Medisch pensioen politie

SP290878
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen politie

#1 , 30 jul 2018 13:26

Beste,

Ik ben vastbenoemd calog-medewerker bij de politie. Sinds een aantal jaren ben ik chronisch ziek, daardoor ben ik intussen thuis sinds januari. Inmiddels ben ik in disponibiliteit omdat mijn saldo van mijn ziektedagen is uitgeput. Tegen volgende winter zou ik voor een commissie verschijnen die zal bepalen of ik op medisch pensioen moet. Ik ben gehuwd, mijn echtgenoot werkt voltijds en heeft onze 2 kinderen ten laste. Ik weet dat ik op een minimum uitkering zal terugvallen, maar weet niet precies welk bedrag dit zal zijn. Ik heb ook al een aantal jaren een bijberoep (eerder een hobby, met beperkte inkomsten), mag ik dit blijven verder zetten? En zo ja, hoeveel mag ik dan nog bijverdienen op jaarbasis?
Hoe gebeuren de inhoudingen op het medisch pensioen? Ik heb gelezen dat er maandelijks niet veel wordt ingehouden, maar dat dit wordt rechtgezet bij de jaarlijkse belastingaangifte. Klopt dit?

Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 30 jul 2018 14:09

Alles hangt af van je inkomen . Als uw vrouw werkt ...dat zullen de belastingen graag horen . Hopelijk haalt je uw 62,5 procent .

SP290878
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2018 16:20

Alles hangt af van je inkomen . Als uw vrouw werkt ...dat zullen de belastingen graag horen . Hopelijk haalt je uw 62,5 procent .
Wat bedoel je met 62,5 procent? En waarom gaan de belastingen dat graag horen?
Ik ben trouwens een vrouw. :)
Volgens mijn personeelsdienst zou ik terugvallen op zo'n 800€ per maand.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 30 jul 2018 17:37

Omdat je echtgenoot werkt zal het moeten doen met het aantal dienstjaren die je hebt . Mocht je uw echtgenoot ten laste hebben word je pensioen bijgepast tot 62,5 van laatste loon .
Uw dienst personeel is zeker op de hoogte van uw situatie .
De afhoudingen van uw pensioen zijn wettelijk vastgesteld en op internet te vinden .

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 31 jul 2018 08:23

Beste

Uw pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid wordt op dezelfde manier berekend als een gewoon rustpensioen. Omwille van de korte loopbaan zal hierdoor je pensioenbedrag laag zijn.
Het pensioen kan worden aangevuld met een supplement minimum. Bij een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid komt dit minimum overeen met 50 % van je gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. (62,5 % indien je huwelijkspartner geen inkomsten zou gehad hebben.)
Maar, bij de vaststelling van dit supplement minimum, wordt rekening gehouden met de inkomsten van je echtgenoot.

Als gepensioneerde mag je nog beroepsinkomsten hebben uit een toegelaten arbeid.
Vermits je jonger bent dan 65 jaar, mag je € 8.022,00 bruto per jaar verdienen als werkneemster (bruto = alle inhoudingen, vakantiegeld, eindejaarspremie, ... inbegrepen). Verkrijg je een beroepsinkomen als zelfstandige, dan mag je € 6.417,00 netto belastbaar per jaar verdienen.

Ontvang je het supplement minimum, dan wordt dit minimum geschorst van zodra je € 1.016,74 bruto op een jaar aan beroepsinkomsten hebt.

Een aantal opmerkingen bij de toegelaten arbeid:
1) Hou er rekening mee dat je achteraf veel belastingen gaat betalen. Ongeveer de helft van je beroepsinkomen zal naar de belastingen gaan.
2) Je mag wel een beroepsinkomen hebben, maar geen vervangingsinkomen. Dus als je gaat werken en je wordt ziek, mag je geen ziektevergoeding ontvangen. Ontvang je voor 1 dag een vervangingsinkomen (ziekte, werkloosheid, ...) dan verlies je voor de volledige maand je pensioen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Echo77
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2018 00:46

Beste,

Ik werk ook als Calog bij de politie.
Ben vastbenoemd en moet binnen 2 weken mij gaan verantwoorden voor de medische commissie, tegen dan ben ik 180 dagen afwezig en is het verplicht om te verschijnen voor hun.
Maak me ook wel wat zorgen, ben afwezig wegens depressie van het overlijden van mijn vader ( heeft 3 kankers gehad en was 16 jaar chronisch ziek )
Hopelijk kom ik niet op vervroegd pensioen.
Ben namelijk niveau D dus ik zit wel in een lage schaal. Vraag mij zelf af hoeveel ik dan zou hebben moesten ze mij op pensioen zetten.

