innen pensioengelden

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

innen pensioengelden

#1 , 25 aug 2018 09:30

In december wordt ik 65 jaar. Als ik het goed voor heb zou ik dus (theoretisch) vanaf 01 januari 2019 alle extra pensioengelden (pensioensparen + extra legaal pensioen) ten gelde kunnen maken?
Mijn vraag hierover is; dien ik hiervoor speciaal iets aan te vragen of krijg ik via de instanties welke dit beheren de nodige info?
Voor mijn pensioensparen (is een fonds) denk ik dat dit relatief eenvoudig is als ik dit stop zet, maar is dit wel zo?
Wat het extra legaal pensioen betreft weet ik het niet.
Graag enige info hieromtrent indien mogelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 aug 2018 18:52

Extra pensioen onder de vorm van een verzekering, zoals groepsverzekering, daar zal men u voor verwittigen. Er dienen enkele documenten ingevuld , bewijs van leven soms, en men betaalt u de netto som uit.

Indien uw pensioensparen in een fonds zit, moet u zelf initiatief nemen. U kan voor dit jaar geen storting meer doen. Vanaf januari kan u de omzetting en uitbetaling bekomen. Bekijk dit nog wel even want die fondsen doen het over het algemeen vrij goed de laatste tijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 27 aug 2018 08:06

Beste Etienne

Voor wat het extra-legale pensioen betreft, is de aanvraagprocedure voor iedere instelling anders. Meestal kan je de nodige informatie vinden op de website van de betrokken instelling. In de meeste gevallen kan je ook de nodige documenten voor de aanvraag van je extra-legaal pensioen hierop terug vinden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

E10ne
Topic Starter
Berichten: 71

#4 , 28 aug 2018 18:48

Nog een bijkomend vraagje: moeten die geinde gelden van de groepsverzekering ook aangegeven worden op de belastingsaangifte en zo ja op welke rubriek?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 28 aug 2018 19:24

Je krijgt daar ten gepaste tijde een fiscaal document voor.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Pensioenen”