Ziektepensioen ambtenaar - klopt dit ?

Gaby P
Topic Starter
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

Ziektepensioen ambtenaar - klopt dit ?

#1 , 30 aug 2018 21:59

Mijn echtgenoot is statutair ambtenaar met 26 jaar anciënniteit (nooit deeltijds gewerkt). Hij belandt binnen enkele maanden in disponibiliteit. Ik probeer vooruit te kijken indien hij definitief vroegtijdig op pensioen zou worden gezet. Zijn er zaken die ik vergeet of waar ik me totaal in vergis ? Elke reactie of commentaar is welkom; ook bevestigingen zijn welkom. Ik probeer maar wijzer te worden.

* Hij heeft een aggregaat behaald in richting X na een licentiaat in dezelfde richting. Van die master krijgt hij momenteel 30 maand als verworven recht; en zou hij 18 maand kunnen afkopen (het diploma van licentiaat was destijds een benoemingsvoorwaarde ==> nu niet meer van belang maar op die manier kent de pensioendienst het al). Dat lijkt me in het vooruitzicht van een ziektepensioen zeker interessant ("onmiddellijk" rendement). Maar ik zou zijn aggregaat willen afkopen. Omdat dat aggregaat maar behaald kon worden na dat licentiaat, wordt dat als één "diploma" aanzien en zou ik nog 30 maand kunnen afkopen (5x12=60)

* als die afkoop lukt, kom ik aan 26 + 5 = 31 aanneembare jaren. Zijn tantième is 1/55 (wegens een bepaalde overheidsdienst). De referentiewedde haal ik uit de laatste tien jaar van zijn weddenschaal waar ik een gemiddelde van maak (stel 35000). Bruto-maandpensioen is dan 35000 maal 31 gedeeld door 55 gedeeld door 12 maal huidige index. Netto-pensioen bepaal ik door de juiste schaal bedrijfsvoorheffing pensioen na afhouding van 3,50 + 2 = 5,50% bijdragen. Geen vakantiegeld; geen eindejaarspremie; wel verder de index.

* op zijn pensioenleeftijd als werknemer komt daar nog een klein stukje bij van de jaren als werknemer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2018 23:00

* Hij heeft een aggregaat behaald in richting X na een licentiaat in dezelfde richting. Van die master krijgt hij momenteel 30 maand als verworven recht; en zou hij 18 maand kunnen afkopen (het diploma van licentiaat was destijds een benoemingsvoorwaarde ==> nu niet meer van belang maar op die manier kent de pensioendienst het al). Dat lijkt me in het vooruitzicht van een ziektepensioen zeker interessant ("onmiddellijk" rendement). Maar ik zou zijn aggregaat willen afkopen. Omdat dat aggregaat maar behaald kon worden na dat licentiaat, wordt dat als één "diploma" aanzien en zou ik nog 30 maand kunnen afkopen (5x12=60)
Er wordt bij de pensioenberekening voor ambtenaren enkel rekening gehouden met het eerste diploma voor zover dit een vereiste is om de functie te mogen bekleden. Bijkomende diploma's worden niet in rekening gebracht. U echtgenoot kan tegen betaling 18 maanden afkopen. Gezien de specifieke situatie kan u best eerst naar het gratis nummer 1765 van de pensioenlijn bellen en daarna naar een pensioenpunt in uw regio gaan voor advies.

Er is de laatste tijd meer aandacht voor een integratietraject van langdurig zieke werknemers. Er bestaan systemen van deeltijds werken en op die manier kunnen mensen na een ziekte of andere aandoening geleidelijk terug hun (aangepast) werk opnemen. Even melden dat Het Provinciaal Comité Limburg voor de Bevordering van de Arbeid – Provinciaal Veiligheidscomité Limburg op 20 september 2018 een studienamiddag “Re-integratie in de praktijk” verzorgt. Deze studiedag kan gratis bijgewoond worden in het provinciehuis te Hasselt, na eenvoudige aanmelding bij het Provinciaal Veiligheidscomité Limburg.

http://veiligheidscomite.limburg.be/

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 31 aug 2018 07:46

Beste

Tot 30 november 2017 werd voor de berekening van het pensioenbedrag in het ambtenarenstelsel gratis rekening gehouden met studieperioden. Dit werd “diplomabonificatie” genoemd. Deze gratis diplomabonificatie was enkel mogelijk als het diploma:
• vereist was voor de functie waarin de gerechtigde definitief/vast benoemd werd
of
• vereist was voor een latere benoeming.
Voor de pensioenen die ingaan vanaf 1 december 2018 is de diplomabonificatie niet langer gratis. Wil een ambtenaar dat de studieperioden die nodig waren voor het behalen van het diploma meetellen voor de berekening van het pensioen, dan moet er een regularisatiebijdrage worden betaald.
Studieperioden die geleid hebben tot diploma’s die geen recht op een gratis bonificatie verlenen (omdat ze niet nodig waren voor een aanwerving of bevordering), kunnen voortaan ook geregulariseerd worden.

