Bijverdienen

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen

#1 , 27 apr 2018 12:53

Ik ben nu een jaar met pensioen en krijg de kans af en toe eens een dag bezoldigd mee te draaien in een eenmansbedrijfje. Welk statuut moet ik dan aannemen? Bijberoep? Ingeschreven bij opdrachtgever? Of kan dat gewoon als gepensioneerde?
Hoe moet ik de verworven inkomsten aangeven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 27 apr 2018 13:05

Beste

Zie https://www.seniorennet.be/Pages/Geld_w ... nsioen.php

Je kan ook 'bijverdienen na pensioen' ingeven in google en dan zal je heel veel info terugvinden.

In dit specifiek geval kan je best worden ingeschreven als loontrekkende. Kijk wel na hoeveel u mag bijverdienen conform uw situatie. Ouder dan 65? of loopbaan van meer dan 45 jaar?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2018 17:18

Gegevens op seniorennet zijn 10 jaar oud.
Dit zou dus moeten kloppen, ben 66 jaar oud. (gegevens fgov)
--------------------------------------------
Aangeven van de beroepsactiviteit

Over het algemeen moet een gepensioneerde zijn beroepsactiviteit niet aangeven, behalve bij:

de eerste uitbetaling van het pensioen;
de uitoefening van een politiek of ander mandaat in België of het buitenland;
een beroepsactiviteit of genot van een sociale zekerheidsuitkering in het buitenland;
wetenschappelijke of artistieke activiteiten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2018 17:59

Nog even dit de gepensioneerden mogen ook als flexi job werken !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#5 , 30 apr 2018 08:08

Beste bisbro

In België kan je op 3 manieren een job uitoefenen: als werknemer, als zelfstandige of als vast benoemd ambtenaar.
Als gepensioneerden heb je meestal slechts de keuze uit de eerste twee.

Ga je werken als werknemer, dan ben je voor je werkgever een werknemer zoals alle andere werknemers in het bedrijf; met dezelfde rechten en plichten.
Ook een flexi-job, valt onder het werknemersstatuut. Je hebt immers een werkgever nodig.
Ga je werken als zelfstandige, dan heb je ook dezelfde rechten en plichten als alle andere zelfstandigen (bvb. je moet een handelsregister hebben, je moet aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, ...).

Hoeveel je mag verdienen is afhankelijk van een aantal factoren: je leeftijd, al of niet kinderen ten laste, gaat het om een rustpensioen of over een overlevingspensioen, werk je als zelfstandige of als werknemer.
Ben je minstens 65 jaar, dan mag je onbeperkt bijverdienen.
Ben je jonger dan 65 jaar, dan moet je je houden aan grensbedragen. Je mag onbeperkt bijverdienen als je minstens 45 jaar beroepsloopbaan bewijst. Opgelet deze jaren moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Contacteer de pensioenkas indien je twijfelt.

Je beroepsinkomen is niet belastingvrij (tenzij inkomen uit flexi-job). Je moet je inkomen dus mee aangeven via je belastingaangifte.
Hou er rekening mee dat een 65-plusser ongeveer 1/3 van het verdiende loon aan de belastingen geeft. Ben je jonger dan 65 jaar, dan is het nog wat meer.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 apr 2018 12:11

Dank u Felix VC. Als ik het goed begrijp mag ik gewoon werken bij een zelfstandige zonder "ingeschreven" te zijn of zelf een zelfstandig statuut te hebben (ik ben 66j)? En dan verworven inkomsten op mijn belastingbrief invullen? Klopt dat?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2018 12:46

Dank u Felix VC. Als ik het goed begrijp mag ik gewoon werken bij een zelfstandige zonder "ingeschreven" te zijn of zelf een zelfstandig statuut te hebben (ik ben 66j)? En dan verworven inkomsten op mijn belastingbrief invullen? Klopt dat?
Eens zeer goed lezen wat felix schreef, hij schreeft dat je als zelfstandige of als werknemer mag werken, dit wil zeggen dat je werkgever is moet u inschrijven en ook daar sociale wetten op betalen, en belastingen.

De werkgever dient ook voor een gepensioneerde een Dimona-aangifte te doen[1] en een arbeidsongevallenverzekering te sluiten.

Net als de overige werknemers heeft de gepensioneerde recht op de betaling van een gewaarborgd loon in geval van ziekte, vakantiegeld, eventueel op een pro rata van de eindejaarspremie, enz.

Bovendien mag de werkgever bij een deeltijdse tewerkstelling niet vergeten om de minimumduur van de prestaties na te leven (minimum drie uren per prestatie en 1/3 van de wekelijkse arbeidsduur indien niet voorzien is in een sectorale of wettelijke afwijking).


bron: securex
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#8 , 30 apr 2018 14:13

Beste bisbro

Alle beroepsactiviteit gebeurt "ingeschreven"; dus als werknemer, als zelfstandige of als vast benoemd ambtenaar.
Zodra je niet ingeschreven bent, ben je met "zwartwerk" bezig.

Indien je betrapt wordt op zwartwerk kost dit je een flinke duit aan belastingen en fiscale boete. Daarnaast kan de pensioenkas je pensioen tijdelijk schorsen. Indien het inkomen dat de belastingen je toeschrijven boven de grens van de toegelaten arbeid komt, zal je minstens een deel van je pensioen moeten terugbetalen.

Wil je als gepensioneerde nog werken, en wil je problemen voorkomen: doe alles officieel en registreer je als zelfstandige of werk "ingeschreven". Je hebt dan wel een aantal verplichtingen, maar je hebt daardoor ook een aantal rechten.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”