Feitelijk samenwonen

Robbi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Feitelijk samenwonen

#1 , 02 jul 2018 18:47

Mijn kennis en ik willen feitelijk gaan samenwonen. Ikzelf ben 73 (man) en heb een wettelijk pensioen mijn kennis (vrouw) is 64 en heeft een vervangingsinkomen en werkloos. Ik zal mijn pensioen gewoon behouden maar mijn kennis is bang dat ze haar vervangingsinkomen verliest geheel of deels.
Mijn vraag is dus : hoe zit het met het vervangingsinkomen van mijn kennis ?
Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2018 13:22

Sommige vervangingsinkomens (bijvoorbeeld leefloon) worden inderdaad aangepast naargelang de gezinssamenstelling. Het kan dus wel degelijk een invloed hebben. Informeer u bij de partij die het vervangingsinkomen uitbetaalt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2018 13:39

...gezinssamenstelling...
En onder "gezinssamenstelling" verstaat de staat: "iedereen die op hetzelfde adres gedomicilieerd is" (dus ook feitelijk samenwonenden)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 03 jul 2018 13:45

Die vrouw zal (volgend jaar?) een eigen pensioen ontvangen. Het samenwonen heeft daar geen invloed op, dat wijzigt niet. Enkel bij huwelijk wordt het pensioen aangepast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Robbi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2018 16:14

Bedankt voor de antwoorden op mijn vraag, een en ander is me wel duidelijk maar we hebben ook kontakt gehad met de uitbetalings instantie (ACV) en die beweert dat mijn partner haar totale inkomen zou verliezen in geval van samen wonen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2018 16:43

Over welk "inkomen" hebben ze het dan? Het vervangingsinkomen, of ook het pensioen? Want zoals wanton zegt, zal mevrouw normaal gezien binnenkort een pensioen krijgen ipv een vervangingsinkomen, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Robbi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2018 17:26

Zelf heb ik een werknemers pensioen en mijn toekomstige partner heeft altijd gewerkt maar heeft nu een vervangingsinkomen. Over een jaar gaat zij ook een pensioen ontvangen maar we willen gaan samenwonen (feitelijk) . Het ACV beweert dat ze haar vervangingsinkomen volledig gaat verliezen indien we nu feitelijk gaan samenwonen. Mijn pensioen verminderd niet dat heb ik al nagevraagd op de pensioendienst echter haar vervangingsinkomen daar kan me niemand een eenduidig antwoord geven blijkbaar.

Mathieu Rutten

#8 , 03 jul 2018 20:44

Beste,

Van een vakbond zou men op het minst mogen verwachten dat zij hun werkloosheidswetgeving kennen. Ik betwijfel het ten zeerste dat betrokkene haar werkloosheidsuitkering zou verliezen in geval van samenwoonst. Voor wat de invloed is op de werkloosheidsvergoeding raad ik jullie aan om contact op te nemen met de sociale dienst of de juridische dienst van het ocmw, of rechtstreeks met de RVA zodat zij voor u de juiste toedracht kunnen uitzoeken. Eigenlijk stel ik mij de vraag of betrokkene niet best bij de pensioendienst van haar gemeente laat nagaan of zij niet in aanmerking kan komen voor een rustpensioen voor de wettelijke pensioenleeftijd. In geval van SWT kan dit vanaf 01.01.2019, indien zij dan aan de loopbaanvoorwaarde voldoet.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Robbi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2018 04:52

Ik wil iedereen bedanken voor de gegeven antwoorden blijkbaar is het een moeilijke materie waarvan niemand precies schijnt te weten hoe het zit. Dit is geen verwijt naar diegenen die een antwoord gegeven hebben. Zelfs op de dienst bevolking en de sociale dienst konden ze me geen antwoord geven. Jammer dat het zo moet gaan helaas omdat we beiden na een pijnlijke periode elkaar nog gevonden hebben en het op deze manier wel moeilijk gemaakt wordt om te kunnen samen wonen en nog te genieten van onze oude dag.

Met dank,

Van Cranenbroek Robert

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#10 , 06 jul 2018 15:24

Beste Robbi

Wat fijn dat u iemand heeft gevonden om uw dagen mee te delen en wat jammer dat het u door heel wat juridische regelgeving bemoeilijkt wordt. Een juridisch probleem wordt vaak enkel bekeken vanuit de wetgeving, echter is er in dit geval rechtspraak van het hoogste rechtscollege (Hof van Cassatie).

