Hoeveel bedraagt het overlevingspensioen van mijn vrouw

Freddyke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hoeveel bedraagt het overlevingspensioen van mijn vrouw

#1 , 04 jun 2018 12:33

Omdat de topic over het overlevingspensioen afgesloten was moet ik deze vraag opnieuw stellen. Mijn pensioen bedraagt 1.560 euro. Mijn vrouw heeft 2 jaar als zelfstandige gewerkt voor ze zich op de opvoeding van de kinderen focuste. Volgens de pensioendienstambtenaar heeft ze geen recht op haar pensioen van 50 euro per maand omdat ik teveel pensioen heb (sic!). Er volgde een verwarde uitleg waar ik niets van snapte en dus liet ik het hier maar bij. Als ik kom te overlijden zou het pensioen van mijn vrouw 80% van het mijne worden, of circa 1.250 euro. Rekening gehouden met het feit dat er geen andere inkomsten noch eigendommen een rol spelen, is mijn vraag: klopt dit? Ik heb deze vraag een maand geleden aan de dienst gemaild maar daar geen reactie op gekregen. Nu vernam ik van een weduwe dat er op haar overlevingspensioen belastingen worden geheven hoewel zij in hetzelfde financiële schuitje zit. Mag ik met gerust hart dood ingaan in de overtuiging dat mijn vrouw voor de rest van haar leven het berekende bedrag zal ontvangen? Ik betrouw namelijk de kronkelingen van de pensioenregeling niet en richt mijn vraag dus tot dit deskundig forum. Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 05 jun 2018 08:06

Beste Freddy

Ik meen uit je bericht te mogen afleiden dat je een gezinspensioen ontvangt. In deze situatie is het inderdaad juist dat bij uw overlijden uw huwelijkspartner een overlevingspensioen ontvangt dat gelijk is aan 80 % van uw pensioenbedrag. Dit komt in uw geval inderdaad overeen met iets minder dan 1.250 euro bruto per maand, indien het door u genoemde pensioenbedrag een bruto bedrag is.
Je moet deze 80 % altijd berekenen op uw bruto pensioenbedrag.
Ontvang je 1.560 euro netto per maand, dan is het bruto overlevingspensioen voor uw echtgenote iets groter dan de weergegeven 1.250 euro.

Het overlevingspensioen kan daarnaast ook samen worden ontvangen met een eigen rustpensioen. Maar, dit kan niet onbegrensd (= cumulatiegrens). In principe kan het totale pensioenbedrag (eigen rustpensioen + overlevingspensioen samen) bruto 10 % hoger liggen dan het bedrag van het bruto overlevingspensioen. Is het rustpensioen van de overleden huwelijkspartner niet berekend op een volledige beroepsloopbaan van 45 kalenderjaren, dan ligt deze cumulatiegrens nog hoger.

In geval van een bruto overlevingspensioen van 1.250 euro per maand, ligt de cumulatiegrens in principe op (1.250 + 125 =) 1.375 euro, indien het pensioen van de overleden huwelijkspartner werd berekend op een loopbaan van 45 jaar.
Volgens uw bericht heeft uw echtgenote een eigen pensioen van ongeveer 50 euro per maand. Bij uw overlijden zal uw echtgenote volgend bedrag ontvangen:
50 euro eigen rustpensioen
1.250 euro overlevingspensioen
1.300 euro bruto totaal per maand

Volgens de huidige belastingschalen wordt hierop maandelijks 32,46 euro aan bedrijfsvoorheffing (= belastingen aan de bron) ingehouden, zodat het netto maandelijks overlevingspensioen ongeveer 1.265 euro bedraagt.

Deze inlichtingen zijn louter informatie, en gebaseerd op de door u weergegeven bedragen.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Freddyke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jun 2018 09:16

Hartelijke dank, dit is een perfecte uitleg. Nu kan ik met gerust gemoed het tijdelijke voor het eeuwige wisselen (maar niet te snel).

Reclame

Freddyke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2018 15:46

Ik had graag nog een aanvullende vraag gesteld. Het gaat om een geval uit het leven gegrepen. De echtgenote heeft 800 euro pensioen, haar man 1200. Als hij overlijdt, ontvangt ze dan naast de 80% van zijn pensioen tevens haar volledige eigen pensioen? In dat geval wordt ze willens nillens een welgestelde weduwe (vergeleken met mijn vrouw althans).
Bedankt voor een verheldering.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 11 jun 2018 15:59

Beste

In de veronderstelling dat u in uw vraag bruto bedragen vermeldt, dat de man geen pensioen als ambtenaar ontvangt, en dat de man een volledige beroepsloopbaan bewijst:

Wanneer de man overlijdt, behoudt de vrouw haar eigen pensioen (800 euro). Daarnaast heeft zij theoretisch recht op een overlevingspensioen van 1.200 euro. De cumulatiegrens (eigen pensioen + overlevingspensioen samen (overlevingspensioen x 110 %)) bedraagt 1.320 euro. Hierdoor zal deze vrouw een overlevingspensioen ontvangen van 520 euro.
Totaal maandelijks bruto pensioenbedrag(800 + 520 =) 1.320 euro.

Een pensioen is zeer individueel. Er zijn geen 2 pensioenen hetzelfde; de bedragen kunnen misschien wel hetzelfde zijn maar de samenstellen (gezinstoestand, lonen, aantal jaren loopbaan, ...) is telkens anders. Je kan dit vergelijken met volgend voorbeeld: neem van alle warenhuisbezoekers van één dag het kasticket. Ongetwijfelt zijn er verschillende mensen die exact hetzelfde bedrag hebben betaald. De kans dat ze exact dezelfde artikelen hebben gekocht is echter zo goed als onbestaande.
Het is daarom zeer belangrijk: NOOIT PENSIOENEN VERGELIJKEN.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”