbedrag.

Laat je je groepsverzekering uitbetalen in kapitaal (wat veruit de meeste gerechtigden doen), dan wordt er geen rekening gehouden met een bruto maandelijkse rente (deze is er niet), maar met een fictieve rente. Om deze fictieve rente te bepalen, moet er rekening worden gehouden met de wettelijke sterftetabellen. Deze tabellen geven aan hoe lang iemand statistisch nog te leven heeft. Zo heeft iemand in de maand van de 60ste verjaardag statistisch nog X-aantal maanden te leven. Iemand in de maand ná de 60ste verjaardag heeft statistisch nog Y-aantal maanden te leven. Het verschil tussen X en Y is niet 1 maand.
(Stel dat je op je 60ste nog gemiddeld statistisch 20 jaar en 3 maanden hebt te leven, wil dit niet zeggen dat iederen sterft op 80 jaar en 3 maanden.)

Je fictieve rente van je groepsverzekering is dus afhankelijk van je leeftijd tot op de maand nauwkeuring op het moment van de uitbetaling van je groepsverzekering. Je groepsverzekering wordt in principe uitbetaad bij je wettelijke pensionering, maar dit kan om verschillende redenen vertraging oplopen.

Omdat we niet weten wanneer je met pensioen zal gaan, kan momenteel niemand zeggen hoeveel je fictieve rente van je groepsverzekering van "plus minus 13.000 euro" bedraagt.

Je kan daarom eventueel rekening houden met volgende berekeningswijze:

bruto maandbedrag van je wettelijk pensioen
- 2 % solidariteitsbijdrage
- 3,55 % ZIV-inhouding
= belastbaar maandbedrag
- bedrijfsvoorheffing
= netto pensioenbedrag

Volledigheidshalve vermelden we dat de bedragen van de bedrijfsvoorheffing forfaitaire bedragen zijn, die worden aangepast per schijf van 15 euro belastbaar pensioenbedrag.
Jaarlijks wijzigen deze bedragen. De bedrijfsvoorheffing die in 2019 wordt ingehouden op een belastbaar pensioenbedrag zullen niet dezelfde zijn als deze die op hetzelfde belastbaar pensioenbedrag worden ingehouden in 2018.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#18 , 01 okt 2018 14:53

Beste,

Ik kan me enkel maar bij Felix aansluiten. Ik wil nog wel een poging wagen om op basis van de huidige percentielen, een raming te maken indien u mij uw geboortedatum meedeelt, de juiste uitbetalingsdatum van het kapitaal én het juiste bruto-kapitaalbedrag en dit onder alle voorbehoud. Het zal een raming zijn..... Als randbemerking wil ik u toch wel meegeven dat langer werken een hoger wettelijk en aanvullend pensioen zal opleveren. Ik raad u ook aan om rekening te houden met een eventuele invloed op de tegemoetkoming aan uw echtgenote. Misschien is het voor u ook interessant om voor de 45 jaar loopbaan te gaan, mocht er sprake kunnen zijn van een PAB.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#19 , 01 okt 2018 19:54

beste
mijn geboorte datum is 01/08/1959
ik zou op 1/2/2019 in pensioen kunnen 44 jaar loopbaan
ik ben van1/2/2016 in brugpensioen
het bedrag van zou bruto 14068.74 zijn
en wat betreft pab weet ik niet wat dit is

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 okt 2018 20:27

dat is het bedrag van het aanvullend pensioen

Mathieu Rutten

#21 , 01 okt 2018 22:33

Beste,

Ik weet niet waar u bent geweest voor uw informatie.

U stelt dat u geboren bent op 01.08.1959. Dit betekent dat u niet met pensioen kunt gaan voor 01.09.2019. Dit betekent concreet dat alle informatie die u hier gegeven heeft vermoedelijk fout is. Ik hoop dat u begrijpt dat ik geen berekeningen of raming van inhoudingen meer kan en zal maken vooraleer ik over correcte gegevens beschik. Laat het ons even serieus houden a.u.b. Gezien een pensioenaanvraag volledig vrijblijvend is, stel ik voor dat u eerst een pensioenaanvraag inleidt en dan een beslissing neemt als het pensioenbedrag is berekend en het aanvullend pensioen bekend is.

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#22 , 02 okt 2018 10:12

beste,
deze datum staat op mijn pensioen vermeld ik ben serieus hoor
nu heeft men mij ook vertelt
als je echtgenote ook in wetelijk pensioen moet zijn
voor je een gezinspensioen krijgt
ook al heeft ze geen inkomen

Mathieu Rutten

#23 , 02 okt 2018 12:03

Beste,

Ik raad je ten stelligste aan om bij de juiste dienst te rade te gaan. Je raadgever lult uit zijn nek. Neem contact op met de pensioendienst in je gemeente. Zij zullen je correct informeren. Wat de pensioendatum betreft, de vroegste ingangsdatum van het rustpensioen is 60 jaar.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

maaltecenter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#24 , 02 okt 2018 12:55

deze discussie heeft niets meer te maken met mijn initiële vraag .........

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#25 , 02 okt 2018 14:37

sorry nu zie ik het pas het moet zijn 08/01/1959
sorry hoor

Terug naar “Pensioenen”