niet wettelijk pension uit Duitsland

buitenlandspension
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

niet wettelijk pension uit Duitsland

#1 , 22 aug 2018 17:20

Geachte ,
ik krijg momenteel een maandelijkse uitkering uit een kapitaal-levensverzekering met aangesloten beroepsonbekwaamheidsverzekering uit Duitsland .
Het is dus een beroepsonbekwaamheidspensioen . Het gaat om een maandelijks bedrag van ca. 1500 Euro . Moet ik dit bedrag aangeven in de personenbelasting en zo ja , onder welke code en hoe word dit dan belast in België . Ik heb de duitse nationaliteit met hoofdverblijfplaats in België en ben 57 jaar .
Het opgebouwde kapitaal incl. winstdeelname van deze verzekering word dan uiteindelijk volledig uitbetaald in 2020 (einde contract) Hoe word dit dan eventueel belast en onder welke code moet ik dit dan aangeven ? Ik ben alleenstaand en erkend bij het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap (+66%)
Bedankt bij voorbaat voor het geval dat hier iemand op mijn vraag kan antwoorden .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 22 aug 2018 17:35

Hoe dit belast zal worden hangt af van het dubbelbelastingsverdrag dat Belgie met Duitsland heeft. Schaf je een kopie aan, waarschijnlijk ergens te downloaden op het internet.

Mathieu Rutten

#3 , 22 aug 2018 20:47

Beste,

Ik raad u aan om uw vraag voor te leggen aan Belintax Belastingen (belintax@minfin.fed.be). Zij zullen u een correct antwoord bezorgen. Zelf gaan muizen in de dubbelbelastingverdragen is een hele opgave en leidt heel vaak tot foute conclusies.

Veel succes.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

buitenlandspension
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2018 11:01

Bedankt voor de informatie !

buitenlandspension
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2018 11:35

Beste Thieu ,
bedankt ook voor de korte tekst van Marcus Aurelius ! Ik heb dat pas nu gezien . Toevallig lees ik momenteel zijn beschouwingen maar ik wist niet dat dit korte stukje ook van hem is . Ik ken het wel in een andere context en het is zowat mijn dagelijks "mantra" .
Groetjes !

Terug naar “Pensioenen”