status "Deeltijds werk met behoud van rechten" niet aangevraagd. Gevolg voor invaliditeitsuitkering en pensioen?

EA1958
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

status "Deeltijds werk met behoud van rechten" niet aangevraagd. Gevolg voor invaliditeitsuitkering en pensioen?

#1 , 31 jul 2018 14:42

Ik werkte 2 jaar aan 27 uren per week (deeltijds dus) MET BEHOUD VAN RECHTEN (zonder Inkomensgarantie).

Toen ging mijn bedrijf failliet en werden we overgenomen door een andere werkgever. Er werd NIETS tegen ons gezegd dat we eigenlijk terug die formulier met ‘behoud van rechten’ moesten invullen nadat je van werkgever verandert.

Ik heb nietsvermoedend nog 3 tal jaren doorgewerkt. Daarna werd ik ziek en krijg ik sinds 2008 invaliditeitsuitkeringen.

Nog steeds wist ik van niets.

Dan jaren later moest ik in beroep tegen de beslissing van de ziekenfonds ivm mijn arbeidsongeschiktheid en ondertussen moest ik werkloosheidsuitkeringen aanvragen.

Nadat ik een aanvraag heb gedaan voor werkloosheidsuitkeringen, kreeg ik een brief toegestuurd van de vakbond en daarop stond dat ik de status had van "vrijwillige deeltijds arbeid" en dat mijn werkloosheidsuitkering berekend zal worden op mijn deeltijds uren arbeid.

Ik kwam uit de lucht gevallen; Al die tijd dacht ik dat ik de status deeltijds met behoud van rechten had. Bij de vakbond waren ze inderdaad in bezit van mijn eerste formulier die ik had laten invullen door mijn eerste werkgever, maar toen ik werd overgenomen door mijn laatste werkgever heb ik dat niet laten invullen, (want ik wist NIET DAT IK DIT MOEST DOEN!) en daarom kreeg ik de status “vrijwillige deeltijds arbeid”.

Ondertussen kreeg ik gelijk in beroep en kreeg ik terug mijn invaliditeitsuitkeringen en betaalde de werkloosheidsuitkeringen terug (die mij werden betaald in afwachting van de beslissing).


Waarschijnlijk zal ik nooit meer gaan werken. En zal ik dus nooit een werkloosheidsuitkering ontvangen met de status “vrijwillige deeltijds arbeid”.

Maar nu is mijn vraag, speelt het feit dat ik de status “vrijwillige deeltijds arbeid” heb, een invloed op het bedrag van mijn invalititeitsuitkeringen die ik nu ontvang? Had ik een hogere bedrag gehad, mocht ik de status “deeltijds arbeid met behoud van rechten” hebben gehad?

EN superbelangrijk: wat ivm met mijn pensioen? Ging mijn pensioenbedrag hoger liggen mocht ik de status “deeltijds arbeid met behoud van rechten”?



Kortom: Stel dat ik de status "deeltijds werk met behoud van rechten" had aangevraagd en heb gekregen. Ging ik dan nu hogere invaliditeitsuitkeringen maandelijks uitbetaald krijgen en ging mijn pensioenbedrag hoger liggen?




Alvast bedankt.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding