maximum pensioen

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

maximum pensioen

#1 , 24 aug 2018 12:52

Geregeld hoor ik mensen beweren dat de regel van de eenheid van de pensioenloopbaan niet meer zou gelden vanaf volgend jaar.
Op de website van de FPD vind ik dat niet terug, integendeel de nieuwe berekeningswijze die daar voor 2019 wordt vermeld zegt het tegendeel.
Ik vraag me het volgende af:

-begrijp ik die uitleg op de website verkeerd?
-bestaat er naast de beperking mbt de eenheid van loopbaan ook een beperking op
het bedrag zelf van het (gecumuleerde) pensioen? Zo ja hoeveel bedraagt dat en hoe wordt dat maximum berekend en in toepassing gebracht?

Mijn vragen betreffen enkel en alleen de persoonlijke pensioenen, niet de samenloop met overlevingspensioenen of de cumulatie ervan, enz.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
demonen
Berichten: 247

#2 , 24 aug 2018 14:17

Ik heb onlangs gelezen dat de grootte van het pensioenbedrag voor 85% bepaald wordt door het statuut waarin men tewerkgesteld was. Alle andere parameters (loon, loopbaanduur, …) zijn verwaarloosbaar. Het beste statuut in België is de ambtenarij, meer bepaalt de statutaire ambtenarij. In de Tijd stond onlangs een commentaar te lezen waarin gezegd werd dat de Belgische Staat een gemiddelde pensioenverplichting had van 667.000 Euro per statutair ambtenaar.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 24 aug 2018 15:03

Loopbaanduur niet significant?????
Maar dat is niet mijn vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

demonen
Berichten: 247

#4 , 24 aug 2018 16:10

Loopbaanduur niet significant?????
Al gehoord over "gelijkgestelde periodes"?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 24 aug 2018 16:19

Loopbaanduur niet significant?????
Al gehoord over "gelijkgestelde periodes"?
Ja, waarom?
Iemand met een halve loopbaan krijgt maar een half pensioen.

Maar dat is mijn vraag niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2018 18:22

Beste

Lees onderstaand artikel eens van lexalert met de uitleg over de hervorming eenheid van loopbaan in de pensioenregeling van werknemers en van de zelfstandigen, dit is dus niet van toepassing voor de pensioenregeling van de ambtenaren.

http://www.lexalert.be/nl/article/hervo ... dsperioden

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 24 aug 2018 18:42

Dat is duidelijk.
Dus voor een werknemer die -zonder gelijkgestelde periodes- 48 jaar heeft gewerkt zullen die 48 jaar effectief meetellen en zal hij een hoger pensioen krijgen dan wanneer hij na 45 jaar gestopt zou zijn met werken?

Weet iemand het antwoord op het tweede deel van mijn vraag: geldt er in België een absoluut maximum pensioen (monetair bedrag) ook al zou de normale berekening tot een hoger pensioen leiden?
Ik denk hierbij ook aan gemengde pensioenen in de meest brede zin van het woord:
combinatie van werknemerspensioen, zelfstandigenpensioen, ambtenarenpensioen, buitenlands pensioen, pensioen volkenrechtelijke instelling,...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 24 aug 2018 20:26

Dat beantwoord mijn vraag niet.
Die info heb ik ook maar is slechts gedeeltelijk.

Wat ik voor ogen heb is iemand die eerst kortstondig werknemer was (2 jaar),
daarna enkele jaren in het buitenland - lidstaat EU- werkte (3 jaar), daarna 3 jaar Belgisch ambtenaar was en uiteindelijk tot 67 jaar (37 jaar) bij een volkenrechtelijke organisatie (Europese instelling) werkte. Daarnaast betaalde hij gedurende 25 jaar ook bijdragen als zelfstandige in bijberoep.
Wordt zijn pensioenbedrag afgetopt en zo ja, op welk maximum bedrag?
Volgens geldende berekeningsnormen zou het totale pensioen zeer hoog zijn (veel meer dan het maximum -toegelaten- Belgische ambtenarenpensioen).

