Beslissing Medex Pensioencommissie A0/A1

wim5
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Beslissing Medex Pensioencommissie A0/A1

#1 , 31 jul 2018 10:00

Hallo,

Ik ben ambtenaar aan een federale overheidsdienst. Wegens omstandigheden ben ik in de loop van 2017 over m'n maximum aantal ziektedagen gegaan. Ik ging echter begin juni 2017 terug aan het werk. Wegens andere omstandigheden moest ik terug in ziekteverlof begin 2018. Ik kreeg bezoek van een controlearts die bevestigde dat ik niet terug aan het werk kon.
Het toeval wou echter dat ik enkele weken later door de Medex "Pensioencommissie" werd opgeroepen voor m'n afwezigheid in 2017.

De feedback tijdens het gesprek bij de Pensioencommissie was dat er geen uitspraken gedaan konden worden over de huidige ziekteperiode (periode begin 2018). De gemaakte beslissing zou enkel de periode 2017 beoordelen en ik zou voor de periode in 2018 later opnieuw opgeroepen worden. Ik was in de loop van 2017 terug aan het werk dus er was geen enkel probleem voor mij volgens de artsen.
Enkele weken later kreeg ik de officiële beslissing A0 in de bus: "We stelden vast dat je het werk al hervatte op de datum van het onderzoek (beslissing type A0);".
De beslissing luidde: "Vanuit medisch standpunt vervult u momenteel niet de voorwaarden om vroegtijdig te worden gepensioneerd. U wordt geschikt bevonden om op normale en regelmatige wijze uw werkzaamheden te blijven vervullen."
Uit deze briefwisseling maakte ik op dat ik dus niet met vervroegd pensioen gesteld werd en ging dus akkoord met deze beslissing. Ik was me dus verder van geen kwaad bewust.

Enkele dagen geleden kreeg ik plots een brief met de melding dat ik onwettig afwezig was. Toen ik dit probeerde uit te klaren stelde Medex dat ik uit de formulering "U wordt geschikt bevonden om op normale en regelmatige wijze uw werkzaamheden te blijven vervullen." diende op te maken dat ik terug aan het werk zou moeten gegaan zijn. Dit is echter volledig in strijd met de boodschap van de dokters tijdens het gesprek bij Medex. Volgens mij kan dit ook niet het gevolg zijn van de A0-beslissing, maar is dit eerder het gevolg van een beslissing type A1: "Je bent geschikt voor een normale en regelmatige dienst".

Wat is jullie mening hierover? Kan er iemand enig bewijs bezorgen dat de beslissing enkel periode in 2017 behelst? Had ik een A1 ipv. een A0 moeten krijgen?

De gevolgen van onwettig afwezig zijn zijn echter zeer groot, zo kan ik in het ergste geval onmiddellijk ontslagen worden...

Alvast bedankt.


Laatst omhoog gehaald door wim5 op 31 jul 2018 10:00.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding