grensarbeiderspensioen

odywillems
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

grensarbeiderspensioen

#1 , 28 apr 2018 21:54

Hr. Rutten,

Vorig jaar heb mijn grensarbeiderspensioen in Belgie aangevraagd.Ben geboren in 1953.( heb Belgische nationaliteit en tot 1987 in Belgie gewoond).Werk vanaf 1971 in Nederland en woon vanaf 1987 in Nederland.Heb enkel een studie verleden in Belgie,geen werkverleden.Mijn aanvraag is goedgekeurd en op 414,25 euro bruto berekend.In de laatste mail van de Federale Pensioendienst kreeg ik het overzicht en alle bijlage met rechten en plichten.In bijlage 3 staat een opsomming van verplichtingen wanneer ik de dienst moet verwittigen van wijzigingen.
Mijn vraag staat er niet bij,nl. Moet ik de dienst laten weten wanneer ik mijn Nederlands werk-en AOW -pensioen krijg?Hoe lang op voorhand?
Bij onterechte uitkeringen staat me namelijk een terugbetalings- boete te wachten met meteen een bijlage van 31 Belgische arbeidsrechtbanken.Ja, en daar wil ik niet voor verschijnen.
Bedankt voor Uw advies,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 28 apr 2018 22:56

Beste,

Uit uw uitleg begrijp ik dat u door de Belgische Federale Pensioendienst een grensarbeiderspensioen werd toegekend, nl. wonen in België en werken in Nederland. Vermits dit werd toegekend voor de AOW-leeftijd, voldeed u per 01.12.2015 aan de voorwaarden van een vervroegd Belgisch pensioen. Dit betekent dat dit grensarbeiderspensioen wordt uitbetaald tot AOW-leeftijd. U mag dit grensarbeiderspensioen cumuleren met uw werken gezien u vanaf 01.01 van dit jaar onbeperkt mag bijverdienen. Op AOW-leeftijd zal uw Belgische pensioendeel herberekend worden waarbij rekening zal gehouden worden met een geprorateerde AOW. Er wordt immers geen rekening gehouden met de AOW opgebouwd tijdens wonen in Nederland. Met uw aanvullend pensioen uit Nederland zal geen rekening gehouden worden, precies omdat u nog onder de oude regeling AOW valt. Vermits u niet onder de Belgische ziektekostenverzekering valt, moet u geen aangifte doen van uw aanvullend pensioen in België. U moet dus enkel uw AOW-pensioen doorgeven, zodra dit bekend is en voor de datum van uw AOW-leeftijd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”