opzegperiode bij vervroegd pensioen

Bernardrosa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzegperiode bij vervroegd pensioen

#1 , 28 aug 2018 20:51

Momenteel ben ik 59 jaar en werk 41 jaar bij dezelfde werkgever (notariaat).
volgens de website my pension kan ik op 1 mei 2020 met vervroegd pensioen gaan, en volgens de pensioendienst kan ik pas dit 1 jaar vooraf aanvragen dus pas vanaf 1 mei 2019.

Moet ik een vooropzeg doen, en zo ja hoelang vooraf ?

Dank voor uw antwoord.

Met vriendeijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 29 aug 2018 07:57

Beste
U bent verbonden met een arbeidsovereenkomst met uw werkgever. Dit is een overeenkomst van onbepaalde duur. Om de arbeidsovereenkomst te beëindigen moet er een opzegging gebeuren door één van beide partijen.

Er bestaan wettelijke opzegtermijnen. Uw opzegtermijn is afhankelijk van uw dienstjaren bij uw werkgever; hoe langer u in dienst bent, hoe langer de opzegtermijn zal zijn.
Sinds 2014 bestaat er geen verkorte opzegtermijn meer bij een vervroegde pensionering. Dit betekent dat uw officiële opzegtermijn waarschijnlijk veel langer is dan 1 jaar.

Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Omdat de arbeidsovereenkomst slechts een verbintenis is tussen 2 partijen, kan deze ten alle tijden opgezegd worden wanneer beide partijen akkoord gaan. In dat geval moeten de wettelijke opzegtermijnen niet worden gevolgd.

Ik raad steeds aan om je werkgever op de hoogte te brengen van het feit dat je met pensioen wil gaan, en vraag of hij er akkoord mee gaat dat je je officiële opzeg doet zodra je van de pensioenkas officieel bericht hebt ontvangen dat je met pensioen mag gaan op de door jou gekozen datum.
Vraag je pensioen een jaar vooraf aan. Omdat je een vlakke loopbaan hebt (= altijd werknemer geweest) zal de pensioenkas je dossier vrij snel kunnen afhandelen, zodat je een paar maanden later de officiële beslissing ontvangt. Zodra je deze ontvangt, kan je officieel je opzeg doen bij je werkgever.

Wil je werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen met onderling akkoord, dan ben je gehouden de officiële opzegtermijnen te volgen. Hoe lang deze opzegperiode voor jou duurt, kan je bevragen bij een vakbond. Zorg er wel voor dat je absolute zekerheid hebt dat de ingangsdatum die Mypension weergeeft correct is, er zitten soms al wel eens fouten in.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”