Overlevingspensioen aanvaarden

vcl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Overlevingspensioen aanvaarden

#1 , 24 apr 2018 12:21

Mijn vader is overleden en we hebben met zen allen (kinderen & kleinkinderen) de erfenis verworpen omdat hij schulden had.
Mijn moeder gescheiden van mijn vader in 1984 na een huwelijk van 10 jaar zou nu recht hebben op een overlevingspensioen.
Moest ze het overlevingspensioen aanvaarden, kan ze dan ook moeten opdraaien voor de schulden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 apr 2018 13:02

ten gevolge van de scheiding, heeft moeder geen uitstaans met het vermogen - tegoeden of schulden- van jullie vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mathieu Rutten

#3 , 25 apr 2018 05:25

Beste,

Het recht op een overlevingspensioen is niet afhankelijk van het al dan niet aanvaarden of verwerpen van een erfenis. Zij staan volledig los van mekaar en zijn van een heel andere orde.
In België kan er in geval van echtscheiding enkel recht ontstaan op een overlevingspensioen als de overledene ambtenaar was en de langstlevende niet of niet meer hertrouwd is. Ook kan er recht ontstaan op een nabestaandenuitkering in de aanvullende pensioenen bv. ten laste van Nederland indien dit aanvullend pensioen werd opgebouwd tijdens het huwelijk en mevrouw was aangemeld als partner.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”