Er is een overgangsperiode voorzien voor benoemde en/of daarmee gelijkgestelde ambtenaren. Voor de pensioenen die ingaan vanaf 1 december 2018, worden de verworven rechten gevrijwaard in functie van de loopbaan tot 1 december 2017.

Met diploma wordt bedoeld de diploma’s van hoger onderwijs met volledig leerplan, de diploma’s of certificaten of de ermee gelijkgestelde titels, die zijn behaald na afloop van een leerovereenkomst en de diploma’s of de certificaten of de ermee gelijkgestelde titels, die zijn behaald na afloop van de jaren van het secundair onderwijs na het zesde jaar secundair.
Voor de diploma’s van het hoger onderwijs met volledig leerplan betreft het dus uitsluitend studiën voltooid na de volledige cyclus van het secundair onderwijs of het daarmee gelijkgesteld onderwijs. Het is niet vereist dat het diploma in het dagonderwijs werd behaald. Deze notie bestaat niet in het universitair onderwijs.

Er kan slechts één diploma worden geregulariseerd.
Onder “één diploma” wordt echter het einddiploma begrepen evenals alle andere daaraan voorafgaande (postsecundaire) diploma’s die vereist waren voor het behalen van dat einddiploma.

Tot slot nog even de inhoudingen op het pensioen. Op het pensioen van een vast benoemde ambtenaar worden volgende inhoudingen doorgevoerd:
- begrafenisvergoeding = 0,5% van het brutobedrag
- ziekte- en invaliditeit (ZIV) = 3,55 % van het brutobedrag
- solidariteitsbijdrage (SOLID) = tot maximum 2 % van het brutobedrag
Daarna wordt de bedrijfsvoorheffing bepaald.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 31 aug 2018 09:06

Collega,
Felix,

Een kleine aanvulling op jouw uitstekend relaas. Overheidspensioenen die ingaan na 01.12.2018, maar konden ingaan voor 01.12.2018, m.a.w. aan de voorwaarden voldeden voor een vervroegd pensioen (voor de wettelijke pensioenleeftijd) voor 01.12.2018, geldt de nieuwe regeling niet. Zij blijven vallen onder de oude regeling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2018 13:47

Prima aanvullingen zoals we gewoon zijn van Mathieu en Felix.

Even terug naar de vraagstelling: statutair ambtenaar met 26 jaar anciënniteit, licentiaatsdiploma en aggregatiediploma, welk bedrag indien disponibiliteit ?

We kennen de ouderdom niet van de persoon maar indien u niet in aanmerking komt om voor 01.12.2018 een overheidspensioen te genieten zullen de 48 maanden studie pro rato temporis meetellen bij de berekening van de uitkering, tenzij u de resterende maanden afkoopt.

26 jaren x 12 = 312 maanden geeft 312 / 660 = 0,4727 % van de gemiddelde wedde.
Voor de studieperiode zouden 48 maanden x 0,4727 % = 22,6909 maanden bijgeteld worden.

Bijkomende diploma's komen niet in aanmerking. Het aggregatie diploma kan dus ook niet worden afgekocht om een hoger pensioen te genieten. (was overigens vroeger geen 60 studiepunten, ik heb dit ook ooit behaald terwijl ik voltijds werkte).

312 maanden + 22,6909 maanden = 334,6909 maanden die meetellen als leerkracht.
334,6909 maanden / 660 maanden = 50,71 % van de gemiddelde wedde van de laatste 5 of 10 jaren (afhankelijk van de leeftijd).

Maximaal pensioen na volledige loopbaan is 75%, maar met een loopbaan van ongeveer 26 jaar zal u mijns inziens terugvallen op ongeveer 50,71 %, inclusief de gratis diploma bonificatie.

Daarom lijkt het me toch goed om na te gaan of aangepast werk en een reïntegratie proces waar de overheid nu fel op inzet geen mogelijkheid zijn om uw pensioen (dat voor de rest van uw leven nu wordt vastgelegd) niet wat te optimaliseren.

U kan het exacte bruto bedrag van de uitkering aan de huidige index best laten berekenen door een ambtenaar van de pensioendienst ambtenaren in een pensioenpunt in uw regio. Dit kan ook schriftelijk aangevraagd worden maar dan heeft u wel wat meer geduld nodig, duurt meestal enkele maanden.

https://www.pdos-sdpsp.fgov.be/nl/forms/index.htm

Gaby P
Topic Starter
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2018 22:40

Dank voor alle reacties.

Ik heb de brochure over regularisatie studiejaren nog eens doorgenomen en zie dat ik een denkfout heb gemaakt. Geregulariseerde studiejaren tellen altijd mee onder het tantième 1/60ste; ik moet dus de eigenlijke loopbaan aan 1/55ste tellen en de studiejaren aan 1/60ste en dat optellen om een juistere teller te hebben.

Een tweede fout was dat ik de bijdrage begrafeniskosten vergeten was (de solidariteitsbijdrage is inderdaad variabel, maar ik zag dat ik het maximum overschreed dus vermeldde ik direct de 2%).

1) Het enige wat ik met zekerheid niet begrijp, is de tekst van de aanvulling door Thieu (die ook in de brochure staat als tweede uitzondering en wellicht ook zo in de wetgeving zal staan):
"Overheidspensioenen die ingaan na 01.12.2018, maar konden ingaan voor 01.12.2018, m.a.w. aan de voorwaarden voldeden voor een vervroegd pensioen (voor de wettelijke pensioenleeftijd) voor 01.12.2018, geldt de nieuwe regeling niet. Zij blijven vallen onder de oude regeling."

Wat zijn vervroegde pensioenen die konden ingaan voor 1/12/2018? Kan iemand dat uitleggen? Een voorbeeld geven? Kan dat van toepassing zijn voor mijn echtgenoot? Zijn ziekteverlof zal midden oktober uitgeput zijn; er gebeurde nog niets naar Medex toe.

2) Wat denken Thieu en Felix over mijn aggregaatsdiploma-redenering? Is dat een enig diploma zoals bedoeld in de tekst die Felix citeerde:
"Er kan slechts één diploma worden geregulariseerd.
Onder “één diploma” wordt echter het einddiploma begrepen evenals alle andere daaraan voorafgaande (postsecundaire) diploma’s die vereist waren voor het behalen van dat einddiploma."
M.a.w. kunt U die tekst toepassen op wat ik beoog? Zie/lees ik het goed?

Alvast bedankt !

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2018 23:45

Beste, je moet voldoende jaren dienst hebben (gewerkt hebben) en een bepaalde leeftijd die stelselmatig wordt verhoogd bereikt hebben om pensioen gerechtigd te zijn.

Voor je pensioen moet je een onderscheid te maken tussen twee berekeningen: je P-datum = vroegste datum dat je op pensioen kan gaan en je anderzijds het pensioenbedrag.

Je P-datum is de vroegst mogelijke datum waarop je met pensioen kan gaan. Vroeger was dit voor
iedereen in het onderwijs 60 jaar. Nu speelt niet enkel je leeftijd een rol, maar ook je gepresteerde
diensten. Aanvankelijk werden je studiejaren onder bepaalde voorwaarden meegeteld met je
gepresteerde diensten, maar dat principe – de ‘diplomabonificatie’ – wordt sinds vorig jaar
stapsgewijs afgebouwd.

Pensioenbedrag: hoeveel pensioen zal je krijgen? Ook hier spelen je gepresteerde diensten een rol. Bovendien telt tot op vandaag ook hier je diplomabonificatie mee. Je hoeft daar niets voor te doen, je krijgt ze onder bepaalde voorwaarden zo mee. In de toekomst zal dit niet meer het geval zijn.

Automatische toekenning diplomabonificatie afgeschaft;

De diplomabonificatie wordt voor de volledige openbare sector afgeschaft. De maatregel wordt
echter niet onmiddellijk in zijn volheid ingevoerd. Twee categorieën personeelsleden vallen buiten de
toepassing van de afschaffing. Voor andere personeelsleden is er een overgangsmaatregel. Tenslotte
kunnen alle personeelsleden hun studiejaren toch laten meetellen, weliswaar tegen betaling!
Wie ontsnapt aan deze maatregel?
Twee categorieën personeelsleden worden niet getroffen door de nieuwe regelgeving.
- Personeelsleden die ten laatste op 1 december 2018 voldoen aan de voorwaarden om met
vervroegd pensioen te gaan. Hun P-datum ligt voor 1 januari 2019.
- Personeelsleden die ten laatste op 1 oktober 2017 in deeltijdse of volledige TBS voorafgaand
aan het rustpensioen zijn.
Voor deze personeelsleden verandert de diplomabonificatie niet.
Overgangsmaatregelen
Voor de andere personeelsleden wordt 1 december 2017 een scharnierdatum. De diplomabonificatie
blijft voor een deel meetellen. Daarvoor berekent men de verhouding tussen de diensten
gepresteerd vòòr 1 december 2017 en de diensten die nodig zijn om op pensioen te mogen gaan. Het
resultaat wordt steeds naar beneden afgerond!