Ik las dat u een bijberoep heeft.
Dit zou ik graag willen doen want ben nu vrijwilliger bij een kattenopvang en zou graag in de toekomst dit deeltijds willen doen als bijberoep ( bv als dierenoppas )
Uiteraard doe ik mijn job graag bij de politie maar mijn vader heeft jaren gewerkt bij de politie en dit maakt het uiteraard niet makkelijker om het werk te hervatten :-(

Zou u mij kunnen zeggen hoe ik dit allemaal moet doen in bijberoep, als het niet teveel gevraagd is.
Stel mij trouwens de vraag of ik dit zou mogen van het werk.
Heb dit nu nog niet gemeld aangezien ik nog thuis ben.

Hopelijk draait het goed uit voor jou...

Groetjes....

ConnyS
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2018 19:52

Geachte,

Ik ben eveneens vastbenoemd politieagente. Zit nu bijna 180 dagen thuis. 8 j geleden kreeg ik 2 hersenbloedingen en schildklierkanker en ontsnapte aan baarmoederkanker. Lange revalidatie gehad. Ik verscheen eerste keer toen voor de commissie en smeekte om nog te werken. Ik mocht men 4/5 verder zetten en probeerde ander half jaar voltijds. Aangepaste dienst. Toch kreeg ik te maken met pesterijen waardoor ik opweg was naar een derde cva. Ik moest naar de arbeidsgeneesheer. 3 j lang probeerde ik naar een andere dienst te raken maar dit werd telkens geweigerd. De arbeidsgeneesheer gebood mij naar huis te keren en te genieten van het leven en arts en psycholoog beslissen erover. Extreme vermoeidheid, huilen zelfs fysische reacties komen nog steeds boven. Uiteindelijk wil ik men dochter zien opgroeien. Positieve noot ben ik opleidingen aan het volgen om evt bij pensionering gedeeltelijk een bijberoep uit te oefenen op mijn tempo. Ik heb 28 dienstjaren. Gehuwd en kind ten laste dus minimum. Ik ben pas een jaar geleden gehuwd. Las zelfs dat mensen alweer scheiden en gewoon weer samenwonen of wettenlijk samenwonen. Mijn man is ouder en zijn latere pensioen is ook niet bijzonder hoog. Ik vind dit lage pensioen kafka terwijl bep mensen hogere uitkeringen krijgen en nooit gewerkt hebben. Ik koos hier ook niet voor. Ik moet leren leven en accepteren dat ik men beroep niet meer kan uitoefenen. Ik word 50 maar voel me nog niet afgeschreven voor evt beperkt iets anders te doen. Men man kan ook plots ziek worden etc. We overwegen alsnog te scheiden om nog degelijk te kunnen leven en men dochter toch nog haar studies en hobby te kunnen bekostigen.Zij mag niet het kind van de rekening worden. We huren en de huurprijzen zijn overal hoog. Ik voel me twee keer gestraft. 50 j ben je te oud voor de arbeidsmarkt maar wil beperkt me nog creatief bezighouden op mijn tempo ook al zijn de inkomsten ervoor miniem. Ik word knetter tussen vier muren. Een droom om een eigen woning te verwerven is hierdoor miniem geworden. Wat zijn men beste opties. My pension geeft wel een beeld. In nov zou ik voor de commissie verschijnen. Een terugkeer naar een hel is uitgesloten. Als ik het goed begrijp zouden we beter uit de echt scheiden en wettelijk samenwonen zolang de wet het nog voorziet dus. Het zorgt nu al voor spanningen wat voor mij medisch nefast is.

Terug naar “Pensioenen”