Igo van toepassing?

Guyvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Igo van toepassing?

#1 , 16 jul 2018 22:04

Mijn moeder is 82 jaar en heeft een pensioen van €630 . Zij was getrouwd, haar man was zelfstandige en zij heeft nooit gewerkt. OP 43 jarige leeftijd is haar man overleden. Zij heeft geen eigendom en huurt een appartementje. Kan zij aanspraak maken op een igo? Hoe komt het dat zij niet kan genieten van een minimun pensioen dat toch iets hoger ligt ?
Mvg
Haar zoon guy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 17 jul 2018 07:04

Beste,

Indien uw moeder vanaf 01.08.2018 in aanmerking wenst te komen voor een IGO, dient zij deze maand nog een aanvraag om IGO in te leiden. De federale pensioendienst zal dan onderzoeken of mevrouw voldoet aan de voorwaarde van nationaliteit en/of statuut, verblijf en bestaansmiddelen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Guyvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2018 13:17

Mijn moeder krijgt een weduwenpensioen van 630€/mnd, wij dachten dat met IGO een bijpassing mogelijk zou zijn. in hoeverre wordt het bijpasbedrag beinvloed door een spaarcent die zij op haar bankrekening nog heeft staan uit een verkoop van een eigendom in onverdeeldheid (haar vruchtgebruik) ergens in 2007. wat is de IGO bijpassing bij spaarbedrag 10k€ of 50k€ ? die 630 is toch veel lager dan het bestaansminimium !

mvg
Guyvda (de zoon)

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 18 jul 2018 14:09

Beste,

De beste oplossing om een correct en concreet antwoord te krijgen is een aanvraag om IGO inleiden.

3.2.4 De wederbelegging (artikel 10, lid 3 van de wet)
De wederbelegging geldt enkel en alleen wanneer het gaat om de opbrengst van de afstand van het woonhuis van de aanvrager en/of de echtgenoot of wettelijk samenwonende met wie hij dezelfde hoofdverblijfplaats deelt, in zoverre zij geen ander bebouwd onroerend goed bezitten (het bezit van andere onbebouwde onroerende goederen is wel toegestaan), in zoverre die opbrengst geheel of ten dele in het vermogen wordt teruggevonden. Dit betekent in concreto dat de gelden van de afstand in een ander roerend of onroerend goed moeten wederbelegd zijn (ze moeten dus in het vermogen teruggevonden worden).
Het Grondwettelijk Hof stelt in een arrest van 19/09/2014 het volgende:
Artikel 10 van de wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet in de interpretatie dat het de federale pensioendienst de verplichting oplegt om bij de berekening van de bestaansmiddelen van de aanvrager zowel de verkoopwaarde van een onroerend goed dat is verkocht in de loop van de tien jaren die voorafgaan aan de datum waarop de aanvraag voor het verkrijgen van de inkomensgarantie uitwerking heeft, als het gedeelte van het roerend vermogen van de aanvrager waarvan niet wordt betwist dat het het saldo vormt van de opbrengst van die onroerende verkoop, automatisch in aanmerking te nemen.
In het verleden was “wederbelegging” uitsluitend mogelijk bij verkoop van het woonhuis (appartement) van betrokkene, samenwonende echtgenoot of wettelijk samenwonende, indien zij geen ander bebouwd onroerend goed bezat of bezaten.
Ingevolge het arrest wordt dit gewijzigd. Een wederbelegging is voortaan mogelijk op ALLE verkopen van een onroerende goed.
Het bewijs van een band tussen de verkoop en het roerend vermogen moet geleverd worden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Guyvda
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2018 19:29

alvast dank voor het aanbrengen van de term "wederbelegging". als leek in gerechtelijke teksten valt mij dit wat zwaar te verteren. Hoe interpreteer ik dit ? Eerst even een aantal toelichtingen.
wat is de impact vh feit dat de verkoop van vernoemd huis gebeurde, meer dan de vermelde 10jaar geleden. Houdt het IGO in dat geval er geen rekening meer mee ? Dit huis is een erfenis van mijn vader naar zoon (ik) en dochter, en mijn neef en mijn nicht, en waarvoor de helft dus een vruchtgebruik naar mij moeder ging.
Toen het huis verkocht werd is dat vruchtgebruik omgezet in een bedrag op basis van nog te leven jaren van mijn moeder. En verder. Dat bewuste huis was dus niet het woonhuis van mijn moeder om te refereren naar dat aspect in uw tekst "wederbelegging". Wat is de impact daar dan van ?

mvg
Guy (zoon)

zibarrie
Berichten: 133

#6 , 19 jul 2018 22:27

Beste

Waarom doet uw moeder niet gewoon een aanvraag? U zal een antwoord krijgen op al uw vragen.

Uw moeder zal er helemaal niets bij verliezen.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#7 , 20 jul 2018 07:52

Beste Guy

Ik ondersteun de oproepen van collega Thieu Rutten en van "zibarrie".

Uw moeder kan gerust een aanvraag voor een IGO indienen. Met de identiteitskaart van uw moeder en haar pincode kan u haar helpen om de aanvraag via Mypension te doen, zodat zij zich zelfs niet hoeft te verplaatsen.
Indien u de aanvraag nog deze maand doet, zal de IGO (bij goedkeuring) ingaan vanaf 1 augustus.

Na de aanvraag zal de pensioenkas een volledig bestaansmiddelenonderzoek voeren, waarbij niet alleen gekeken wordt naar de inkomsten, maar ook naar alle roerende en onroerende goederen. Na de vaststelling van deze bestaansmiddelen worden de wettelijk voorziene vrijstellingen toegepast om uiteindelijk tot een "fictief" bedrag aan bestaansmiddelen te komen.

Ligt dit fictief bedrag lager dan het bedrag van de IGO, dan zal uw moeder een bijpassing bij haar pensioen ontvangen onder de vorm van een IGO. (Omdat dit onderzoek enige tijd in beslag neemt, zal de toekenning met terugwerkende kracht gebeuren, tot 1 augustus indien de aanvraag nog deze maand wordt ingediend.)
Ligt het fictief bedrag hoger dan het bedrag van de IGO, dan zal uw moeder geen bijpassing ontvangen.

Dit bestaansmiddelenonderzoek heeft geen enkele invloed op haar pensioenbedrag. Bij niet-toekenning van een IGO blijft het pensioenbedrag onveranderd; een pensioenbedrag is niet afhankelijk van de bestaansmiddelen.

Uw moeder neemt dus geen enkel risico met een aanvraag tot IGO in te dienen.

Deze informatie is louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”