twijfels over pensioen

analice
Topic Starter
Berichten: 21

twijfels over pensioen

#1 , 23 jul 2018 16:23

Mijn man is enkele jaren geleden gepensioneerd als staatsambtenaar.
Vanaf 1 jan. 2019 heb ik eveneens recht op een pensioen ( 368 euro per maand - slechts tijdelijk gewerkt als werknemer en als zelfstandige ) Om mijn eigen pensioen wat op te trekken, veronderstel ik dat het interessant zou zijn mijn 2 studie.jaren hoger onderwijs af te kopen ( 3000 euro)
Maar welk pensioen kan ik verwachten als mijn man ( 42 jaar gehuwd) komt te overlijden ?
Klopt de volgende berekening ongeveer : mijn persoonlijk pensioen + 55% van laatste wedde van mijn echtgenoot - maar dit tot een bepaald plafond ( cumulatieplafond) Over welk bedrag heeft men het bij het cumulatieplafond in mijn geval ?
En spelen die afgekochte studiejaren op dat ogenblik eigenlijk nog een rol : is mijn pensioen dan niet hetzelfde met of zonder die afgekochte studiejaren ? Tenminste als ik het cumulatieplafond bereik ?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 23 jul 2018 19:49

Beste,

De totaalsom van het overlevingspensioen en uw eigen pensioen mag niet meer bedragen dan 55% van de maximumwedde verbonden aan de laatste graad van uw echtgenoot ambtenaar. Studiejaren regulariseren???????

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

analice
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 24 jul 2018 02:22

Oei, die berekening is blijkbaar nog iets ingewikkelder dan ik had gedacht en met het gevolg dat mijn pensioen ( na het overlijden van mijn man) wat lager zal uitvallen dan ik had gehoopt.
Waarom 7 vraagtekens achter studiejaren regulariseren ?? Is dat niet mogelijk omdat ik maar tijdelijk heb gewerkt met mijn diploma ?

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 24 jul 2018 08:42

Beste Analice,

De vraagtekens die collega Thieu Rutten gebruikt, zijn terecht. Niet alleen omdat op basis van deze informatie niet duidelijk is of de studiejaren wel dan niet afkoopbaar zijn (hetzij in het oude, hetzij in het nieuwe systeem). Maar volgens mij is vooral de netto opbrengst niet zeker.

Koop je je studiejaren af volgens het nieuwe systeem, dan brengen deze € 266 euro per studiejaar op. Voor 2 studiejaren betekent dit € 532 per jaar of iets meer dan € 44 per maand.
Maar, dit is een belastbaar inkomen. Dit betekent dat je jaarlijks ook iets meer belastingen zult moeten betalen.

Bij een overlijden van je echtgenoot, levert deze afkoop u niets op.
Zoals collega Thieu Rutten vermeldt, mag bij een eventuele cumulatie met een overlevingspensioen de totaalsom van dit overlevingspensioen met je eigen rustpensioen niet hoger zijn dan 55 % van de maximumwedde.
Wanneer je eigen rustpensioen € 44 per maand hoger is, zal je € 44 minder overlevingspensioen krijgen; heet eindresultaat blijft steeds maximum 55 % van de maximumwedde.
Een voorbeeld kan dit duidelijk maken (de cijfers zijn enkel illustratief en helemaal niet realistisch):
Stel dat 55 % van de maximumwedde overeenkomt met € 1.000.
Ontvang je zelf € 370 rustpesioen, dan kan je nog € 630 aan overlevingspensioen verkrijgen.
Ontvang je zelf met afkoop van je studiejaren € 415 rustpensioen, dan kan je nog € 585 aan overlevingspensioen ontvangen.
De afkoop van studiejaren levert bij cumulatie met een overlevingspensioen dus niets op.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

analice
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 27 jul 2018 13:27

Bedankt voor de deskundige en verhelderende uitleg !

Terug naar “Pensioenen”