Ik probeer u het antwoord op uw vraag, namelijk: of het vervangingsinkomen van uw partner zal dalen bij het feitelijk samenwonen al dan niet zal dalen, hieronder te beantwoorden.

Het Hof van Cassatie oordeelde recent dat de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) mensen die een woning delen niet automatisch als samenwonend mag registreren. Dat heeft immers een impact op de hoogte van uitkeringen en sommige premies.

Samenhuren en andere vormen van gemeenschappelijk wonen zitten in de lift. Het is voor velen een manier om een betaalbare woning te vinden. De wetgeving is echter nog niet aangepast aan deze nieuwe woonvormen en dat is een probleem. Zo stoten samenwonende vrienden of partners op administratieve problemen wanneer zij, o.a. door sociale zekerheidsinstellingen, beschouwd worden als een gemeenschappelijk huishouden.

Het Hof van Cassatie oordeelde “dat het sociaaleconomisch voordeel van het samenwonen onvoldoende is om de bewoners als samenwonenden te beschouwen. Daarvoor is tevens vereist dat zij ook taken, activiteiten en andere huishoudelijke aangelegenheden, zoals het onderhoud van de woonst en eventueel het inrichten ervan, de was, de boodschappen, het bereiden en nuttigen van de maaltijden gemeenschappelijk verrichten en daarvoor eventueel financiële middelen inbrengen”, zo zegt het Hof in haar arrest.

In uw geval zal men er dus van uitgaan dat u effectief samenwoont, aangezien ik er vanuit ga dat u het doel heeft om een (h)echte levensgemeenschap met elkaar te vormen. De uitkering van uw partner zal dus dalen. Het argument voor de herberekening van een leefloon of uitkering, is het schaalvoordeel: één woning huren kost minder dan twee, elektriciteit en eten kan efficiënter en dus goedkoper gekocht worden.

Het kan raadzaam zijn om contact op te nemen met de RVA (http://www.rva.be/nl/burgers) of met uw notaris voor de concrete info. Een exacte berekening van de mogelijke uitkering kan ik uiteraard langs deze weg niet uitvoeren.

Zoals hierboven al is aangegeven heeft noch wettelijk, noch feitelijk samenwonen een effect op het pensioen. Het kan dus raadzaam zijn om u hieromtrent verder te informeren bij de federale overheidsdienst pensioenen, via de volgende link vindt u meer info: http://www.sfpd.fgov.be/nl.

https://usolo.wordpress.com/2017/10/24/ ... amenwonen/.

Met vriendelijke groeten en als u nog vragen heeft laat u het maar weten

Mathieu Rutten

#11 , 06 jul 2018 21:55

Beste,

U zegt net hetzelfde als ik, al zeg ik het in een eenvoudige en verstaanbare taal, als een oude rot in het vak. Als ik het verhaal van mijnheer nog eens nalees, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat mijnheer en mevrouw meer een "vertaler" van hun vraag nodig hebben. Mogelijk heeft mijnheer het een en ander fout begrepen. Het kan er immers bij mij niet in dat een vakbond zulke zever zou verkopen. Het is immers zo dat een rustpensioen niet kan gecumuleerd kan worden met werkloosheidsuitkeringen in één persoon. Dit heeft echter niets te maken met werkloosheidsuitkeringen aan de partner. Als expert wens ik u toch te feliciteren dat u over de vraag van betrokkene heeft nagedacht, maar ook dat het door u aangehaalde arrest hier niet van toepassing is, zoals u zelf terecht aanhaalt. Ik wens u veel succes in uw verdere studies en hoop dat ik nog meerdere reacties van u kan lezen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Robbi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 jul 2018 11:25

Hallo,
Nogmaals voor de reacties en het meedenken over ons probleem.
We hebben besloten om te wachten tot volgend jaar wanneer mijn toekomstige partner haar wettelijk pensioen zal ontvangen om te gaan samenwonen. Dit is voor ons niet fijn natuurlijk maar ik weet dat de liefde groot genoeg is om het samenwonen uit te stellen. We wonen nu niet samen wel elk apart daar is dan blijkbaar niets aan te doen zonder vermindering van een en ander.
Graag wil ik het hierbij laten en nogmaals dank voor de reacties.

Terug naar “Pensioenen”