Vervroegd pensioen

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Vervroegd pensioen

#1 , 21 aug 2018 20:10

Misschien is die vraag hier al eerder gesteld maar na een hele tijd gezocht te hebben vind ik niet direct iets terug.
Als ik ga kijken op mypension.be kan ik op vervroegd pensioen op 01/05/2023. Kan die datum nog gewijzigd worden of mag ik er vanuit gaan dat ik op die datum de arbeidsmarkt mag verlaten?
Alvast bedankt voor de moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2018 22:50

https://overheid.vlaanderen.be/historie ... nwetgeving

Moraal van het verhaal: zeker bent u nooit, maar er zijn altijd begeleidende overgangsmaatregelen geweest bij verhoging van de pensioenleeftijd.

Vijf jaar is een relatief lange periode, de volgende regering kan nog altijd strenger voorwaarden in de wetgeving lepelen afhankelijk van de budgettaire en andere factoren.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 22 aug 2018 08:51

Beste Sonja

Zoals Jo aangeeft, kan een volgende regering de pensioenleeftijd en de voorwaarden voor vervroegde pensionering nog altijd aanpassen (= verstrengen). Gezien de verkiezingen dit en volgend jaar, vermoed ik dat deze regering hieraan niets meer zal veranderen, maar deze regering heeft wel bewezen dat een verstrenging zeer snel kan worden doorgevoerd.

Anderzijds moet je er rekening mee houden dat de weergegeven vroegst mogelijke pensioenleeftijd in Mypension slechts een aanwijzing is. In een aantal situaties kan de vroegst mogelijke pensioendatum zelfs vroeger liggen dan wat Mypension aangeeft. Dit kan ondermeer het geval zijn indien u een tewerkstelling in het buitenland bewijst, of wanneer u uw tewerkstelling korte tijd onderbrak om een kind (jonger dan 6 jaar) op te voeden.
Hou er wel rekening mee dat je pensioen niet kan ingaan vóór je 60ste.

Indien je tijdens de perioden van 1977 tot en met 1991 een zeer laag loon verdiende, kan je vroegst mogelijke pensioenleeftijd mogelijk zelfs wat later liggen dan aangegeven. Dit komt eerder uitzonderlijk voor, maar het is mogelijk.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 aug 2018 14:35

Alvast bedankt voor de reacties.
Is het mogelijk dat de vroegst mogelijke pensioendatum ( vervroegd pensioen) ook nog kan vervroegd worden indien je beroep als "zwaar beroep" erkend wordt of heeft dat alleen betrekking op de wettelijke pensioendatum? Ik werk in de privésector mocht dit al van belang zijn. Ook weet ik dat ze nog altijd aan het kibbelen zijn wat al dan niet in aanmerking kan komen voor een zogenaamd "zwaar beroep".

Mathieu Rutten

#5 , 22 aug 2018 20:53

Beste,

In de huidige wetgeving wordt de term zwaar beroep enkel nog maar gebruikt bij de dossiers SWT en NIET bij de dossiers rustpensioen. Mijn inzien kan het nog wel even duren vooraleer de term zwaar beroep ook zal gehanteerd worden in de bepaling van de pensioenleeftijd.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 23 aug 2018 12:54

Beste Sonja

Zoals je zelf aangeeft, zijn de besprekingen ivm "zware beroepen" in de pensioensector nog volop aan de gang.
Er zijn dus nog geen officiële berichten, zodat alles nog alle kanten uit kan.
De minister heeft al wel aangegeven dat, voor wat hem betreft, deze zware beroepen aanleiding zouden kunnen geven tot een vervroegde pensionering, maar alleszins niet vóór de leeftijd van 60 jaar. Deze vroegere pensionering zou ook een verlaging van het pensioen tot gevolg hebben. Kan je een jaar vroeger met pensioen, dan bouw je een jaar minder pensioenrechten op, met een lager pensioenbedrag tot gevolg.

Maar nogmaals, al deze zaken liggen nog steeds op de onderhandelingstafel.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”