U kan best zo snel mogelijk naar een pensioenpunt in uw regio gaan zodat in uw concreet geval u de correcte info krijgt. Elk pensioendossier is uniek.

Wat u vraag over het aggregatiediploma betreft; er wordt maar één diploma in rekening gebracht en dat is in dit geval het licentiaatsdiploma. Ook die info kan u bij een pensioenpunt verifiëren.

Gaby P
Topic Starter
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 sep 2018 09:11

1) OK, dank U wel, ik zie het nu. Men bedoelt een "gewoon vervroegd pensioen", niet "vroeger om medische redenen". Ik was te veel gefixeerd op dat laatste. Echtgenoot is 53 jaar; dus niet van toepassing.

2a) Blijft dus nog bestaan als vraag (ik knip en plak maar 2b gaat over hetzelfde):
Wat denken Thieu en Felix over mijn aggregaatsdiploma-redenering? Is dat een enig diploma zoals bedoeld in de tekst die Felix citeerde:
"Er kan slechts één diploma worden geregulariseerd.
Onder “één diploma” wordt echter het einddiploma begrepen evenals alle andere daaraan voorafgaande (postsecundaire) diploma’s die vereist waren voor het behalen van dat einddiploma."
M.a.w. kunt U die tekst toepassen op wat ik beoog? Zie/lees ik het goed?

2b) Jo23, kunt U toelichten waarom U concreet mijn aggregaatsdiploma-redenering afkeurt a.u.b.?

U schreef er over in 2 verschillende posts:
- Bijkomende diploma's komen niet in aanmerking. Het aggregatie diploma kan dus ook niet worden afgekocht om een hoger pensioen te genieten. (was overigens vroeger geen 60 studiepunten, ik heb dit ook ooit behaald terwijl ik voltijds werkte).
- Wat u vraag over het aggregatiediploma betreft; er wordt maar één diploma in rekening gebracht en dat is in dit geval het licentiaatsdiploma.

Ik (lees: "mijn echtgenoot" maar "ik" is korter) kan één diploma regulariseren. Ik neem aan dat ik mag kiezen het welke. Ik denk niet dat ik verplicht ben het diploma te kiezen dat de pensioendienst al kent omdat het destijds een benoemingsvoorwaarde was. De verworven rechten (30 maand gratis) blijven volgens mij bestaan als "een periode" zonder meer. Het licentiaat is een postsecundair diploma vereist om dat aggregaat (namelijk in diezelfde specifieke richting of vakgebied) te behalen. Ik kies dus voor de regularisatie van het aggregaat. De duur daarvan is 1 jaar, plus 4. Zonder verworven rechten zou ik 60 maand moeten regulariseren, maar ik neem aan dat de periode van 30 maand daarvan kan afgetrokken worden.
Het aggregaat is dus voor mij geen bijkomend diploma, maar de hoofdzaak (al duurt de bijzaak, de licentie, langer).

Alvast bedankt.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 sep 2018 22:37

Beste

Uit ervaring weet ik dat bij een vastbenoemde licentiaat in het onderwijs enkel het licentiaatsdiploma wordt aanvaard om de diploma bonificatie te bepalen. Het aggregatiediploma wordt voor zover ik weet niet aanvaard.

Overigens wordt er maar één opleiding aanvaard en dus is het beter om te kiezen voor de licentiaat opleiding dan voor de veel kortere aggregatieopleiding.

Op mypension.be kan u volgen welke gegevens in uw pensioendossier werden opgenomen. U kan eventuele fouten of onvolledigheden melden, zo is bijvoorbeeld de periode van legerdienst niet altijd in orde qua pensioenrechten.

U kan best zo snel mogelijk eens bij een pensioenpunt in uw regio langsgaan om uw dossier te bespreken. Nadien krijgt u zwart op wit de berekening van uw pensioenrechten.

Terug naar “Pensioenen”