IGO terugvordering 3j

shame123
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

IGO terugvordering 3j

#1 , 21 aug 2018 15:41

In nov 15 werd mijn vader na een beroerte gehuisvest in het rusthuis.
Hierdoor ging "feitelijke scheiding" van mijn ouders in voege, moeder bleef in het huis wonen.
Er werd ons verteld dat moeder recht zou hebben op IGO gezien ze slecht 650€ eigen pensioen had.
Daarvoor maakten we een afspraak bij de bediende vh OCMW , die ons ging begeleiden bij het invullen van de documenten.
Ze vroeg ons het laatste uitreksel mee te brengen van moeders rekeningen en spaarrekeningen.
Dit werd door haar ingevuld op de aanvraagformulieren.
ZO werd er een bijpassing IGO toegekend.
Vader is augustus 17 overleden, en de erfbelasting werd door een notaris geregeld.
In juli 18 ontvangt moeder een aangetekend schrijven dat er een terugbetaling IGO geeist wordt van de laatste 3j, dit wegens niet meedelen van alle roerende goederen.
Groot was onze verbazing, want wij waren ons van geen kwaad bewust.
Ik stelde toen reeds die vraag hier en er werd mij verduidelijkt dat we misschien iets verzwegen zouden hebben.
In elk geval wisten we niet waarover het ging.
Na een eerste mail om verduidelijking aan de pensioendienst (in juli) stuurden we in augustus nogmaals een aangetekend schrijven daar we nog steeds geen antwoord kregen.
vandaag kwam er een antwoord op onze mail dat uit de aangifte erfbelasting blijkt dat er x bedrag spaargeld was terwijl moeder Y gemeld had.
Bij de aanvraag IGO moeder werd echter HAAR rekeningsaldo en spaarsaldo gevraagd.
Het geld dat na overlijden vrij gekomen is was van vader.
Mijn ouders hadden geen gezamelijke rekening.
Ik meen nog steeds ter goeder trouw gehandeld te hebben, er werd bij het IGO onderzoek naar haar middelen gevraagd.
Hebben wij hier echt een fout gemaakt? Moeder wist op dat moment niet wat het spaartegoed van vader was, en deze was niet meer in staat hierover te praten door herseninfarct.
Het ging niet over IGObijpassing voor hem maar voor moeder.
Alvast bedankt voor uw raad, info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 09 sep 2018 20:16

indien geen huwelijkscontract met scheiding van goederen is ALLES gemeenschappelijk, op welke naam het ook staat.
Feitelijke scheiding is nog geen wettelijke scheiding

Reclame

Terug naar “Pensioenen”