Aangetekend schrijven terugvordering

shame123
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Aangetekend schrijven terugvordering

#1 , 11 jul 2018 17:30

Situatie als volgt
Vader overleden 08/17 gepensioneerd postbeamte , moeder gepensioneerd postbeamte doch slechts deeltijds gewerkt.
Moeder ontvangt weduwenpensioen uit hoofde overleden echtgenoot, een deel v haar pensioen en er werd haar een igo inpassing toegekend per 09/17 .

Nu komt er een terugvordering igo v bijna 4000€ wegens fout in berekening..

Ik las in de bijgevoegde doc dat moeder kan klacht indienen bezwaar aantekenen wegens fout GOD zelf.
Klopt Dit?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 11 jul 2018 17:38

Beste,

Het zou me heel sterk verwonderen dat het hier om een IGO-bijpassing zou gaan. Als het om postbeambten gaat, gaat het immers om overheidspensioenen. Het lijkt me sterk dat bij een cumulatief bedrag overheidsoverlevingspensioen met een eigen rustpensioen nog een igo zou toegekend worden. Er ontbreken dan ook te veel elementen om hier een zinnig antwoord op te geven.
Trouwens bij een vergissing van de Federale Overheidsdienst komt er geen terugvordering. Dit is enkel het geval in geval van mogelijk frauduleus handelen of het niet verstrekken van inlichtingen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

shame123
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2018 18:53

Dankjewel mr Rutten. Toch gaat het over postbeamtes en is er geen sprake van verzwegen of verkeerde info.
De documenten heb ik nu niet bij me, zijn bij moeder thuis..
Kan ik deze doorsturen via een persoonlijk bericht? Wil brief hier niet openbaar zetten.
Mvg

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 11 jul 2018 19:13

Beste,

Het is inderdaad niet wenselijk dat u deze info online zet. Zou immers volledig in strijd zijn met de GDPR. Ik wil u meegeven dat de IGO rekening houdt met 90% van het pensioen en de opbrengst van verkoop/schenking onroerende goederen en roerende goederen. In geval van overlijden zal de FPD contact op nemen met de registratie om de successierechten te kennen. Mogelijk is daar info aan het licht gekomen die aanleiding geven tot de terugvordering. U kan uiteraard wel het bruto-bedrag aan pensioenen meedelen. Het kan natuurlijk misschien ook dat mijn uitleg u reeds meer helderheid biedt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”