weduwenpensioen

shame123
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

weduwenpensioen

#1 , 21 aug 2018 15:55

Mijn man is gepensioneerd, samen genieten we een gezinspensioen van 1980 netto.
Ik heb geen inkomsten.
We vragen ons af hoe het verder gaat indien hij zou overlijden.
We zijn 20j gehuwd, doch man was voordien reeds gehuwd gedurende 15j.
Ook ik was voordien gehuwd gedurende 18j.
Gaat mijn weduwenpensioen gedeeld worden met zijn ex?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nelly
Berichten: 40

#2 , 21 aug 2018 17:42

Weduwe pensioen bestaat niet meer, het is overlevingspensioen. En nee uw overlevingspensioen zal niet gedeeld worden met zijn ex, zij heeft ook recht op overlevingspensioen van echtgescheidene voor de jaren van hun huwelijk maar het fijne ervan laat ik over aan de profs.

Mathieu Rutten

#3 , 21 aug 2018 19:45

Beste Nelly,

In geval van een ambtenarenpensioen hebben zowel de langstlevende echtgenoot als de niet of niet meer hertrouwde ex-echtgeno(o)t(e) recht op een overlevingspensioen Bij ambtenaren bestaat het stelsel van rustpensioen wettige scheiding niet, noch het stelsel van pensioen feitelijke scheiding. In de privaatrechtelijke sector heeft de echtgescheiden huwelijkspartner geen recht op een overlevingspensioen, wel op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren van huwelijk en betrokkene zelf geen pensioen heeft opgebouwd dat gelijk of hoger ligt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 21 aug 2018 19:50

Mevrouw,

Gezien u van een gezinspensioen spreekt, neem ik aan dat uw man in de privaatrechtelijke sector heeft gewerkt. Dit betekent dat de ex-vrouw geen recht heeft op een overlevingspensioen. U alleen heeft recht op een overlevingspensioen, indien u op het ogenblik van het overlijden niet wettig gescheiden bent van uw man. U voldoet aan de leeftijdsvoorwaarden van een overlevingspensioen, ook wel weduwepensioen in de volksmond genoemd. Voor wie niet aan de leeftijdsvoorwaarden voldoet is er een overgangsuitkering voorzien, 1 jaar zonder kinderlast of 2 jaar met kinderlast.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#5 , 21 aug 2018 19:52

Mevrouw,

Het overlevingspensioen = bruto overlevingspensioen aan gezinsbedrag : 1.25.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”