Wat met vakantiedagen bij pensioen.

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

Wat met vakantiedagen bij pensioen.

#1 , 13 sep 2018 20:20

Op 1 maart 2019 ga ik op 60 jaar op pensioen, is aangevraagd en goedgekeurd.

2 vragen!
Ik ben arbeidster deeltijds.

Moet ik enkel mijn werk verwittigen dat ik vanaf 1 maart 2019 op pensioen ga of moet ik een bepaalde opzeg doen?

Wat met de vakantiedagen, moet ik die opnemen voor 1 maart 2019 alsook de dagen vakantie van de 2 maand nog gewerkt in 2019?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 14 sep 2018 08:01

Beste Gina

Je bent verbonden met een arbeidsovereenkomst met je werkgever. Dit is een overeenkomst van onbepaalde duur. Dit betekent dat één van beide partijen (jij of je werkgever) deze arbeidsovereenkomst moet opzeggen.
Zolang je dit niet doet, blijft de overeenkomst in principe doorlopen en moet je dus blijven werken.

Er zijn wettelijke opzegtermijnen voorzien, maar je mag in onderling overleg met je werkgever van deze wettelijke termijnen afwijken.

Maar, je moet dus je arbeidsovereenkomst inderdaad opzeggen.

Je hebt het recht om je vakantiedagen (op basis van je tewerkstelling in 2018) in de loop van 2019 en vóór de ingang van je pensioen op te nemen. Doe je dit niet, dan worden deze wel uitbetaald.

De vakantie die je in 2019 zou opbouwen leveren enkel vakantiedagen op in 2020, maar dan ben je al met pensioen. Deze kan je dus niet meer opnemen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

GinaGi
Topic Starter
Berichten: 128

#3 , 14 sep 2018 10:38

Je hebt het recht om je vakantiedagen (op basis van je tewerkstelling in 2018) in de loop van 2019 en vóór de ingang van je pensioen op te nemen. Doe je dit niet, dan worden deze wel uitbetaald.

Dat is al duidelijk behalve bovenstaande.

Volgens ik versta is als ik de verlofdagen op basis van tewerkstelling 2018 opneem voor ik op pensioen ga ik dan geen vakantiegeld krijg in mei 2019-tewerkstelling 2018?

Maar krijg ik dan geen pensioen voor de 20 dagen dat ik de vakantiedagen zou opnemen?

Mvg,

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 14 sep 2018 10:49

Beste Gina

Uw vakantiedagen worden altijd berekend op basis van het voorgaande kalenderjaar. De dagen dat we dit jaar werken, bepaalt het aantal vakantiedagen volgend jaar.
Uw tewerkstelling in 2018 bepaalt het aantal vakantiedagen waarop u in 2019 recht hebt.
Uw tewerkstelling in 2019 (2 maanden) geeft u recht op een aantal vakantiedagen in 2020. Deze kan u niet in 2019 opnemen. Maar, in 2020 zal u wel voor deze dagen vakantiegeld ontvangen van uw vakantiekas (indien u arbeidster bent). Hebt u een bediendenstatuut, dat zal uw werkgever het vakantiegeld 2020 uitbetalen bij uitdiensttreding in 2019.
Dus: uw tewerkstelling in 2019 levert u een paar vakantiedagen op die u niet meer kan opnemen wegens al gepensioneerd, maar waarvoor u wel vakantiegeld zult ontvangen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Mathieu Rutten

#5 , 14 sep 2018 11:26

Collega,

Een kleine aanvulling. Voor gewerkte of gelijkgestelde dagen na ingang pensioen kan er enkel nog een pensioen opgebouwd worden in het kader van toegelaten arbeid, indien het gaat om een tewerkstelling in een ander stelsel. Bv. werknemer na zelfstandige, zelfstandige na werknemer, ambtenaar etc....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”