solliciatieverlof

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

solliciatieverlof

#1 , 28 jun 2018 13:35

Ok, ik word dit jaar 65, krijg sinds Januari pensioen, maar werk nog steeds bij dezelfde werkgever aan 4/5de. Als ik mijn ontslag geef, heb ik dan recht op sollicitatieverlof? Ik zou nog 1 a 2 dagen/week willen werken, bij dezelfde of een andere werkgever. Ik las dat je geen sollicitatieverlof krijgt als de reden van ontslag pensioen is, maar dat is hier niet het geval. En niets te vinden op internet hierover. Weet iemand van jullie het antwoord?
Groetjes
Eric

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 jul 2018 17:05

U bent toch met pensioen?

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#3 , 28 jul 2018 09:33

Nee, ik krijg wel mijn pensioen, maar ik ben gewoon blijven werken (het jaar dat je 65 wordt mag je onbeperkt bijverdienen,), en er is niks veranderd aan mijn arbeidscontract, dat loopt gewoon door.Ik doe alle IT op de firma, en ik zou tot eind 2019 nog 2 tot 3 dagen per week willen werken.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 28 jul 2018 09:47

Nogmaals:

Je bent met pensioen!

P.

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#5 , 28 jul 2018 10:58

als ik met pensioen ben, wat dan met mijn arbeidscontract (onveranderd sinds 01/1992)? had ik dan een nieuw contract moeten hebben? ik kan dan, als gepensioneerde, geen beroep meer doen op de arbeidswetgeving? het komt er dan op neer dat de overheid vraagt om langer te werken, maar dan zonder enige bescherming? echt voer voor discussie

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2018 11:46

Op sommige dingen kan u geen beroep meer doen, zoals het gewaarborgd weekloon, vooropzeg vergoedingen, ziekte geld enz.. men kan je moeilijk nog eens betalen als je al in pensioen bent, ten andere jij betaald ook bijna geen rsz en ook je werkgever betaald veel minder rsz dan bij een andere.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#7 , 28 jul 2018 11:59

op mijn loon betaal ik nog altijd 13.07 rsz, in 2019 wordt mijn pensioen bij mijn beroepsinkomen gevoegd en belast als beroepsinkomen, maar ik verlies wel alle rechten als gewone werknemer? niet moeilijk dat er zo weinigen langer werken

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2018 12:02

op mijn loon betaal ik nog altijd 13.07 rsz, in 2019 wordt mijn pensioen bij mijn beroepsinkomen gevoegd en belast als beroepsinkomen, maar ik verlies wel alle rechten als gewone werknemer? niet moeilijk dat er zo weinigen langer werken
Die werken nu als flexi jobs onbeperkt bijverdienen voor de gepensioneerde, begrijp niet waarom u dit niet doet bij je werkgever ???? als dit natuurlijk in jullie PC kan
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mathieu Rutten

#9 , 28 jul 2018 12:46

Beste,

Indien u bij de zelfde werkgever wil blijven werken maar minder uren, moet je geen ontslag nemen hoor. Je kan in onderling akkoord met je werkgever je arbeidsovereenkomst laten wijzigen. Het lijkt me inderdaad verstandig om het aantal uren te verminderen gezien de fiscale druk. Ik raad je in elk geval aan om voorafbetaling belasting of een andere vorm, te overwegen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#10 , 28 jul 2018 17:00

ik zal met mijn werkgever onderhandelen voor minder uren, ik hoop dat hij hiermee akkoord gaat, anders wordt het toch ontslag. bedankt iedereen voor de goede raad :)

kaliko
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2018 18:24

niet moeilijk dat er zo weinigen langer werken
Mischien omdat ze moe gewerkt zijn,
en niet in de it sector zitten

Terug naar “Pensioenen”