Maw geldt er een absoluut maximum pensioenbedrag en hoe wordt dat bepaald?
Zijn er uitzonderingen waar dat maximum pensioenbedrag toch niet wordt toegepast?
Ik weet dat mijn vraag vrij gecompliceerd is. Maar vandaar ook mijn vraag.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

zibarrie
Berichten: 133

#10 , 24 aug 2018 22:39

Zelfstandige in bijberoep geeft geen recht op pensioen.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 24 aug 2018 22:43

Zelfstandige in bijberoep geeft geen recht op pensioen.
Nochtans werd daar de "volle pot" aan bijdragen voor betaald, zoals in hoofdberoep.
Dat was zo omdat er niet gelijktijdig in een Belgisch pensioenstelsel werd gestort voor het hoofdberoep.
Daarom geldt: http://www.rsvz.be/nl/faq/krijg-ik-een- ... lfstandige
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

demonen
Berichten: 247

#12 , 25 aug 2018 09:58

Iemand met een halve loopbaan krijgt maar een half pensioen.
U kunt vrijwillig deeltijds werken (bijvoorbeeld 50%) of onder de voorwaarde "met behoudt van rechten".
Dit levert 2 verschillende pensioenbedragen op die sterk van elkaar verschillen.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 25 aug 2018 11:58

Met halve loopbaan bedoel ik iemand die maar de helft van 45 jaar heeft gewerkt en de andere helft zich niet beschikbaar heeft gesteld voor de arbeidsmarkt.

Maar weet iemand het antwoord op mijn vraag betreffende het bedrag van het maximum toegestane pensioen ingeval van samenloop van de verschillende pensioenen zoals ik eerder heb beschreven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#14 , 27 aug 2018 08:17

Beste

De Belgische pensioenregeling voor werknemers en zelfstandigen kent geen "maximumpensioen". Je zal in deze pensioenreglementeringen hierover niets terugvinden. Dit wil echter niet zeggen dat het pensioenbedrag onbeperkt is; er wordt namelijk gewerkt met een loon-/inkomstenplafond.

De pensioenregeling voor vast benoemde ambtenaren kent wel maximumpensioenen. Er is het relatieve maximum, dat bepaalt dat het pensioenbedrag niet meer mag bedragen dan 75 % van de referentiewedde. Dit kan eventueel nog aangevuld worden met een aantal extra's. Daarnaast kent dit pensioenstelsel ook een absoluut maximum, dat bepaalt dat het totale pensioenbedrag (extra's inbegrepen) niet hoger mag zijn dan een bij wet (of KB) bepaald bedrag.

Ik heb geen zicht op de regelingen in de pensioenreglementeringen van de internationale instellingen.

Iedere pensioeninstelling zal de eigen reglementering toepassen voor het bedrag dat ze zelf toekennen en uitbetalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 27 aug 2018 13:15

Beste

De Belgische pensioenregeling voor werknemers en zelfstandigen kent geen "maximumpensioen". Je zal in deze pensioenreglementeringen hierover niets terugvinden. Dit wil echter niet zeggen dat het pensioenbedrag onbeperkt is; er wordt namelijk gewerkt met een loon-/inkomstenplafond.

De pensioenregeling voor vast benoemde ambtenaren kent wel maximumpensioenen. Er is het relatieve maximum, dat bepaalt dat het pensioenbedrag niet meer mag bedragen dan 75 % van de referentiewedde. Dit kan eventueel nog aangevuld worden met een aantal extra's. Daarnaast kent dit pensioenstelsel ook een absoluut maximum, dat bepaalt dat het totale pensioenbedrag (extra's inbegrepen) niet hoger mag zijn dan een bij wet (of KB) bepaald bedrag.

Ik heb geen zicht op de regelingen in de pensioenreglementeringen van de internationale instellingen.

Iedere pensioeninstelling zal de eigen reglementering toepassen voor het bedrag dat ze zelf toekennen en uitbetalen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen
Bedankt voor de toelichting.

-Als ik het goed begrijp zal er dus voor wat de samenloop van de diverse pensioenen (werknemer, buitenlands pensioen -vallend onder de EU Richtlijn-,zelfstandige, ambtenaar, volkenrechtelijke instelling) betreft, eens alle berekening(en) gemaakt zijn, enkel het ambtenarenpensioen eventueel worden afgetopt indien het aldus bekomen totale pensioen hoger is dan een bepaald bedrag (de 2 niet-Belgische pensioen worden integraal uitgekeerd en houden geen rekening met andere pensioenen en kunnen daarom als vast gegeven worden beschouwd).
-Hoeveel bedraagt op dit ogenblik het absoluut maximum voor ambtenarenpensioenen?
-Indien de som van de andere pensioenen -zonder het ambtenarenpensioen- bijvoorbeeld bruto 80 000 EUR per jaar zou bedragen wordt het ambtenaren pensioen dan verminderd of tot nul herleid ook als de totale loopbaan 45 jaar of minder bedraagt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Pensioenen”