pensioenen en cumeleren overlevingspensioen

ginger 111
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

pensioenen en cumeleren overlevingspensioen

#1 , 14 sep 2018 12:02

ik ben thuis ben 58 jaar en trek een overlevingpensioen binnen 2jaar kan ik op vervroegdpensioen dan heb ik 45diensjaren daar ik dat kan cumeleren met overlevingspensioen tot 110& doe ik dan er goed om vervroegd pensioen aan te vragen dan heb ik meer inkomen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 17 sep 2018 08:08

Beste

Tenzij uw persoonlijk rustpensioen zelf al hoger is dan 110 % van het overlevingspensioen (eventueel vermenigvuldigt met de omgekeerde loopbaanbreuk van dit overlevingspensioen), zal het totaalbedrag van uw pensioeninkomsten steeds hetzelfde zijn.

Voorbeeld:
Stel dat uw overlevingspensioenn 1.000 euro bruto per maand bedraagt voor een loopbaan van 38/40.
De cumulatiegrens ligt dan op (1.000 x 40/38) x 110 % = 1.157,89 euro.

Stel dat uw pensioen op 60 jaar 800 euro bedraagt.
U ontvangt dan 800 euro eigen pensioen en 357,89 euro overlevingspensioen.
Stel dat uw pensioen op 65 jaar 1.050 euro bedraagt, dan ontvangt u 1.050 euro eigen pensioen en nog slechts 107,89 euro overlevingspensioen.

Is uw eigen pensioen groter dan de cumulatiegrens, dan doet u er goed aan uw pensioen uit te stellen indien u ondertussen nog verder pensioen opbouwt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”