pensioen en cumul met andere uitkeringen

maaltecenter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

pensioen en cumul met andere uitkeringen

#1 , 20 sep 2018 20:19

in principe is een pensioen niet cumuleerbaar met andere uitkeringen, zoals uitkeringen ziekte van een ziekenfonds

blijkbaar zou dit veranderen of veranderd zijn, bvb voor personen die bijwerken bovenop hun pensioen

klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 sep 2018 20:29

Als je 65 bent mag je pensioen en werken combineren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mathieu Rutten

#3 , 20 sep 2018 21:21

Beste,

Ik kan hier heel formeel in zijn. In de huidige wetgeving kan u een rustpensioen niet cumuleren met een werkloosheidsuitkering, voor en na 65 jaar niet, 66 jaar in 2025 en 67 jaar in 2030. Na 65 jaar kan u wel nog een tijdelijke werkloosheid genieten indien u geen pensioen geniet. Ik zie dit ook niet onmiddellijk wijzigen gezien de huidige politieke situatie.

U mag de leeftijd van 65 jaar niet bereikt hebben
U kunt geen uitkeringen meer genieten vanaf de maand volgend op de maand waarin u 65 jaar wordt.
Hierop bestaat een uitzondering. Indien u geen pensioen geniet (een volledig, onvolledig of overlevingspensioen), kunt u na uw 65 jaar nog uitkeringen als tijdelijk werkloze genieten. U kunt evenwel géén uitkeringen genieten indien de tijdelijke werkloosheid het gevolg is van een schorsing van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht .
bron RVA


Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Reclame

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2018 16:23

beste,
mijn echtgenote krijgt een premie van de fod omdat ze een handicap heeft
heeft dit gevolgen voor mijn gezinspensioen als ik dit aanvraag
ik heb ze namelijk ten laste

Mathieu Rutten

#5 , 28 sep 2018 16:43

Beste,

De tegemoetkoming ITT/IVT ten laste van de FOD heeft geen invloed op uw gezinspensioen. De FOD-uitkering wordt immers niet als een pensioen, noch als een vervangingsinkomen aanzien. Gelieve wel uw gezinspensioen door te geven gezien uw gezinspensioen invloed kan hebben op de uitkering aan uw echtgenote, gezien inkomensafhankelijk. Gaat het hier om een premie??? Bij mijn weten kent de FOD Handicap enkel maar uitkeringen toe.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2018 17:22

idd het betreft een uikering van de fod ze noemen dit een integratie tegemoetkoming
voor de rest heb ik mijn echtgenote ten laste dar ze gen inkomen heeft

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 sep 2018 18:35

weet er ook iemand hoeveel belastingenenzo van het gezinspensioen afgaat

Mathieu Rutten

#8 , 28 sep 2018 22:57

Beste,

daarvoor moet je natuurlijk wel eerst het bedrag kennen.....

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.
met pensioen.

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2018 08:26

normaal gezins inkomen word geraamd op1780euro

Mathieu Rutten

#10 , 29 sep 2018 10:33

Beste,

Op fictieve situaties ga ik niet antwoorden, gezien niet alle elementen bekend zijn. Het juridisch forum heeft immers al herhaalde malen aangetoond hoe belangrijk het is om correcte gegevens te hebben. Dus graag concrete maar anonieme gegevens.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 sep 2018 14:20

1437.79 voor alleenstaande voor het gezin 1797,23 euro bruto bedragen hoeveel word er dan afgehouden
aub

Mathieu Rutten

#12 , 29 sep 2018 15:41

Beste,

Zoals ik reeds zei, verhindert de ITT aan uw echtgenote de uitbetaling van het gezinspensioen niet. Het gezinspensioen wordt enkel omgezet naar een rustpensioen alleenstaande als het inkomen uit beroepsarbeid van uw echtgenote de toegelaten grens overschrijdt, zij een vervangingsinkomen geniet zoals werkloosheidsuitkering of ziekte-/invaliditeitsuitkering.

Mocht zij toch een uitkering uit ww of ziekte genieten:

1437,29 euro
- ziv-bijdrage: 0 euro
- solidariteitsbijdrage: 0 euro
- basisvoorheffing: 90,24
netto: 1347,05 euro

Indien enkel een uitkering ten laste van de FOD Handicap
1797,23 euro
- ziv-bijdrage: 19,09 euro
- solidariteitsbijdrage: 0 euro
- basisvoorheffing: 11,79 euro
netto: 1766,35 euro

Gelieve ook rekening te houden met het vakantiegeld.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

rosseels
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 sep 2018 10:34

beste,
ik heb een aanvullend pensioen (groepsverzekering ik betaal een klein bedrag zelf en een deel de werkgever
hoeveel word hier dan afgehouden aub

maaltecenter
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 sep 2018 12:02


Mathieu Rutten

#15 , 30 sep 2018 14:19

Beste,

Ik krijg meer en meer het gevoel dat je een examen aan het voorbereiden bent. Dan raad ik je toch wel aan om vanaf initio open kaart te spelen. Nu kom je telkens druppelsgewijs met andere zeer belangrijke en fundamentele elementen aandraven.

Concreet betekent dit dat de berekening die ik een vorig heb antwoord heb opgemaakt niet correct is.

Ik zou dan ook een oproep tot u willen doen om het een beetje serieus te houden.

Voor wat de taak van de Federale Pensioendienst betreft:
• Voor het bepalen van het percentage van de solidariteitsbijdrage houdt de Federale Pensioendienst rekening met alle pensioenen, dus ook met de extra-legale pensioenen (2e pijler). Vanaf 2013 worden ook buitenlandse pensioenen in rekening gebracht.
• Dit percentage wordt dan toegepast op de som van alle bruto-uitkeringen en vanaf 2013 inclusief buitenlandse pensioenen.
• Met een individuele levensverzekering of pensioensparen (3e pijler) houdt de Federale Pensioendienst geen rekening bij de berekening van de solidariteitsbijdrage.

Voor wat de fiscaliteit betreft kan je bv. heel wat lezen op de website van de FSMA.

Best vooraf even aangeven of je werknemer of zelfstandige bent.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige
met pensioen.

Terug naar “Pensioenen”